Perception of equality and discrimination in Physical Education in Secondary School students
Abstract
The purpose of this work was to assess the perception of equal treatment and discrimination in secondary school students and examine the assessment of the different methodological factors that influence equal treatment and discrimination in PE. The sample was made up of 706 students (375 men and 331 women) with an average age of 13.05 years (SD= .93). The data collection instrument was the Questionnaire of Perception of Equality and Discrimination in PE and the analysis was performed using the Kolmogorov-Smirnov normality test and the Mann-Whitney U test for comparison of means. The results show that there are significant differences in the perception of equal treatment with higher mean values in girls and in the perception of discrimination with higher scores in boys. In turn, in the methodological factors related to sexist language and feedback, there are differences by sex that corroborate the greater perception of discrimination in boys and equality in girls. In conclusion, the forms of interaction used by the teacher have great influence on the students' perceptions in relation to gender stereotypes in the context of PE.
Downloads
References
Alvariñas-Villaverde, M. & Pazos-González, M. (2018). Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centrada en el alumnado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 154-163. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840
Arcila-Arango, J., Farias-Valenzuela, C., Espoz-Lazo, S., Correderas-Campuzano, E., Ferrero-Hernández, P., & Valdivia-Moral, P. (2022). Percepción de Igualdad y Discriminación en Educación Física. Estudio en Educación Secundaria Obligatoria. Journal of Sport and Health Research, 14(Supl 1), 105-112.
Arrebola, I. A., García, N. A., Ortells, L. G., & Vera, J. G. (2019). Estereotipos de género y práctica de actividad física. Movimento, 25, e25082. https://doi.org/10.22456/1982-8918.93460
Beltrán Carrillo, V. J., Sierra, A. C., Jiménez Loaisa, A., González-Cutre, D., Martínez Galindo, C., & Cervelló, E. (2017). Gender differences in time spent by adolescents in sedentary and physical activity in different day segment. Retos, 31, 3–7. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.36207
Blández, J., Fernández, E., & Sierra, M.A. (2007). Estereotipos de género, actividad física y escuela: La perspectiva del alumnado. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del profesorado, 11(2), 1-21.
Calvo, A. & Rodríguez-Hoyos, C. (2012). Aportaciones de los estudios de las mujeres y del género a la organización escolar. Estado de la cuestión en España. Educación XX1, 15(1), 43-60. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.1.149
Camarero, S., Tella, V., & Mundina, J. J. (1997). La actividad deportiva en el ámbito escolar. Valencia: Paidotribo.
Castillo, A.O., Campos-Mesa, M. C. & Ries, F. (2013). Gender equity in physical education from the perspective of achievement goal theory. Journal of Sport and Health Research, 5(1), 57-70.
Castillo, M.A., Martínez-López, E.J., & Zagalaz, M. L. (2010). Analysis of the physical education teacher’s opinion from the Lakes Region (Chile) about the classes based on a mixed modality. Journal of Sport and Health Research, 2(2), 77-94.
Castillo, O. D., & Corral, J.A. (2011). El profesorado frente a la discriminación de género: uso de la retroalimentación. Cultura y Educación, 23(4), 487-498. http://dx.doi.org/10.1174/113564011798392415
Cervelló, E., Jiménez, R., Del Villar, F., Ramos, L., & Santos-Rosa, F.J. (2004). Goal orientations, motivational climate, equality, and discipline of Spanish physical education students. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283.
Davis, K. L. (2003). Teaching for gender equity in physical education: A review of literature. Women in Sport and Physical Activity Journal, 12(2), 55-65. https://doi.org/10.1123/wspaj.12.2.55
Derry, J. A., & Phillips, D. A. (2004). Comparisons of selected student and teacher variables in all-girls and coeducational Physical Education Environments. Physical Education Environments. Physical Educator, 61, 23-34.
Ferriz, A., Sebastià, S., & García, S. (2017). Clase invertida como elemento innovador en Educación Física: Efectos sobre la motivación y la adquisición de aprendizajes en Primaria y Bachillerato. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (211-222). Ediciones Octaedro.
Fox, D. J. (1981). El proceso de investigación en educación. Pamplona: Eunsa.
Frutos de Miguel, J. (2018). El Autoconcepto Físico como herramienta de Inclusión Social en el área de Educación Física. Journal of Sport and Health Research, 10(1), 25-42.
Gil-Madrona, P., Cachón-Zagalaz, J., Diaz-Suarez, A., Valdivia-Moral, P., & Zagalaz-Sánchez, M. L. (2014). Las niñas también quieren jugar: la participación conjunta de niños y niñas en actividades físicas no organizadas en el contexto escolar. Movimento, 20(1), 103-124.
Kirk, D., & Oliver, K. (2014). The Same Old Story: The Reproduction and Recycling of Dominant Narrative in Research on Physical Education for Girls. Apunts, 116, 7-22. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.01
Koca, C. (2009). Gender interaction in coed physical education: a study in Turkey. Adolescence, 44(173), 165-185.
Lamoneda Prieto, J., Rodríguez Rodríguez, B., Palacio, E. S., & Matos Duarte, M. (2023). Percepciones de los estudiantes sobre la educación física en el programa It Grows: actividad física, deporte e igualdad de género. Retos, 48, 598–609. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96741
Latorre, A., Del Rincón, A., & Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: GR 92.
León, O. & Montero, I. (2002). Métodos de investigación en psicología y educación. Madrid: Mc Graw-Hill.
Lillo, J., Brotons, P., & Simón, M. N. (2006). Teoría y Práctica de la Coeducación. Alicante: Diputación Provincial de Alicante.
Lomas, C. (2006). En masculino y en femenino argumentos y orientaciones para un uso equitativo del lenguaje. En VV.AA., Guía de buenas prácticas para favorecer la igualdad entre hombres y mujeres en educación (32-42). Consejería de Educación. Junta de Andalucía.
