Psychopedagogy applied to the teaching-learning process in football tactics training: A bibliographic review

Authors

  • Cindy Polet Pérez Murga Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Estatal de Milagro, Ecuador
  • Judith Mariela Laz Arechua Departamento de Consejería Estudiantil de Guayaquil, Ministerio de Educación, Ecuador
  • Daniel Israel Estacio Alvear Unidad Educativa César Borja Lavayen, Guayaquil, Ecuador
DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.602781
Keywords: Psychopedagogy, teaching-learning, training, football

Abstract

Research in sports psychopedagogy and its applied recommendations are characterized by a contrast between different learning theories in football tactics training. Traditional theories and their corresponding approaches for the specific case of teaching and learning how to play football are subject to compatibilities and incompatibilities. It is analyzed how behaviorism as an approach to teaching the game shows more incompatibilities with the nature of tactical actions compared to constructivism. As coaches strive to teach the game and get their players and team to perform, it is argued that teaching the game requires teaching approaches that will help develop their playing without taking away their autonomy and adaptability. The teaching-learning process during training to play soccer must be carried out to harmonize the characteristics of the content, the context and the individual in question. Finally, it is argued that coherent game design provides minimum conditions for teaching approaches, and that such design should be a priority when developing learning activities throughout the player development process. In conclusion, interactionist theory is the one that best serves for teaching the game and developing tactical behavior. Therefore, it is argued that its principles can help coaches adapt their own strategy for teaching the game to students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alavés González, V. (2022). Educar conductas motrices en iniciación deportiva al fútbol mediante el aprendizaje comprensivo y el juego deportivo. (Doctoral dissertation, Universidad de Murcia).

Arévalo, T. (2022). Juego, Motricidad y Didáctica, desde la Cultura Infantil en Niños y Niñas de 4 a 6 años, bases teóricas desde una epistemología enactiva. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 45, 598-610.

Barrero, A. (2023). Efecto de dos métodos de entrenamiento sobre la motivación en porteros de fútbol formativo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 48, 207-212.

Cabezón, J. (2022). Un modelo de entrenamiento para el entendimiento del fútbol (MEEF). Propuesta de aprendizaje de la inteligencia táctica en categorías de formación. Lecturas: Educación Física y Deportes, 27, 292.

Cabrera, M. (2023). Fútbol. Entrenamiento condicional en un modelo de juego: Del entrenamiento en equipo al trabajo individual. Wanceulen SL.

Casas, F. (2022). Manifestación de la ansiedad precompetitiva en futbolistas de series cadetes de clubes profesionales del fútbol chileno durante el torneo 2018. Revista Horizonte, 1(24), 69-86.

Castillo Miyasaki, E. (2022). Influencia de la pandemia en la interacción y juego de los niños de educación inicial. Revista Andina de Educación, 5(2), 1-9.

Espinoza, R. (2023). Conductismo y Constructivismo: su Trascendencia en la Enseñanza Universitaria. Revista del Posgrado en Derecho de la UNAM, 17, 7-7.

Ferreira-Ruiz, Á. (2022). Revisión sistemática: comportamiento técnico-táctico en juegos reducidos en fútbol masculino. Apunts Educación Física y Deportes, 38(148), 42-61.

Gómez, A. (2022). Evaluación de la agresividad y violencia en futbolistas. Lecturas: Educación Física y Deportes, 27, 294.

González, I. (2022). Fútbol. Historia y aspectos básicos del juego y del entrenamiento. Universidad Miguel Hernández.

Jaramillo Batallas, L. (2022). Revisión sistemática sobre el diagnóstico psicológico de la atención y la concentración en el fútbol. Ciencia y Deporte, 7(1), 148-158.

Martín-Moya, R. (2022). Periodización táctica y metodología de enseñanza-entrenamiento-aprendizaje en fútbol. Modelo de Juego. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 45, 693-703.

Morocho Bonifaz, D. (2022). Criterios de especialistas sobre indicadores técnico-tácticos de selección deportiva por funciones del juego en fútbol. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 313-324.

Paucar Haro, L. (2022). Entrenamiento funcional como método de recuperación poscompetencia en fútbol sub-12. Criterios de especialistas. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 258-273.

Ponce Pinargote, S. (2023). Incidencia de la preparación del entrenador en el desarrollo de las capacidades físicas de los futbolistas de la categoría sub-18. Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil, Facultad de Educación Física, Deportes y Recreación.

Santana, T. (2023). Análisis del comportamiento de las acciones ofensivas del equipo de fútbol categoría 14-15 años de Granma. Ciencia y Educación, 4(1), 46-53.

Sinovas, L. (2022). Modelo multivariable para la planificación del entrenamiento en fútbol profesional. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 22(85), 183-199.

Torres, R. (2022). Conductismo, cognitivismo, constructivismo: sus aportes y las características del docente y estudiante. Paidagogo, 4(2), 90-102.

Published
30-01-2024
How to Cite
Pérez Murga, C. P., Laz Arechua, J. M., & Estacio Alvear, D. I. (2024). Psychopedagogy applied to the teaching-learning process in football tactics training: A bibliographic review. SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 13, 14. https://doi.org/10.6018/sportk.602781
Issue
Section
Articles