Effect of the teaching model on the individual technique of soccer players sub-10
Abstract
The aim of the study was to compare the effect of the teaching model on the improvement of individual technique in both legs of soccer players sub-10. We analyzed 12 players who made eight sessions with a traditional model and eight with an innovative model. It was measured: pass, control, driving and hitting the ball. The traditional model improves the pass and hit with the right and the ball driving with both feet, with significant differences (p <.05) in the right pass and the ball driving with both legs. In the innovative model improves the pass with dominant foot, linear driving with both feet and hitting the ball on goal with both feet, with significant differences in the driving of the ball with both legs (p <.05). For these reasons, the improvement of the individual technique of the players requires the use of traditional and innovative models.
Downloads
References
Blázquez, D. (2010). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Barcelona: INDE.
Bunker, B., Thorpe, R. y Almond, L. (1986). Rethinking games teaching. Loughborough: University of Technology.
Castejón, F.J. (2015). La investigación en iniciación deportiva válida para el profesorado de educación física en ejercicio. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 263-270.
Conte, L., Moreno-Murcia, J.A., Pérez, G. e Iglesias, D. (2013) Comparación metodología tradicional y comprensiva en la práctica del baloncesto / Comparison of traditional and understanding methodology in the practice of basketball. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(51), 507-523.
Cook, T.D. y Reichardt, CH. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
Da Cruz, S. (2018). Investigação no uso do metodo analitico e global e sua contribuição para o ensino-aprendizagem do futebol e futsal. / Research in the use of the analytical and global method and its contribution to the teaching-learning of Football and futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, 10, 399–410.
Dellal, A., Drust, B. y Lago-Penas, C. (2012). Variation of activity demands in small-sided soccer games. International Journal of Sports Medicine, 33(05), 370-375.
DOI: https://doi.org/10.1055/s-0031-1295476
Díaz, M. y Castejón, F.J. (2011). La enseñanza comprensiva del deporte: dificultades del profesorado en el diseño de tareas y en la estrategia pregunta respuesta. Tándem Didáctica de la Educación Física, 37, 31-41.
Fernández, R. (2014). Incidencia de diferentes metodologías de enseñanza-entrenamiento en el fútbol base sobre indicadores del abandono deportivo. Tesis doctoral. Universidad de León, León.
García, J. A. & Ruiz, L. M. (2003). Análisis comparativos de dos modelos de intervención en el aprendizaje del balonmano. Revista de Psicología del deporte, 12(1), 55-66
Garganta, J. M. (2001). A análise da performance nos juegos desportivos. Revisão acerca da análise do juego. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 1, 57-66.
DOI: https://doi.org/10.5628/rpcd.01.01.57
Gómez, M.A., Ortega, E. y Sainz, P. (2008). Diferencias en la ejecución técnicas en el fútbol: análisis por género y nivel de experiencia en educación física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 14, 63-65.
González-Víllora, S., García-López, L.M. y Contreras-Jordán, O.R. (2015). Evolución de la toma de decisiones y la habilidad técnica en fútbol / Decision Making and Skill Development In Youth Football Players. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 467-487. DOI: http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.005
González, S., Ibáñez, S. J., Feu, S. y Galatti, L. R. (2017). Programas de intervención para la enseñanza deportiva en el contexto escolar, PETB y PEAB: Estudio preliminar. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31(2), 107-113.
González-Espinosa, S., Ibáñez, S. J. y Feu, S. (2017). Diseño de dos programas de enseñanza del baloncesto basados en métodos de enseñanza-aprendizaje diferentes. / Design of two basketball teaching programs in two different teaching methods. E-Balonmano.Com: Journal of Sports Science / Revista de Ciencias Del Deporte, 13(2), 131–152.
Gray, S. y Sproule, J. (2011). Developing Pupils’ Performance in Team Invasion Games. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(1), 15-32.
DOI: https://doi.org/10.1080/17408980903535792
Gutiérrez, D., Fisette, J., García-López, L. M. y Contreras, O. (2014). Assessment of Secondary School Students’ Game Performance Related to Tactical Contexts. Journal of Human Kinetics, 42, 223-234. DOI: https://doi.org/10.2478/hukin-2014-0076
Hernández-Hernández, E., Ortega, E., Mayordomo, M. y Palo, J. M. (2016). Efecto de distintos planteamientos metodológicos en clases de Educación Física sobre el aprendizaje de tres habilidades de voleibol. Sport TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 5(2), 59-68. DOI: https://doi.org/10.6018/264661
Jones, S. y Drust, B. (2007). Physiological and technical demands of 4 v 4 and 8 v 8 games in elite youth soccer players. Kinesiology, 39(2), 150 – 156.
Katis, A. y Kellis, E. (2009). Effects of small-sided games on physical conditioning and performance in young soccer players. Journal of sports science and medicine, 8, 374–380.
