The session structure as a potentiating element of learning and training in collective sports from the perspective of non-linear pedagogy
Abstract
In recent years, new methodological trends have emerged with force, establishing as one of the important elements the manipulation of constraints, in which certain behaviors are made possible in order to facilitate meaningful learning. However, these levels of constraints are not the only ones that can be conditioned to favor learning, since the learning context is made up of more pieces. This work aims to propose the structure of the session as a level of constraint that enables learning. An intervention was carried out with soccer players (n=24) of the U13 category of a professional club, during 3 sessions with different conditioned tasks. The results indicate that, in general terms, the adequate ordering of tasks during the session helps to favor the transfer of the knowledge acquired, concluding that the structure of the session could be considered as a level of constraint.
Downloads
References
Alarcón, F., Castillo, A., Ureña, N., Torre, E. & Cárdenas, D. (2017). Creatividad táctica y funciones ejecutivas en los deportes de interacción. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 6(2), 147-152.
Abreu, A. & Estevez, P.( 2014). Bases neurocientíficas de la toma de decisiones en el deporte. En F. Del Villar & L. García (Eds.), El entrenamiento táctico y decisional en el deporte. Madrid: Editorial Síntesis.
Ballester, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. Cómo hacer el aprendizaje significativo en el aula. Depósito Legal: 1838-2002. España.
Camacho, P. (2016). Influencia de una estrategia de enseñanza incidental sobre variables psicológicas, fisiológicas y motoras en jugadores de baloncesto de diferentes edades y niveles de peripecia. Tesis doctoral. Universidad de Huelva.
Cantos, J. & Moreno, F. (2018). Pedagogía no lineal como método de enseñanza de los comportamientos tácticos en los deportes de equipo, aplicación al rugby. Retos, 35, 402-406.
Chesneau, J. & Duret, G. (1995). Iniciación al fútbol. Barcelona: Hispano Europea.
Chow, J. Y., Davids, K., Button, C., & Renshaw, I. (2015). Relations between nonlinear pedagogy and games-based teaching approaches. In K. Davids. et al. (Eds.) Nonlinear pedagogy in skill acquisition: An introduction, (pp. 152-165). Routledge.
Coll, C. & Solé, I. (1989). Aprendizaje significativo y ayuda pedagógica. Cuadernos de pedagogía, 168, 16-20.
Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I. & Zabala, A. (1993). El constructivismo en el aula. Barcelona: Grao.
Correia, V., Carvalho, J. & Araújo, D. (2014). La manipulación de los constreñimientos en los deportes colectivos. En F. Del Villar & L. García (Eds). El entrenamiento táctico y decisional en el deporte. Madrid: Editorial Síntesis.
Del Villar, F. & García, L. (2014). El entrenamiento táctico y decisional en el deporte. Madrid: Síntesis.
Flores-Rodríguez, J. (2019). Pedagogía no lineal en el Balonmano: ideas generales para su aplicación. En A. Martín-Barrero & P. Camacho (Eds). Nuevas tendencias en el entrenamiento y la planificación de los deportes colectivos. Sevilla: Wanceulen.
Fradkin, A., Gabbe, B. & Cameron, P. (2006). Does warming up prevent injury in sport? The evidence from randomised controlled trials? Sci Med Sport, 9(3): 214–220.
Gamero Portillo, M., García Ceberino, J., Reina Román, M., Feu Molina, S., & Antúnez Medina, A. (2019). Estudio de las variables pedagógicas de las tareas de baloncesto en función de las fases de juego. Retos, 37(37), 556-562.
Gamero, M., García, J., Feu, S., & Antúnez, A. (2019). Estudio de las variables pedagógicas en tareas de enseñanza en fútbol en función de la parte de la sesión. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 8(2), 39-46.
Garganta, J. & Pinto, J. (1997). La enseñanza del fútbol. En Graca, A. & Oliverira, J. La enseñanza de los juegos deportivos. Barcelona: Paidotribo.
Gonçalves, C.E. & Martins, A. M. (2017). Inovação Pedagógica no Basquetebol Jovem: Missão Difícil mas Necessária. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 6, 57-162.
González, F., Ibáñez, F., Casali, J., López, J., & Novak J.D. (2000). Una aportación a la mejora de la calidad de la docencia universitaria. Los mapas conceptuales. Pamplona: Servicio de publicaciones de la universidad pública de Navarra.
Martín-Barrero, A. (2014). La metodología reloj de arena como propuesta para conseguir un aprendizaje significativo en el fútbol base. Revista Abfutbol, 71, 73-86.
Martin-Barrero, A. (2019). El proceso de enseñanza-aprendizaje en el fútbol: aproximación a un enfoque basado en competencias en el fútbol formativo. Sevilla: Wanceulen.
Martín-Barrero, A. & Camacho, P. (2019) Nuevas tendencias en el entrenamiento y la planificación de los deportes colectivos. Sevilla: Wanceulen.
Martín, R. & Lago, C. (2005). Deportes de equipo. Comprender la complejidad para elevar el rendimiento. Madrid: Inde.
Muñoz, J.C. (2010). La parte final de la sesión en la Educación Física: Juegos. EmásF: revista digital de educación física, 2, 25-40.
Perla-Moreno, M. & Moreno, A. (2014). Desarrollo de los procesos cognitivos y decisionales en voleibol de alto nivel. En F. Del Villar & L. García (Eds). El entrenamiento táctico y decisional en el deporte. Madrid: Editorial Sintesis.
Schollhorn, W., Hegen, P. & Davids, K. (2012). The nonlinear nature of learning-A differential learning approach. The Open Sports Sciences Journal, 5(1).
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.