Factors that influence the perception of students about the importance of physical education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.487511
Keywords: Attitudes, Physical Education, Primary Education , Secondary Education , Motivation, Teaching

Abstract

Currently, an increase in sedentary behaviors has been observed in young people due to changes in the motivations and interests of the students. For this reason, it was proposed to know the factors that influence the perception of students about the importance of Physical Education (PE). For this, there were 780 Primary and Secondary students from the Region of Murcia, who were administered the Attitudes towards PE Questionnaire (CAEF). Regarding the results, it was observed that the variables that mainly influence the perception of the importance of PE are the good relationship with the teacher of the area, the increase in mood after the classes and the belief that the contents are valuable. Therefore, it is concluded that PE must have a curriculum with valuable and useful content, establish a good classroom climate and use a methodology that encourages the perception of competence and belonging to the group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ato, M., López-García, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038–1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Avecillas, D. X. A., & Lozano, C. P. P. (2016). Measuring the learning reliability of the RStudio program using Cronbach's Alpha. Revista Politécnica, 37(1), 68-68.

Baena-Extremera, A., Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., & Abraldes, J. A. (2014). Motivation, motivational climate and importance of Physical Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 132, 37-42.

Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Bracho-Amador, C., & Pérez-Quero, F. J. (2012). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado a la Educación Física. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 377-395.

Cervelló, E. M., & Santos-Rosa, F. J. (2000). Motivación en las clases de Educación Física: Un estudio de la perspectiva de las metas de logro en el contexto educativo. Revista de Psicología del Deporte, 9, 51-70.

Fernández, M., González, M., Toja, B., & Carreiro, F. (2017). Valoración de la escuela y la Educación Física y su relación con la práctica de actividad física de los escolares. Retos, 31, 312-315. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.53508

Gallardo-Fuentes, F., López-Pastor, V., Martínez-Angulo, C., & Carter-Thuillier, B. (2020). Evaluación formativa en educación física y atención a la diversidad. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(25), 169-186.

Gallegos, A. G., & López, M. G. (2020). La motivación y la inteligencia emocional en secundaria. Diferencias por género. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 1(1), 101-110. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v1.1766

Garaizabal-Buldain, M., & González-Palomares, A. (2020). La coeducación en educación física: propuesta de intervención para alumnado de 5º y 6º de Primaria. Revista Española de Educación Física y Deportes, 430, 69-84.

García-Vélez, A. J. (2018). Actitud de los alumnos de segundo ciclo de primaria y secundaria hacia la educación física. Revista de Educación Física: Renovar la Teoría y Práctica, 150, 3-10.

García-Vélez, A. J. (2019a). Análisis de las actitudes de los alumnos hacia la Educación Física según cada etapa educativa. Lecturas: Educación física y Deportes, 23(249), 8.

García-Vélez, A. J. (2019b). Análisis de la actitud de los escolares hacia la educación física según el género. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/05/ actitud-escolares-genero.html

Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Pérez-Quero, F. J., Ortiz-Camacho, M. M., & Bracho-Amador, C. (2012). Analysis of motivational profiles of satisfaction and importance of physical education in high school adolescents. Journal of Sports Science & Medicine, 11(4), 614.

Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J. A., & Martínez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 59-70.

Granero-Gallegos, A., & López-Gómez, M. (2020). La motivación y la inteligencia emocional en secundaria. Diferencias por género. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 1(1), 101-110. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v1.1766

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2004). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

León-Díaz, Ó., Arija-Mediavilla, A., Martínez-Muñoz, L., & Santos-Pastor, M. (2020). Las metodologías activas en Educación Física. Una aproximación al estado actual desde la percepción de los docentes en la Comunidad de Madrid. Retos, 38, 587-594. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77671

Manzano-Sánchez, D., & Valero-Valenzuela, A. (2019). El modelo de responsabilidad personal y social (MRPS) en las diferentes materias de la educación primaria y su repercusión en la responsabilidad, autonomía, motivación, autoconcepto y clima social. Journal of Sport and Health Research, 11(3).