Pacheco, R. (2004). La enseñanza y entrenamiento del futbol 7. Barcelona: Paidotribo.
Pascual, N., Alzamora, E.N., Martínez, J.A. y Pérez, J.A. (2015). Análisis de los diferentes métodos de enseñanza utilizados en el fútbol base. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 28, 94-97.
Pascual, N., Guillén, D. y Carbonell, J. A. (2017). Análisis comparativo de la metodología mixta y la basada en juegos reducidos en el fútbol base. Retos: Nuevas Perspectivas De Educación Física, Deporte y Recreación, 32,199-203.
Pérez-Muñoz, S., Sánchez-Muñoz, A., Rodríguez-Cayetano, A., Castaño-Calle, R., Fuentes-Blanco, J. Mª., DE Mena-Ramos, J.M. y Macías-Cuadrado, R. (2018). Efecto agudo del chaleco lastrado sobre la condición física del portero de fútbol. Sportis Sci J, 4 (2), 269-287.
DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2018.4.2.2077
Pérez, S., Rodríguez, A., Sánchez, A., De Mena, J.M., Fuentes, J.M., Castaño, R. y Martín, N. (2019). Efecto de los juegos reducidos sobre jugadoras de fútbol / Effect of Reduced Games on Football Players. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 19(74), 371-386. DOI: http://doi.org/10.15366/rimcafd2019.74.012
Pérez, S., Sánchez, J., Sánchez, I. y Yagüe, J. M. (2012). Comparación Del Grado De Intervención Técnico Ofensiva 3 Contra 3 Y El Futbol 7. VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Ciencias del Deporte. Granada: Asociación Española de Ciencias del Deporte.
Pita, S. y Pértega, S. (2002). Investigación: Investigación cuantitativa y cualitativa. Cad Aten Primaria, 9, 76-78.
Práxedes, A., García-González, L., Moreno, Á., Moreno, M. P y Moreno, A. (2016). Aplicación de un programa de intervención para mejorar la comprensión táctica en fútbol sala: un estudio en contexto educativo. Movimento, 22(1), 51-62. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.55024
Robles, J., Giménez, F. J. y Abad, M. T. (2011). Metodología utilizada en la enseñanza de los contenidos deportivos durante la ESO. Revista Internacional de medicina y ciencias de la actividad física y el deporte, 11(41), 35-57.
Rubio-Castillo, A. y Gómez-Mármol, A. (2016). Efectos del modelo ludotécnico en el aprendizaje técnico, competencia y motivación en la enseñanza de la Educación Física. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 5(2), 41-46.
DOI: https://doi.org/10.6018/264631
Salter, D. G. (1999). Teaching games and sport in New Zealand health and physical education curriculum. Journal of Physical Education New Zealand, 32(1), 17-20.
Sánchez-Sánchez, J., Rodríguez, A., Luis-Pereira, J. M. y Caro, O. (2014). Influencia Del Entrenador en la demanda técnica de un juego reducido en Fútbol-7. / Influence of Coach Encouragement on Technical Demand of an Small-Sided Games in Football-7. Revista Iberoamericana de Ciencias de La Actividad Física y El Deporte, 3(3), 1–13.
DOI: https://doi.org/10.4321/s1578-84232014000300018
Sánchez, J., Molinero, O. y Yagüe, J.M., (2012). Incidencia de dos metodologías de entrenamiento-aprendizaje sobre la técnica individual de futbolistas de 6 a 10 años de edad. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 29-32.
Sánchez, J., Yagüe, J.M., Fernández, R.C. y Petisco, C. (2014). Efectos de un entrenamiento con juegos reducidos sobre la técnica y la condición física de jóvenes futbolistas. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, 37(10), 221-234.
Serra, J. y García, J. (2017). La problemática táctica, clave en el diseño representativo de tareas desde el enfoque de la pedagogía no lineal aplicada al deporte. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 32(2), 278-280.
Soto, F. y Pérez, S. (2014). Grado de intervención técnica en juegos reducidos de fútbol y fútbol 11 infantil. En Villar, F. Claver, F. & Fuentes, J. P. VIII Congreso Internacional de la Asociación Española de Ciencias. Cáceres: Asociación Española de Ciencias del Deporte.
Turner, A. P. y Martinek, T. J. (1995). Teaching for understanding: A model for improving decision making during game play. Quest, 47(1), 44-63.
DOI: https://doi.org/10.1080/00336297.1995.10484144
Valero, A. (2005). Análisis de los cambios producidos en la metodología de la iniciación deportiva. Apunts Educación física y deportes, 79, 60.
Vitoria, M. (2005). Motivación en deportistas juveniles de alta competición. Madrid: Editorial Gymnos.
Yagüe, J. M. y Gutiérrez-García, C. (2018). Aprendizaje del fútbol en la educación física escolar a partir de un modelo comprensivo. Revista Española de Educación Física y Deportes, 423, 41-5.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.