The Competition on the Handball Initiation: Analysis of the Pedagogical Approach in Latin America
Abstract
In the handball initiation, different elements are involved to train all the participant children, in order to develop their psychomotricity to solve different tasks that the game presents to them. For this, the competition is a space where the players can put into practice the learning they have developed. However, in Latin America, the structure and focus of the competition do not necessarily allow this to happen. From this perspective, the objective of this study is to understand how the pedagogical approach or the lack of it regarding competition impacts the learning processes of children who are beginners in handball in Latin America. Qualitative research with a phenomenological design was used. As inclusion criteria, the participants were required to be: a) physical education teachers; b) to be linked to the initiation stages of Handball; c) a minimum of 5 years of experience working in Latin America. As result, the value of competition to generate integration of learning in players and a progressive approach to game situations is highlighted. Therefore, it is concluded that any training action in the initiation to sport must be contextualized as a space rich in learning, so the competition must also be.
Downloads
References
Acosta, E. (2012). Iniciación y formación deportiva: una reflexión siempre oportuna. Revista U.D.C.A Actualidad y Divulgación Científica, 15, 57–65. https://doi.org/10.31910/rudca.v15.nsup.2012.893
Angulo, A., Egido, J., Angulo, F. y Toro, E. (2019). Revisión de los reglamentos de balonmano en categorías de formación en España. e-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 15(1), 9-22.
Antón, J., Chirosa, L.J., Ávila, F., Oliver, J. y Sosa, P. (2000). Balonmano: alternativas y factores para la mejora del aprendizaje. Madrid: Editorial Gymnos.
Arias, A., Soto, D., y Ferreira, C. (2021). A Systematic Review of Co-Educational Models in School Handball. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(21), 11438. https://doi.org/10.3390/ijerph182111438
Arias, J., Argudo, F. & Alonso, J. (2011). Review of rule modification in sport. Journal of sports science & medicine, 10(1), 1.
Artiles, L. (1990). Análisis de discurso: Introducción a su teoría y práctica. República Dominicana: Editado por Centro Cultural Poveda.
Barrera, M. y Hinojosa, C. (2017). Incidencia del proceso de la práctica profesional en las dimensiones de la formación docente de estudiantes de pedagogía en educación física. Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana, 54(2), 1-15. https://doi.org/10.7764/PEL.54.2.2017.8
Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. (2ª edición). Madrid: Editorial La Muralla.
Blázquez, D. (2010). La iniciación deportiva y deporte escolar. Barcelona: Inde.
Cárdenas, D. (2010). El proceso de formación táctica colectiva desde la perspectiva constructivista. Wanceulen: Educación Física Digital, 7, 42-72.
Cea, M. (2005). Métodos de encuesta. Teoría y práctica, errores y mejora. Madrid: Editorial Síntesis.
Choi, H., Johnson, B. y Kim, Y. (2014). Children’s Development Through Sports Competition: Derivative, Adjustive, Generative, and Maladaptive Approaches. Quest, 66(2), 191-202. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.861757
Eime, R., Harvey, J. y Charity, M. (2018). Girls’ transition from participation in a modified sport program to club sport competition-a study of longitudinal patterns and correlates. BMC Public Health, 18(1), 1-7.
Espoz-Lazo, S., Farías-Valenzuela, C., Moreno, D., y Valdivia-Moral, P. Consideraciones desde el modelo integrador para la creación de métodos de enseñanza para el minibalonmano. Investigación Educativa e Inclusión, 205.
Espoz-Lazo, S., Rodríguez Huete, R., Espoz-Lazo, P., Farías-Valenzuela, C., & Valdivia-Moral, P. (2020). Emotional education for the development of primary and secondary school students through physical education: Literature review. Education Sciences, 10(8), 192. https://doi.org/10.3390/educsci10080192
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. (Segunda Edición). España: Ediciones Morata.
