Balonkorf: A co-educational and alternative sport in the physical education classroom

Authors

  • Laura García-Pérez Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Universidad de Granada.
  • Rosario Salazar-Ruiz Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Universidad de Granada.
  • Rafael Caracuel-Cáliz Universidad Isabel I.
  • Irwin A. Ramírez-Granizo Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Universidad de Almería.
  • Daniel Sanz-Martín Universidad Isabel I.
DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.636031
Keywords: Didactic Proposal, Alternative Sport, Physical Education, Primary School

Abstract

Alternative sports are characterized by being full of motivation, enjoyment and practical involvement. They are used in physical education classes because of their adaptability and ease of adaptation to the students' abilities, also promoting gender equality. Consequently, the aim of this study was to make a didactic proposal on an alternative sport, "the balonkorf", to work in a playful way on cooperation. It was designed according to the instruction 12/2022 of June 23, for 6th grade of Primary Education with a total of 26 students. The proposal included a seven-session sequence: Session 1 focuses on passing and receiving. Session 2 introduces passing, receiving, and spatial occupation. Session 3 incorporates passing, receiving, spatial occupation, and shooting. Session 4 addresses defensive and offensive tactics. Sessions 5 and 6 integrate passing, receiving, spatial occupation, and tactics. Finally, Session 7 features a formal competition to apply the tactics and techniques developed in previous sessions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calderón, P., & Zapatero, J. A. (2022). Los deportes alternativos como contenidos para la Educación Física en Educación Secundaria. Retos, 46, 1004-1014.

Castro, A. (2010). Unidad didáctica: el korfball. Revista Digital-Buenos Aires, 14(141), 1-5.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2019). La actividad física en niños, niñas y adolescentes. Prácticas necesarias para la vida. UNICEF Oficina de Investigación.

Jaquete, C., & Ramírez, E. (2021). Datchball y Colpbol como recursos para promover la inteligencia interpersonal: Experiencia didáctica aplicada con chicas y chicos de Educación Secundaria. Retos, 42, 470- 477. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86991

Muros, J. J., Salvador, F., Zurita, F., Gámez, V. M., & Knox, E. (2017). The association between healthy lifestyle behaviors and health-related quality of life among adolescents. Jornal de Pediatria, 93(4), 406-412. https://doi.org/10.1016/j.jped.2016.10.005

Organización Mundial de la Salud. (2020). Guidelines on physical activity and sedentary behavior. OMS. https://www.who.int/publications/i/item/9789240014886

Organización Mundial de la Salud. (2022). Actividad física. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

Plataforma de Infancia (2022). Guia divulgativa sobre las implicaciones y obligaciones de la LOPIVI en el ámbito del deporte. Plataforma de Infancia. https://www.plataformadeinfancia.org/wp-content/uploads/2022/09/el-deporte-un-entorno-seguro-para-la-infancia-y-adolescencia-guia-para-entidades-y-personas-adultas.pdf

Rodríguez, M., Quintana, R., Lindell, O., Barrera, A., & Gómez, A. (2007). El Balonkorf: un deporte mixto para el fomento de la coeducación. Una propuesta didáctica. Revista Digital-Buenos Aires, (104). https://www.efdeportes.com/efd104/balonkorf-deporte-mixto-para-la-coeducacion.htm

Solís, P., & Borja, V. (2019). Niveles de actividad física y sedentarismo en escolares de Educación Primaria. Revista Digital de Educación Física, 10(56), 119-132. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6751147.pdf

UNESCO (2015). Carta Internacional de la Educación Física, la actividad y el deporte. UNESCO ORG. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235409_spa

Watson, A., Timperio, A., Brown, H., Best, K., & Hesketh, K.D. (2017). Effect of classroom-based physical activity interventions on academic and physical activity outcomes: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 1-24. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0569-9

Published
03-11-2024
How to Cite
García-Pérez, L., Salazar-Ruiz, R., Caracuel-Cáliz, R., A. Ramírez-Granizo, I., & Sanz-Martín, D. (2024). Balonkorf: A co-educational and alternative sport in the physical education classroom. SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 13, 2. https://doi.org/10.6018/sportk.636031
Issue
Section
Articles