ICT as didactic tools for physical education teachers in formal education through Flipped Classroom Model
Supporting Agencies
- PIE19-214
Abstract
ICTs are tools present in our life's areas, the rise of which has led to their introduction in the educational curriculum and in teaching as a key and indispensable part of it. Thanks to scientific advancement, performance measurement devices are becoming more frequent and easy to use by professionals in physical activity and sports. Therefore, the present work aims to make a didactic proposal based on the use of ICT as a methodological strategy and tool for assessing and implementing training programs within the curricular framework of the educational stage Professional Training of the Higher Technician in Physical Conditioning. This proposal will consist of seven sessions for the subject of "Assessment of the physical condition and intervention in accidents" where they will handle digital tools that favor developing their objectives and skills and integration into the professional market.
Downloads
References
Belloch, C. (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Material docente [on-line]. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Universidad de Valencia. Disponible en http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf.
Blázquez, D. (2016). Métodos de enseñanza en educación física. Enfoques innovadores para la enseñanza de competencias. Barcelona: INDE. https://www.inde.com/es/productos/detail/pro_id/416
Blázquez, D. (2017). Cómo evaluar bien en la educación física. Barcelona: INDE. https://www.inde.com/es/productos/detail/pro_id/399
Clavijo, J.M. (2015). Las competencias clave como elemento integrador y esencial del currículo. Consejería de Educación. Junta de Andalucía.
Corrales, A. R. (2009). La integración de las Tecnologías de la información y comunicación (TIC) en el Área de Educación Física. Hekademos: revista educativa digital, (4), 45-56. https://doi.org/10.26820/recimundo/3.(3.esp).noviembre.2019.706-724
Ferrer, J. M. C., Martínez, P. M. & Ibañez, R. S. (2019). La enseñanza de ciencias sociales en educación primaria mediante el modelo de aula invertida. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(3). https://doi.org/10.47553/rifop.v34i2
García, I. G., Lemus, N. C., & Morales, P. T. (2015). Las flipped classroom a través del smartphone: efectos de su experimentación en educación física secundaria. Prisma Social, (15), 296-352.
Gil-Espinosa, F.J. (2020). La Covid-19: Una carrera de fondo para avanzar en Educación Física. Journal of Physical Education and Human Movement, 2(2), 1-5. https://doi.org/10.24310/JPEHMjpehmjpehm.v2i29849
Granados-Zúñiga, J. (2019). Relación entre el uso del aula virtual y el rendimiento académico en estudiantes del curso de Bioquímica para Enfermería de la Universidad de Costa Rica. Revista Educación, 43(2), 310-326. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32723
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
Lozano, R. (2011). De las TIC a las TAC: tecnologías del aprendizaje y del conocimiento. Anuario ThinkEPI, 5(1), 45-47.
Lucena, F. J. H., Martín, F. D. F., & Díaz, I. A. (2002). Las actitudes de los docentes hacia la formación en tecnologías de la información y comunicación (TIC) aplicadas a la educación. Contextos educativos: Revista de educación, (5), 253-270. https://doi.org/10.18172/con.516
Martín Mariscal, V. (2012). El problema del intrusismo profesional en el sector del fitness: posibilidades de solución mediante la regulación de las titulaciones deportivas. Wanceulen E. F. digital, (9), 120-129. http://hdl.handle.net/10272/5663
Morente-Oria, H. & González-Fernández, F.T. (2019). Flipped Classroom para la dinamización de la asignatura de máster Currículum de Educación Física: una intervención de 12 semanas. En Ruiz-Montero, P.J. & Baena-Extremera, A. (Eds), Metodologías Activas en Ciencias del Deporte Vol.II (pp. 57-78). Sevilla: Wanceulen.
Morente-Oria, H. & Sánchez Fernández, A.S. (2021). El modelo pedagógico Flipped Learning en Educación Física. En Morente-Oria, H., González-Fernández, F.T. & Sánchez Fernández, A. S. (Eds), Metodologías activas en la práctica de la Educación Física (pp. 139-156). Madrid: Morata.
Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato.
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato.
Real Decreto 651/2017, de 23 de junio, por el que se establece el título de Técnico Superior en acondicionamiento físico y se fijan los aspectos básicos del currículo.
Ruiz Franco, M., & Abella García, V. (2011). Creación de un blog educativo como herramienta TIC e instrumento TAC en el ámbito universitario. Teorías de la Educación y cultura en la sociedad de la información, 12 (4), 53-57. https://doi.org/10.14201/eks.8526
Santos, A. R. P., Peña, O. C., & Camargo, C. A. (2017). Hacia la transformación de la práctica docente: modelo espiral de competencias TICTACTEP. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (51), 37-51. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.03
Suarez-Riveiro, J. M., Martinez-Vicente, M., & Valiente-Barroso, C. (2020). Academic performance in relation to different levels of executive functioning and perceived childhood stress. Psicología educativa, 26(1), 77-86. https://doi.org/10.5093/psed2019a17
Tovio-Martínez, E., Carmona-Lorduy, M., Harris, J., & Guzmán, E. (2020). Aplicación móvil para la enseñanza de lesiones elementales en cavidad bucal. Universidad y Salud, 22(1), 70-76. https://doi.org/10.22267/rus.202201.176
Uribe, A. A., Jimenez, G. D., & Troncoso, M. F. (2020). Flipped Classroom: una experiencia para fortalecer el aprendizaje en Medicina Veterinaria. Educação e Pesquisa, 46. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046214200
Varela-Ordorica, S. A., & Valenzuela-González, J. R. (2020). Use of information and communication technologies as a transversal competence in teacher training. Revista Electrónica Educare, 24(1), 172-191. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.10
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.