López-López, E., Navarro-Valdivieso, M. Ojeda-García, R., Brito-Ojeda, E., Ruiz-Caballero, J. A. & Navarro-Hernández, C. M. (2012). Diferencias de género observadas en los adolescentes de Canarias, en las actitudes hacia la actividad física y el deporte, competencia motriz, y utilidad y valor percibido. Revista Española de Educación Física y Deportes, 397, 105-115. https://doi.org/10.55166/reefd.v0i397.188
Messner, M. A. (2017). The Separation Solution: Single-Sex Education and the New Politics of Gender Equality. Contemporary Sociology, 46(4), 492-494. https://doi.org/10.1177/0094306117714500tt
Molina, L., Torre, E., & Miranda, M. D. (2008). El feedback en Educación Física desde la perspectiva de género: Relación con la satisfacción en el área y los hábitos de actividad física extraescolar. Habilidad Motriz, 30, 5-22.
Moreno-Murcia, J. A., Alonso, N. & Martínez-Galindo, C. (2005). Por una mayor coeducación e igualdad de sexo en la enseñanza de las actividades acuáticas. En J. A. Moreno-Murcia (Ed.), II Congreso Internacional de Actividades Acuáticas (136-159). Murcia: Instituto U. P. de Ciencias del Deporte.
Pérez Muñoz, S., Domínguez Muñoz, R., Barrero Sanz, D., Arenas García, J. G., & Luis Pereira, J. M. (2018). Percepción por parte de los alumnos, de la igualdad-discriminación del maestro de educación física, en diferentes tipos de cetros educativos: rurales y no rurales. Revista Digital de Educación Física, 50, 115 - 127.
Piedra, J., García-Pérez, R., Rebollo, M. A., & Ries, F. J. (2011). Actitudes hacia la coeducación en Andalucía. ¿Es el profesorado de Educación Física diferente? Revista de Investigación en Educación, 9(2), 200-208.
Poblete-Valderrama, F., Vera Sagredo, A., & Urrutia Medina, J. (2023). Rol del autoconcepto físico, motivación de logro y actitudes hacia la Educación Física en función del sexo. Retos, 48, 461–469. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96398
Ramírez, E., & Matarranz, M. (2016). Igualdad de género en educación. El caso de la Unión Europea / Gender equality in education. The case of the European Union. Journal of Supranational Policies of Education, 3, 114-136. https://doi.org/10.15366/jospoe2015.3.007
Ramos, F., & Hernández Mendo, A. (2014). Intervención para la reducción de la discriminación por sexo en las clases de Educación Física según los contenidos y agrupamientos utilizados. Revista Española de Educación Física y Deportes, 404, 27-38. https://doi.org/10.55166/reefd.v0i404.44
Rodríguez Rodríguez, L., & Miraflores Gómez, E. (2018). Propuesta de igualdad de género en Educación Física: adaptaciones de las normas en fútbol. Retos, 33, 293–297. https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.56480
Sánchez, C., Chiva, O., & Ruiz, P. (2016). Estereotipos de género y educación física en educación secundaria. ATHLOS: Revista Internacional de Ciencias Sociales, el Juego y el Deporte, 11, 11.
Torres, D. (2005). Propuesta de programación didáctica coeducativa en Educación Primaria: nuestra experiencia en la Sierra de Madrid. Retos, 8, 43-49. https://doi.org/10.47197/retos.v0i8.35070
Valdivia-Moral, P. (2011). La coeducación en la educación física escolar. Análisis de las teorías y metodologías asociadas del profesorado y su reflejo en el alumnado. Estudio en la provincia de Jaén. Tesis Doctoral. Universidad de Jaén.
Valdivia-Moral, P. A., Sánchez, A., Alonso, J. I., & Zagalaz, M. L. (2010). La coeducación en el área de Educación Física en España: Una reseña histórica. Cultura, ciencia y deporte, 14, 77-83. https://doi.org/10.12800/ccd.v5i14.98
Valdivia-Moral, P. Á., Sánchez-Pato, A., Alonso-Roque, J. I., & Zagalaz-Sánchez, M. L. (2011). Experiencias coeducativas del profesorado de educación física y relación con los contenidos de la materia. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(2), 300-320.
Valdivia-Moral, P., López-López, M., Lara-Sánchez, A., & Zagalaz-Sánchez, M. L. (2012). Concepto de Coeducación en el Profesorado de Educación Física y metodología utilizada para su trabajo. Movimiento, 18(4), 197-217.
Valdivia-Moral, P., Molero, D., Campoy, T., & Zagalaz, M. (2015). Coeducational ideas in physical education teachers: Psychometric properties of a scale. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(58), 269–288. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2015.58.005
Valdivia-Moral, P., Molero, D., Diaz-Suarez, A., Cofre, C., & Zagalaz-Sanchez, M. L. (2018). Coeducational Methodology Used by Physical Education Teachers and Students' Perception of It. Sustainability, 10(7), 13. https://doi.org/10.3390/su10072312
Vega-Ramírez, L., Ávalos-Ramos, M. A., & Merma-Molina, G. (2021). Respeto e igualdad como valores prioritarios para la enseñanza de la Educación Física: perspectiva de los universitarios. Retos, 42, 418–425. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.85809
Williams, J. A. 2016. The Separation Solution? Single-Sex Education and the New Politics of Gender Equality. Berkeley: University of California Press.
Zapatero Ayuso, J. A., Ramírez Rico, E., Rocu Gómez, P., & Navajas Seco, R. (2021). Orientaciones para el cambio de los patios escolares como impulsores de la igualdad de género a través de la actividad física. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 23, 241-264.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.