Motivational climate towards sport according to gender, degree and level of physical activity in undergraduate students of Education
Abstract
During the past years, the practice of physical activity has turned into a necessary way to improve our health, due to it, many authors have studied some factors which can intercede in its fulfilment. This descriptive and cross-sectional research was conducted on a sample of 571 undergraduate students of Education Faculty the University of Granada. The purpose of this study is to analyse the motivational climate and its relation with socio-demographic aspects such as sex, degree and level of physical activity, using as main instrument the PMSCQ-2 questionnaires. The results showed that male participants are associated to higher marks on Ego Climate, as well as being a Social Education student is related to a bigger Task Climate orientation. The practice of physical activity also affects the Task Climate and encourages team work. In short, this research has demonstrated that motivation affects positively to Task Climate and negatively to Ego Climate, verifying also some differences owing to the age of the participants.
Downloads
References
Almagro, B. J., Sáenz-López, P., González-Cutre, D., y Moreno-Murcia, J. A. (2011). Clima motivacional percibido, necesidades psicológicas y motivación intrínseca como predictores del comportamiento Deportivo en adolescentes. International Journal of Sport Science, 25(7), 250-265. http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2011.02501
Aramendi, P., Bujan, K., Garín, S., y Vega, A. (2014). Estudio de caso y aprendizaje cooperativo en la universidad. Revista de Currículum y formación del profesorado, 18(1), 413-429.
Barriopedro, M. I., Ruíz-Pérez, L. M., Gómez-Ruano, M. A., y Rico, I. (2016). Las preferencias participativas del profesorado de educación física en su actividad profesional. Anales de Psicología, 32(2), 332-340. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.2.212401
Cecchini, J. A., González, C., Méndez, A., Fernández-Río, J., Contreras, O., y Romero, S. (2008). Metas sociales y de logro, persistencia-esfuerzo e intenciones de práctica deportiva en el alumnado de Educación Física. Psicothema, 20(2), 260-265.
Chacón, R., Zurita, F., Castro, M., Espejo, T., Martínez, A., y Pérez, A. J. (2017). Clima motivacional hacia el deporte y su relación con hábitos de ocio digital sedentario en estudiantes universitarios. Saúde e Sociedade, 26(1), 29-39. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-12902017166561
Conde, C., Sáenz-López, P., y Moreno-Murcia, J. A. (2013). Un estudio de casos sobre la transmisión de un clima tarea en el deporte. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(50), 329-344.
Coterón, J., Franco, E., Pérez-Tejero, J. y Sampedro, J. (2013). Clima motivacional, competencia percibida, compromiso y ansiedad en Educación Física. Diferencias en función de la obligatoriedad de la enseñanza. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 151-157.
Cuevas, R., García-Calvo, T. y Contreras, O. (2013). Perfiles motivacionales en Educación Física: una aproximación desde la teoría de las Metas de Logro 2x2. Anales de Psicología, 29(3), 685-692. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.175821
Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., y Laura, A. (2017). Relación Entre Motivación, Actividad Física Realizada En El Tiempo Libre Y La Intención Futura De Práctica De Actividad Física. Estudio Comparativo Entre Adolescentes Argentinos y Españoles. SPORT TK- Revista EuroAmericana De Ciencias Del Deporte, 6(1), 25-34. https://doi.org/10.6018/280371
García-Calvo, T., Sánchez, P. A., Leo, F. M., Sánchez, D., y Amado, D. (2011). Incidencia de la Teoría de la Autodeterminación sobre la persistencia deportiva. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 25(7), 266-276. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02502
García-Laguna, D. G., García-Salamanca, G. P., Tapiero-Paipa, Y. T., y Ramos, D. M. (2012). Determinantes de los estilos de vida y su implicación en la salud de jóvenes universitarios. Hacia la Promoción de la Salud, 17(2), 169-185.
González-Serrano, G., Huéscar, E., y Moreno, J. A. (2013). Satisfacción con la vida y el ejercicio físico. European Journal of Human Movement, 30(1), 131-151.
Jaakkola, T., Ntoumanis, N., y Liukkonen, J. (2016). Motivational climate, goal orientation, perceived sport ability, and enjoyment within Finnish junior ice hockey players. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sport, 26(1), 109-115. http://dx.doi.org/10.1111/sms.12410
Jiménez, R., Moreno, B., Leyton, M., y Claver, F. (2015). Motivación y estadios de cambio para el ejercicio físico en adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 47, 196-204. http://dx.doi.org/10.1016/j.rlp.2014.11.001.
Larson, N., Davey, C. S., Caspi, C. E., Kubik, M. Y., y Nanney, M. S. (2017). School-Based Obesity-Prevention Policies and Practices and Weight-Control Behaviors among Adolescents. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 117(2), 204-213. http://dx.doi.org/10.1016/j.jand.2016.09.030
Marcos, J., Orquín, F. J., Belando, N., y Moreno-Murcia, J. A. (2014). Motivación autodeterminada en adultos mayores practicantes de ejercicio físico. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 149-156.
Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., Cecchini, J. A., y González, C. (2013). Perfiles motivacionales y sus consecuencias en educación física. Un estudio complementario de metas de logro 2x2 y autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 29-38.
Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., y Cecchini, J. A. (2014). Análisis de un modelo multiteórico de metas de logro, metas de amistad y autodeterminación en educación física. Estudios de Psicología, 33(3), 325-336. http://dx.doi.org/10.1174/021093912803758110
Moscoso, D., Martín, M., Pedrajas, N., y Sánchez, R. (2013). Sedentarismo activo. Ocio, actividad física y estilos de vida de la juventud española. Archivos de Medicina del Deporte, 158(1), 341-347.
Newton, M., Duda, J. L., y Yin, Z. (2000). Examination of the psychometric properties of the perceived motivational climate in sport questionnaire-2 in a sample of female athletes. Journal of Sports Sciences, 18(4), 275-290.
Práxedes, A., Sevil, J., Moreno, A., del Villar, F. y García-González, L. (2016). Niveles de actividad física y motivación en estudiantes universitarios. Diferencias en función del perfil académico vinculado a la práctica físico-deportiva. Journal of Sport and Health Research, 8(3), 191-204.
Rico-Díaz, J., Arce-Fernández, C., Padrón-Cabo, A., Peixoto-Pino, L., y Abelairas-Gómez, C. (2019). Motivaciones y hábitos de actividad física en alumnos universitarios. Retos, 36, 446-453.
Texeira, P., Carraça, E., Markland, D., Silva M., y Ryan, R. (2012). Exercise, physical activity, and self-determination theory: A systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(78). http://dx.doi.org/10.1186/1479-5868-9-78
Torregosa, M., VIladrich, C., Ramis, Y., Azócar, F., Latinjak, A., y Cruz, J. (2011). Efectos en la percepción del clima motivacional generado por los entrenadores y compañeros sobre la diversión y el compromiso. Diferencias en función del género. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 243-255.
Troncoso, S. M., Burgos, C. J., y López-Walle, J. M. (2015). Climas motivacionales, liderazgo y cohesión grupal en contexto deportivo universitario. Educación Física y Ciencia, 17(1).
Zamarripa, J., Castillo, I., Tomás, I., Tristán, J., y Álvarez, O. (2016). El papel del profesor en la motivación y la salud mental de los estudiantes de educación física. Salud Mental, 39(4), 221-227.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.