Análisis de la motivación del estudiante de educación superior participante en una propuesta de evaluación formativa
Abstract
The main aim of this study is to analyze the influence of an educational innovation based on formative assessment, on the motivation of university students towards a subject of the Degree in Primary Education. To this end, 91 students from University of Seville participated in a teaching innovation project during the 2018-2019 academic year, where a general process of formative assessment as well as other didactic and technological resources were applied, such as use of gamification and interactive response commands, among others. At the end of the intervention students answered the Spanish version of Motivated Strategies for Learning Questionnaire (CEAM II) in order to analyze, among other variables, students' motivation. The findings show high levels of motivation, both intrinsic and extrinsic. Therefore, the data obtained suggest this experience can be considered as a good educational practice and they encourage us to continue working in this line.
Downloads
References
Álvarez-Méndez, J. M. (2003). La evaluación a examen. Ensayos críticos. Madrid: Miño y Dávila.
Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea
Bonsón, M. y Benito, Á. (2005). Evaluación y aprendizaje. En Á. Benito y A. Cruz (Eds.), Nuevas claves para la docencia universitaria en el espacio europeo de educación superior (pp. 87-100). Madrid: Narcea.
Campos-Mesa, M.C. (2015). Evaluación continua a través de Educlick. En III Congreso Internacional de Educación a través del Deporte. Jaén: Universidad de Jaén.
Campos-Mesa, M.C. (2016). Una experiencia de evaluación continua interactiva. En V Jornadas de Innovación Docente de la Facultad de Ciencias de la Educación “Investigación, experiencias y reflexión en docencia universitaria”. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Dacal, G.G. (1976). Evaluación formativa. Aula abierta, (15), 30-35.
Dochy, F., Segers, M. y Dierick, S. (2002). Nuevas vías de aprendizaje y enseñanza y sus consecuencias: una era de evaluación. Revista de Docencia Universitaria, 2(2), 13-30.
González-Campos, G.; Castañeda-Vázquez, C. y Campos-Mesa, M.C. (2018). Continuous assessment and interactive response systems in higher education. Journal of Human Sport and Exercise, 13(3). Doi:10.14198/jhse.2018.133.17
Hamodi, C., López-Pastor, V.M. y López-Pastor, A.T. (2015). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles educativos, 37(147), 146-161.
López-Pastor, V.M. (coord.) (2009). Evaluación formativa y compartida en educación superior. Propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Madrid: Narcea.
Llorens-Largo, F., Gallego-Durán, F. J., Villagrá-Arnedo, C. J., Compañ, P., Satorre-Cuerda, R. y Molina-Carmona, R. (2016). Gamificación del proceso de aprendizaje: lecciones aprendidas. Vaep-rita. 4(1), 25-32.
Orden de 4 de noviembre de 2015, por la que se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Andalucía. Boletín número 230. De 26 de noviembre de 2015 https://www.juntadeandalucia.es/boja/2015/230/BOJA15-230-00011_00001414.pdf
Pasek de Pinto, E.P. y Mejía, M.T. (2017). Proceso general para la evaluación formativa del aprendizaje. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 10(1), 177-193.
Pérez, Á., Tabernero, B., López-Pastor, V.M., Ureña, N., Ruiz, E., Capllonch, M., González, N. y Castejón, J. (2008). "Evaluación formativa y compartida en la docencia universitaria: la concreción de cuestiones/clave para su aplicación en el camino hacia el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)". Revista de Educación, 347, 435-451.
Pérez, Á., Julián, J.A. y López-Pastor, V.M. (2009). Evaluación formativa y compartida en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)", en Víctor Manuel López Pastor (coord.), Evaluación formativa y compartida en Educación Superior, Madrid, Narcea, pp. 19-43.
Real Decreto 126/2014, por el que se constituye el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52. De 28 de febrero de 2013, pp. 19349 a 19420. https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf
Roces, C., Tourón, J. y González, M.C. (1995). Validación preliminar del CEAM II (Cuestionario de estrategias de aprendizaje y motivación II). Psicológica, 16 (3), 347-366.
Rodríguez, G., Ibarra, M.S. y Gómez, M.A. (2011). E-autoevaluación en la universidad: un reto para profesores y estudiantes. Revista de Educación, 356, 401-430. DOI: http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-re-2011-356-045.
Rosales, M. (2014). Proceso evaluativo: evaluación sumativa, evaluación formativa y Assesment su impacto en la educación actual. En Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación (Vol. 4).
Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona: Grao.
Santos-Guerra, M. A. (2003). Una Flecha en la diana: la evaluación como Aprendizaje. Madrid: Narcea.
Smarter Balanced Assessment Consortium (2015). The formative assessment process. Recuperado de https://www.smarterbalanced.org
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.