Merino-Barrero, J. A., Valero-Valenzuela, A., & Belando-Pedreño, N. (2019). Self-determined psychosocial consequences of responsibility promotion in physical education. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 19(75), 415-430. https://doi.org/10.15366/rimcafd2019.75.003

Moreno-Murcia, J. A., & Cervelló, E. (2003). Pensamiento del alumno hacia la Educación Física: su relación con la práctica deportiva y el carácter del educador. Enseñanza, 21, 345-362.

Moreno-Murcia, J. A., Galindo, C. M., & Villodre, N. A. (2006). Actitudes hacia la práctica físico-deportiva según el sexo del practicante. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 2(3), 20-43. http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2006.00302

Moreno-Murcia, J. A., & Hellín, M. (2007). El interés del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria hacia la Educación Física. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2), 1-20.

Moreno-Murcia, J. A., Rodríguez, P. L., & Gutiérrez, M. (1996). Actitudes hacia la educación física: elaboración de un instrumento de medida. In Actas del III Congreso Nacional de Educación Física de Facultades de Educación y XIV de Escuelas Universitarias de Magisterio (pp. 507-516). Guadalajara: Universidad de Alcalá.

Moreno-Murcia, J. A., Zomeño Álvarez, T., Marín de Oliveira, L. M., Ruiz Pérez, L. M., & Cervelló Gimeno, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, in press. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-165

Moyano, A. C., Pacheco, M. M., & Urbieta, M. D. C. T. (2017). Procesos psicosociales en Educación Física: actitudes, estrategias y clima motivacional percibido. Retos, 34, 19-24. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.57668

Muñoz-González, V., Gómez-López, M., & Granero-Gallegos, A. (2019). Relación entre la satisfacción con las clases de Educación Física, su importancia y utilidad y la intención de práctica del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Complutense de Educación, 30(2), 479. https://doi.org/10.5209/RCED.57678

Rijo, A. G. (2013). Satisfacción de las necesidades psicológicas básicas en relación con la diversión y la desmotivación en las clases de educación física. Revista de Investigación en Educación, 11(2), 77-85.

Rodulfo, J. I. A. (2019). Sedentarismo, la enfermedad del siglo XXI. Clínica e Investigación en Arteriosclerosis, 31(5), 233-240. https://doi.org/10.1016/j.arteri.2019.04.004

Sevil, J., Aibar, A., Abós, A., & García-González, L. (2017). El clima motivacional del docente de Educación Física: ¿Puede afectar a las calificaciones del alumnado? Retos, 31, 98-102. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.46514

Sevil, J., Generelo, E., García, L., Abós, Á., & Aibar, A. (2015). Importancia del apoyo a las necesidades psicológicas básicas en la predisposición hacia diferentes contenidos en Educación Física. Retos, 29, 3-8. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.34855

Soler-Lanagrán, A., & Castañeda-Vázquez, C. (2017). Estilo de vida sedentario y consecuencias en la salud de los niños. Una revisión sobre el estado de la cuestión. Journal of Sport and Health Research, 9(2), 187-198.

Trigueros-Ramos, R., Navarro Gómez, N., Aguilar-Parra, J. M., & León-Estrada, I. (2019). Influencia del docente de Educación Física sobre la confianza, diversión, la motivación y la intención de ser físicamente activo en la adolescencia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(1), 222-232. https://doi.org/10.6018/cpd.347631

Usán Supervía, P., Salavera Bordás, C., Merino Orozco, A., & Jarie, L. (2017). Satisfacción de necesidades psicológicas y orientaciones de meta en profesorado de Educación Física hacia sus alumnos (Physical education teachers’ satisfaction of psychological needs and goal orientations towards their students). Retos, 33, 50-53. https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.54057

Zueck, M. D. C., García, A. A. R., Villalobos, J. M. R., & Gutiérrez, H. E. I. (2020). Satisfacción en las clases de Educación Física y la intencionalidad de ser activo en niños del nivel de primaria. Retos, 37, 33-40. https://doi.org/10.47197/ret

Published
25-07-2022
How to Cite
García Vélez, A. J., & Jiménez Parra, J. F. (2022). Factors that influence the perception of students about the importance of physical education. SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 11, 26. https://doi.org/10.6018/sportk.487511
Issue
Section
Articles