Analysis of the opinions of early childhood education students on body language and expression

Authors

  • Luisa Gámez-Calvo Facultad de Ciencias del Deporte, Universidad de Extremadura, Cáceres, España.
  • Víctor Hernández-Beltrán Facultad de Ciencias del Deporte, Universidad de Extremadura, Cáceres, España.
  • Luis Felipe Castelli Correia de Campos Universidad del Bio-Bio, Chillán, Chile.
  • José M. Gamonales Facultad de Ciencias del Deporte, Universidad de Extremadura, Cáceres, España/Facultad Ciencias de la Salud, Universidad Francisco de Vitoria, Madrid, España.
DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.636121
Keywords: Early Childhood Education, Body Expression, Artistic Activity, Education, Primary Education

Abstract

Body language and expression is a fundamental tool for working on emotions and non-verbal communication. Therefore, the aim of the present study was to analyse the opinions on body expression of students of the Early Childhood Education teacher training degree in Extremadura (Spain). The sample was formed by eighty-four last-year students. The results show that the students do not consider that they have received the necessary training to use the contents related to body expression in their classrooms. In addition, the respondents consider that the educational centres do not give sufficient importance to body expression, as a result of the lack of material, lack of conditioning of the educational facilities and lack of time in the pupils' daily workdays. Therefore, the number of training credits in the field of body expression should be improved and increased, as well as the continuous and specific training of active education professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abilleira-González, M., & Fernández-Núñez, M. (2017). Análisis de la formación del maestro/a de educación infantil en expresión corporal. Revista Digital de Educación Física, 9(49), 36-59.

Alonso-Álvarez, Y., & Pazos-Couto, J.M. (2020). Importancia percibida de la motricidad en Educación Infantil en los centros educativos de Vigo (España). Educação e Pesquisa, 46, 1-16. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046207294

Anguera, M. T., & Hernández-Mendo, A. (2014). Metodología observacional y psicología del deporte. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 103-109.

Archilla, M. T., & Pérez, D. (2012). Dificultades del profesorado de EF con las actividades de expresión corporal en secundaria. Revista Digital de Educación Física, 3(14), 176-190.

Arteaga, M., Viciana, V., & Conde, J. (1997). Desarrollo de la expresión corporal. Inde Publicaciones.

Arufe-Giraldez, V., García-Pena, A., & Patón-Navarro, R. (2021). Efectos de los programas de Educación Física en el desarrollo motriz, cognitivo, social, emocional y la salud de niños de 0 a 6 años. Una revision sistemática. Sportis: Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(3), 448-480. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.3.8661

Bernate, J. (2021). Educación Física y su contribución al desarrollo integral de la motricidad. Podium: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 643-661.

Bernate, J., & Alfaro-Urtatiz, M. E. (2021). La expresión corporal como fenómeno dialógico desde la Corporeidad. EduSol, 21(76), 59-69.

Canales-Lacruz, I., & Corral-Abós, A. (2021). Interacción visual y lógica interna en las tareas de expresión corporal. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 40, 224-230. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80721

Conesa-Ros, E., & Angosto, S. (2017). Análisis del contenido de "expresión corporal" en los planes de estudio de grado en ciencias de la actividad física y el deporte en universidades españolas. Journal of Sport & Health Research, 9(2), 263-272.

Creswell, J. W., & Plano-Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. SAGE Publications.

Fernández-Díez, B., & Arias-García, J. R. (2013). La Expresión Corporal como fuente de aprendizaje de nociones matemáticas espaciales en Educación Infantil. Retos, 24, 158-164. https://doi.org/10.47197/retos.v0i24.34550

Gamonales, J. M., & Campos-Galán, S. (2017). Propuesta de Unidad Didáctica para Educación Física: Conociendo los Deportes Paralímpicos. Publicaciones Didácticas, 84(7), 314-327.

Gértrudix-Barrio, F., & Fernández-Pérez, M. (2021). Las canciones motrices en inglés para trabajar la Expresión Corporal en Educación Infantil. REIF, 4, 108-130.

