Analysis of the opinions of early childhood education students on body language and expression
Abstract
Body language and expression is a fundamental tool for working on emotions and non-verbal communication. Therefore, the aim of the present study was to analyse the opinions on body expression of students of the Early Childhood Education teacher training degree in Extremadura (Spain). The sample was formed by eighty-four last-year students. The results show that the students do not consider that they have received the necessary training to use the contents related to body expression in their classrooms. In addition, the respondents consider that the educational centres do not give sufficient importance to body expression, as a result of the lack of material, lack of conditioning of the educational facilities and lack of time in the pupils' daily workdays. Therefore, the number of training credits in the field of body expression should be improved and increased, as well as the continuous and specific training of active education professionals.
Downloads
References
Abilleira-González, M., & Fernández-Núñez, M. (2017). Análisis de la formación del maestro/a de educación infantil en expresión corporal. Revista Digital de Educación Física, 9(49), 36-59.
Alonso-Álvarez, Y., & Pazos-Couto, J.M. (2020). Importancia percibida de la motricidad en Educación Infantil en los centros educativos de Vigo (España). Educação e Pesquisa, 46, 1-16. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046207294
Anguera, M. T., & Hernández-Mendo, A. (2014). Metodología observacional y psicología del deporte. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 103-109.
Archilla, M. T., & Pérez, D. (2012). Dificultades del profesorado de EF con las actividades de expresión corporal en secundaria. Revista Digital de Educación Física, 3(14), 176-190.
Arteaga, M., Viciana, V., & Conde, J. (1997). Desarrollo de la expresión corporal. Inde Publicaciones.
Arufe-Giraldez, V., García-Pena, A., & Patón-Navarro, R. (2021). Efectos de los programas de Educación Física en el desarrollo motriz, cognitivo, social, emocional y la salud de niños de 0 a 6 años. Una revision sistemática. Sportis: Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(3), 448-480. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.3.8661
Bernate, J. (2021). Educación Física y su contribución al desarrollo integral de la motricidad. Podium: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 643-661.
Bernate, J., & Alfaro-Urtatiz, M. E. (2021). La expresión corporal como fenómeno dialógico desde la Corporeidad. EduSol, 21(76), 59-69.
Canales-Lacruz, I., & Corral-Abós, A. (2021). Interacción visual y lógica interna en las tareas de expresión corporal. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 40, 224-230. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.80721
Conesa-Ros, E., & Angosto, S. (2017). Análisis del contenido de "expresión corporal" en los planes de estudio de grado en ciencias de la actividad física y el deporte en universidades españolas. Journal of Sport & Health Research, 9(2), 263-272.
Creswell, J. W., & Plano-Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. SAGE Publications.
Fernández-Díez, B., & Arias-García, J. R. (2013). La Expresión Corporal como fuente de aprendizaje de nociones matemáticas espaciales en Educación Infantil. Retos, 24, 158-164. https://doi.org/10.47197/retos.v0i24.34550
Gamonales, J. M., & Campos-Galán, S. (2017). Propuesta de Unidad Didáctica para Educación Física: Conociendo los Deportes Paralímpicos. Publicaciones Didácticas, 84(7), 314-327.
Gértrudix-Barrio, F., & Fernández-Pérez, M. (2021). Las canciones motrices en inglés para trabajar la Expresión Corporal en Educación Infantil. REIF, 4, 108-130.
González-Iglesias, S., Rodríguez-Fernández, J. E., & Rico-Díaz, J. (2018). Propuesta de intervención para el desarrollo de las emociones a través de la expresión corporal en Educación Infantil. Trances, 10(4), 609-628.
Hanna, J. L. (2008). A nonverbal language for imagining and learning: dance education in K-12 curriculum. Educational Researcher, 37(8), 491-506. https://doi.org/10.3102/0013189X08326032
Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J.M. (2022). Propuesta de unidad didáctica para la educación física: “El circo en la escuela como herramienta de inclusión”. EmásF, 13(74), 98-123.
Lafuente, J. C. (2022). Valoración de los contenidos de Expresión Corporal por parte de los futuros maestros en la asignatura de Actividades Físicas Artístico expresivas de la mención de Educación Física. Retos, 43, 205-214. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.87553
Lafuente, J. C., & Hortigüela-Alcalá, D. (2021). La percepción de los futuros/as maestro/as respecto a la implantación de contenido de expresión corporal. Movimento, 27, 1-17. https://doi.org/10.22456/1982-8918.111735
Marín, M. N. (2012). La expresión corporal como instrumento para resolver conflictos en el aula de Educación Física. EmásF, 3(14), 122-141.
Martínez-Vendrell, N., & López-Secanell, I. (2020). La expresión corporal en educación física: análisis del interés del alumnado de secundaria. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 11(64), 8-19.
Montávez, M. (2008). Expresión Corporal, un camino hacia la excelencia. En G. Sánchez, F.J. Coterón, A. Sánchez & J. Gil (Coords.), Actas del II Congreso Internacional de Expresión Corporal y Educación: El Movimiento Expresivo (pp. 73-104). Amarú.
Piñeiro, R. S., González, M. A., & Gradín, M. (2018). Educación emocional y expresión corporal: Tratamiento integral en educación infantil. Trances, 10(2), 121-136.
Rodríguez-Fernández, J. E., Iglesias-Barreiro, M. R., & Bermúdez-Martínez, L. B. (2019). Importancia de la motricidad y la expresión corporal en la Institución. Trances, 11(6), 867-890.
Rojo-Ramos, J., Mañanas-Iglesia, C., Herreruela-Jara, D., Hernández-Beltrán, V., & Gamonales, J.M. (2023). Análisis descriptivo de la formación en Expresión Corporal de los maestros en Educación Infantil de Extremadura. Retos, 47, 1022-1030. https://doi.org/10.47197/retos.v47.96322
Salkind, N. J. (1999). Métodos de investigación. Pearson Educación.
Sánchez, G., Coterón, J., Padilla, C., & Ruano, K. (2008). Expresión corporal. Investigación y acción pedagógica. Amarú.
Sánchez-Sánchez, G., & López-Pérez, M. (2019). Análisis de los contenidos de expresión corporal impartidos en la formación inicial de los docentes de primaria. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 22(1), 425-447. https://doi.org/10.5944/educxx1.20058
Valdemoros, M., Sanz-Arazuri, E., Ponce de León, A. M., & Alonso-Ruíz, R. A. (2018). Cualificación e implicación del profesorado de infantil frente a la educación motriz. Sportis, 4(1), 126-143. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.1.3165
Viscarro, I., Antón, M., & Cañabate, D. (2012). Perfil i formació dels professionals que fan la práctica psicomotriu en l’etapa d’educació infantil. El cas de les comarques de Tarragona. Educar, 48(2), 321-344. https://doi.org/10.5565/rev/educar.28
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.