Fraile, A., González, J., Kirk, D., Lombardozzi, A., Macazaga, A., Monjas, R., Romero, S. Theeboom, M., Van Den Bergh, K., Álamo, J.M., Braga, A. y De Knop, P. (2004). El deporte escolar en el siglo XXI: análisis y debate desde una perspectiva Europea. Barcelona: Editorial Grao
García, J., Ibáñez, S., Feu, S., Cañadas, M., y Parejo, I. (2008). Estudio de las diferencias en el juego entre equipos ganadores y perdedores en etapas de formación en balonmano. Cultura, ciencia y deporte, 3(9), 195-200. https://doi.org/10.12800/ccd.v3i9.162
García-Angulo, A., Giménez-Egido, J., García-Angulo, F., y Ortega-Toro, E. (2019). Revisión de los reglamentos de balonmano en categorías de formación en España. E-Balonmano. com: Revista de Ciencias del Deporte, 15(1), 9-22.
García-Angulo, A., Ortega-Toro, E., Giménez-Egido, J., García-Angulo, F. y Palao, J. (2020). Short-term effect of competition rule changes on collective effectiveness and self-efficacy in youth football players. Psychology of Sport and Exercise, 49, 101688. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101688
Gherig, R. y Palacios, J. (Coords.). (2014). Guía de criterios básicos de calidad en la investigación cualitativa. Cuadernos metodológicos ICUALI 1. UCAM Servicio Publicaciones. https://doi.org/10.13140/2.1.1545.8888
Giménez, J., Abad, M. y Robles, J. (2009). La enseñanza de deporte desde la perspectiva educativa. Revista Wanceulen E.F. Digital, 5, 90-103.
Gómez, W. A. R. (2014). Preguntas abiertas en encuestas ¿cómo realizar su análisis? Comunicaciones en estadística, 7(2). https://doi.org/10.15332/s2027-3355.2014.0002.02
Hinojosa-Torres, C., Espoz-Lazo, S., Farías-Valenzuela, C., y Barraza-Gómez, F. (2021). Estrategias didácticas y metodológicas del proceso de formación en el balonmano escolar: una revisión sistemática. Journal of Sport and Health Research, 13(Supl 1), 1-14.
Hinojosa, C., Hurtado, M., & Magnere, P. (2020). Profesores noveles de educación física: percepciones sobre su formación docente en base al desempeño en el sistema escolar. Retos, (38), 396-405. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.75212
Hostrup., Ottesen, L. y Thing, L. (2019). The social and psychological health outcomes of team sport participation in adults: An integrative review of research. Scandinavian journal of public health, 47(8), 832-850. https://doi.org/10.1177/1403494818791405
Iñiguez, L. (Ed.). (2011). Análisis de discurso: Manual para las ciencias sociales. (Primera reimpresión). España: Editorial UOC.
Jiménez, A. y Ortega, G. (2010). Evolución de un modelo de competición en una escuela de baloncesto formativo. Revista Wanceulen E.F. Digital, 7, 40-57.
Keats, D. (2009). Entrevista. Guía práctica para estudiantes y profesionales. México: Editorial Mc Graw Hill.
Lis-Velado, P., & Carriedo, A. (2019). Efectos de una competición de fútbol basada en la Liga Brave sobre el fair play, las orientaciones de meta, el esfuerzo y la presión-tensión en escolares de educación primaria. Sport TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 8(2), 65-72. https://doi.org/10.6018/sportk.391761
Manzino C. y Rodríguez V. (2020). El deporte escolar y sus competiciones en escuelas privadas de Montevideo. Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte, 13, 9-15.
Mayol, M. M., León, M. M., & Vélez, D. C. (2016). La línea de tres puntos y su influencia sobre la dinámica de juego en minibasket, el grado de satisfacción individual y competencia percibida de niños y niñas de la Región de Murcia. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5(2), 89-102. https://doi.org/10.6018/264731
Merino, A. Sabirón, F. y Arraiz, A. (2015). Análisis del escenario de competición en fútbol prebenjamín: Un estudio de caso. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación 28, 26-32. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34815
Merino, A., Arraiz, A., Sabirón, F., Supervia, U. & Jarie, L. (2018). Aprendizajes emergentes en la competición prebenjamín reglada del fútbol: hacia la adherencia, el abandono o la agresividad, Sportis, 4(1). 184-205. https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.1.2151
Moeijes, J., Van Busschbach, J., Bosscher, R. y Twisk, J. (2018). Sports participation and psychosocial health: a longitudinal observational study in children. BMC Public Health, 18(1), 1-11.
