Game analysis of the principle of ending in a soccer team in the children's category

Authors

  • Pablo López Caballero Departamento de Educación Física y Deportiva; Universidad de Granada, Granada, España
  • Wanesa Onetti-Onetti Facultad de Educación, Universidad Internacional de la Rioja, Logroño, España
  • Jesús Vicente Giménez de los Galanes Aguirre Departamento de Educación Física y Deportiva; Universidad de Granada, Granada, España
  • Alfonso Castillo-Rodríguez Departamento de Educación Física y Deportiva; Universidad de Granada, Granada, España
DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.568141
Keywords: Soccer, Learning, Observational methodology, Problem solving

Abstract

Children who play soccer in development age practice this sport to have fun, but in addition, they learn specific skills such as throwing a goal, which is the technique developed to score a goal. The objective of this study is to analyze the completion actions through throws in a high-level soccer team of the Children's category through observational educational methodology to locate problems in the game. They have obtained 20 high-level soccer players from the city of Granada. Basic descriptive statistics have been carried out. As a result, evidence has been obtained on the finishing actions that have not obtained a good sports performance such as the number of previous passes, defensive players involved, among other influential factors in the game. As a conclusion, a basic observation tool has been designed for the detection of real game problems, specifically, for those that end in shots on goal. The results allow children of development age to know relevant information on aspects of improvement and put it into practice with games using the problem-solving teaching methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anguera, M. T., Blanco-Villasenor, A., Losada, J. L., & Portell, M. (2018). Pautas para elaborar trabajos que utilizan la metodología observacional. Anuario de psicología, 48(1), 9-17. https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2018.02.001

Ardá-Suárez, T., Casal-Sanjurjo, C. A., & Anguera-Argilaga, M. T. (2002). Evaluación de las acciones ofensivas de éxito en fútbol 11 mediante diseños diacrónicos intensivos retrospectivos. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, 4(1), 48-51.

Balagué N., Torrents C., Pol R., & Seirul-lo, F. (2014). Entrenamiento integrado. Principios dinámicos y aplicaciones. Apunts. Educación Física y Deportes, 116, 60-68. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.06

Casamichana, D., San Román, J., Calleja, J., & Castellano, J. (2015). Los juegos reducidos en el entrenamiento del fútbol. Futbol De Libro.

Castillo-Rodríguez, A., Cano-Cáceres, F. J., Figueiredo, A., & Fernández-García, J. C. (2020). Train like you compete? Physical and physiological responses on semi-professional soccer players. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(3), 756. https://doi.org/10.3390/ijerph17030756

Dantas, E. H., García-Manso, J. M., Salum de Godoy, E., Sposito-Araujo, C. A., & Gomes, A. C. (2010). Aplicabilidad de los modelos de periodización del entrenamiento deportivo: Una revisión sistemática. RICYDE: Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 6(20), 231-241.

D´Ottavio, S., & Tranquilli, C. (1993). El rendimiento del jugador de fútbol. Stadium, 162, 39-46.

Espitia Betancourt, J., Garzón Cespedes, P. S., & Mendoza Sandoval, W. A. (2019). Diseño de una ficha de evaluación para la eficacia y autoeficacia en el ataque organizado Y su fase de finalización en la etapa de perfeccionamiento del futbol. Trabajo Final de Máster, Bogotá.

Fernández Ponce, J. M., & Pino Ortega, J. (2003). Propuesta de un método para cuantificar el comportamiento táctico de los equipos de fútbol. Apunts: educació física i esports, 71, 92-99.

García-Paúl, Á. J., Valera-Sánchez, E., & Castillo-Rodríguez, A. (2019). Evaluación de los centros laterales en contra y saques de banda a favor en fútbol semiprofesional. Estudio de caso. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8(1), 73-82. https://doi.org/10.4100/jhse.2011.64.03

Garganta, J. (2000). Análisis del juego en el fútbol: el recorrido evolutivo de las concepciones, métodos e instrumentos. Red: Revista de Entrenamiento Deportivo, 14(2), 5-14.

Lago C., Cancela J. M., & Fernández F. (2003). Evaluación de las acciones ofensivas en el fútbol de rendimiento mediante indicadores de éxito en diseños diacrónicos intensivos retrospectivos. Apunts. Educación Física y Deportes, 72, 96-102.

Lago, C. (2000). La acción motriz en los deportes de equipo de espacio común y participación simultánea. Tesis doctoral. A Coruña: Universidad de A Coruña, Departamento de Medicina.

Mombaerts, E. (2000). Fútbol. Del análisis del juego a la formación del jugador. Inde.

Monteleone, M., & Ortega, M. A. (2015). Construcción de un modelo de juego. Editorial Paidotribo.

Rampinini, E., Impellizzeri, F. M., Castagna, C., Abt, G., Chamari, K., Sassi, A., & Marcora, S. M. (2007). Factors influencing physiological responses to small-sided soccer games. Journal of Sports Sciences, 25(6), 659-666. https://doi.org/10.1080/02640410600811858

Tapia, A., Reina Gómez, Á., Díaz-Martínez, F., Berrocal-Martín, M. Á., García-Navarro, J. A., Gálvez-Ruiz, P., & Hernández-Mendo, A. (2007). Observación de las acciones ofensivas en un equipo de fútbol. Lecturas: Educación física y deportes, 108, 45.

Vivés, M. (2012). Estudio de la relación existente entre las acciones ofensivas en la fase de creación y en la fase de finalización del juego del RCD Espanyol (Tesis doctoral inédita). Institut Nacional Educació Física Catalunya – Universitat de Lleida. Lleida.

Published
26-04-2023
How to Cite
López Caballero, P. ., Onetti-Onetti, W. ., Giménez de los Galanes Aguirre, J. V. ., & Castillo-Rodríguez, A. . (2023). Game analysis of the principle of ending in a soccer team in the children’s category. SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 12, 5. https://doi.org/10.6018/sportk.568141
Issue
Section
Articles