González-Iglesias, S., Rodríguez-Fernández, J. E., & Rico-Díaz, J. (2018). Propuesta de intervención para el desarrollo de las emociones a través de la expresión corporal en Educación Infantil. Trances, 10(4), 609-628.

Hanna, J. L. (2008). A nonverbal language for imagining and learning: dance education in K-12 curriculum. Educational Researcher, 37(8), 491-506. https://doi.org/10.3102/0013189X08326032

Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J.M. (2022). Propuesta de unidad didáctica para la educación física: “El circo en la escuela como herramienta de inclusión”. EmásF, 13(74), 98-123.

Lafuente, J. C. (2022). Valoración de los contenidos de Expresión Corporal por parte de los futuros maestros en la asignatura de Actividades Físicas Artístico expresivas de la mención de Educación Física. Retos, 43, 205-214. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.87553

Lafuente, J. C., & Hortigüela-Alcalá, D. (2021). La percepción de los futuros/as maestro/as respecto a la implantación de contenido de expresión corporal. Movimento, 27, 1-17. https://doi.org/10.22456/1982-8918.111735

Marín, M. N. (2012). La expresión corporal como instrumento para resolver conflictos en el aula de Educación Física. EmásF, 3(14), 122-141.

Martínez-Vendrell, N., & López-Secanell, I. (2020). La expresión corporal en educación física: análisis del interés del alumnado de secundaria. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 11(64), 8-19.

Montávez, M. (2008). Expresión Corporal, un camino hacia la excelencia. En G. Sánchez, F.J. Coterón, A. Sánchez & J. Gil (Coords.), Actas del II Congreso Internacional de Expresión Corporal y Educación: El Movimiento Expresivo (pp. 73-104). Amarú.

Piñeiro, R. S., González, M. A., & Gradín, M. (2018). Educación emocional y expresión corporal: Tratamiento integral en educación infantil. Trances, 10(2), 121-136.

Rodríguez-Fernández, J. E., Iglesias-Barreiro, M. R., & Bermúdez-Martínez, L. B. (2019). Importancia de la motricidad y la expresión corporal en la Institución. Trances, 11(6), 867-890.

Rojo-Ramos, J., Mañanas-Iglesia, C., Herreruela-Jara, D., Hernández-Beltrán, V., & Gamonales, J.M. (2023). Análisis descriptivo de la formación en Expresión Corporal de los maestros en Educación Infantil de Extremadura. Retos, 47, 1022-1030. https://doi.org/10.47197/retos.v47.96322

Salkind, N. J. (1999). Métodos de investigación. Pearson Educación.

Sánchez, G., Coterón, J., Padilla, C., & Ruano, K. (2008). Expresión corporal. Investigación y acción pedagógica. Amarú.

Sánchez-Sánchez, G., & López-Pérez, M. (2019). Análisis de los contenidos de expresión corporal impartidos en la formación inicial de los docentes de primaria. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 22(1), 425-447. https://doi.org/10.5944/educxx1.20058

Valdemoros, M., Sanz-Arazuri, E., Ponce de León, A. M., & Alonso-Ruíz, R. A. (2018). Cualificación e implicación del profesorado de infantil frente a la educación motriz. Sportis, 4(1), 126-143. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.1.3165

Viscarro, I., Antón, M., & Cañabate, D. (2012). Perfil i formació dels professionals que fan la práctica psicomotriu en l’etapa d’educació infantil. El cas de les comarques de Tarragona. Educar, 48(2), 321-344. https://doi.org/10.5565/rev/educar.28

Published
04-11-2024
How to Cite
Gámez-Calvo, L., Hernández-Beltrán, V., Correia de Campos, L. F. C., & M. Gamonales, J. (2024). Analysis of the opinions of early childhood education students on body language and expression . SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 13, 10. https://doi.org/10.6018/sportk.636121
Issue
Section
Articles