Muñoz, J. y Sahagún, M. (2017). Hacer análisis cualitativo con Atlas.ti 7. Manual de uso. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional. Recuperado de: https://manualatlas.psicologiasocial.eu/atlasti7.pdf
Orozco, A., Sierra, F. y Pérez, A. (2015). Análisis del escenario de competición en fútbol prebenjamín: Un estudio de caso. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (28), 26-32. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34815
Ortega-Toro, E., García-Angulo, A., Giménez-Egido, J., García-Angulo, F. y Palao, J. (2018). Effect of modifications in rules in competition on participation of male youth goalkeepers in soccer. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(6), 1040-1047. https://doi.org/10.1177/1747954118769423
Ortega, A. S., & Chacón-Cuberos, R. (2021). Estudio de la inteligencia emocional en escolares de educación primaria: Alcance en el área de educación física. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 10(1), 87-93. https://doi.org/10.6018/sportk.461701
Ortín, F. J., Maestre, M., & García-de-Alcaraz, A. (2016). Formación a entrenadores de fútbol base y grado de satisfacción de los deportistas. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5(1), 11-17. https://doi.org/10.6018/249031
Ortiz, A. (2015). Enfoques y métodos de investigación en las ciencias sociales y humanas. Bogotá: Ediciones de la U.
Patton, M. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. Second Edition. London: Sage Publications.
Piñar, M. y Cárdenas, D. (2010). La competición como herramienta formativa. Diferentes propuestas en minibasket. Wanceulen: Educación Física Digital, 7, 4-14.
Pons, J., Viladrich, C., Ramis, Y., y Polman, R. (2018). The mediating role of coping between competitive anxiety and sport commitment in adolescent athletes. The Spanish journal of psychology, 21. https://doi.org/10.1017/sjp.2018.8
Reverter, J., Mayolas, C., Adell, L., & Plaza, D. (2009). La competición deportiva como medio de enseñanza en los centros educativos de primaria. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 16, 5-8. https://doi.org/10.47197/retos.v0i16.34708
Román, M. (2010). Investigación latinoamericana sobre enseñanza eficaz. Educación y ciudad, 19, 81-96.
Roque, J., García, G. y Lucas, J. (2013). Formación emocional y juego en futuros docentes de Educación Física. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 16(1), 97-108. https://doi.org/10.6018/reifop.16.1.179461
Salas, D., Rotger, P. & Verdaguer, F. (2019). La influencia y actuación de los padres en el fútbol cadete. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 8(1), 51-56. https://doi.org/10.6018/sportk.362051
Sánchez, D. & Ramírez, J. (2002). Análisis del discurso de un entrenador de fútbol: comparación entre dos situaciones diferentes de competición. European Journal of Human Movement, (8), 161-173.
Sosa, A. 2019. La inducción analítica como método sociológico desde una perspectiva histórica. Cinta Moebio 64. 11-30. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2019000100011
Oliver, J. & Sosa, P. (Eds.) (2009). Guía de trabajo para la formación en Balonmano. Ámbitos: físico, motor y táctico grupal ofensivo. Real Federación Española de Balonmano. Editores Universidad de Sevilla.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar teoría fundamentada. Facultad de Enfermería de la Universidad de Antioquia. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Taylor, S. y Bogdan, R. (2002). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
Ticó, J. (2009). La competición en el deporte de base: ¿educación o perversión? Cuadernos de Psicología del Deporte, 9, 86.
Toro, E., Angulo, A. y Moreno, R. (2015). Modificación del reglamento de balonmano en etapas de formación según la opinión de los jugadores. AGON: International Journal of Sport Sciences, 5(1), 27-34.
Valenciano, M. (2016). Deporte y educación. Notas sobre el concepto de deporte formativo y su relación con la competición. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 62(1), 58-73.
Witt, P y Dangi, T. (2018). Why children/youth drop out of sports. Journal of Park and Recreation Administration, 36(3). http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.13701.55527
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.