Estudy of the pedagogical variables in teaching tasks of football based on the session part
Abstract
The objective of this study was to analyze the pedagogical variables of the tasks designed by the pre-service teachers for the teaching of school soccer based on the parts of the session. 307 tasks designed by 6 teachers in training have been codified through the Integral System for the Analysis of the Training Tasks (SIATE). The pedagogical variables classified by this system were analyzed: game situation, goalkeeper presence, game phase, content type I and II, specific content, teaching medium, level of opposition, type of participation and Feedback. A descriptive and inferential analysis was carried out using the Chi-Square test, Cramer's V test and the Corrected Typified Waste. The results show significant differences (p <.05) in the design of the tasks for each part of the session with respect to the pedagogical variables, except in the variable type of content II.
Downloads
References
Ato, M., López, J. J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi:10.6018/analesps.29.3.178511
Balakrishnan, M., Rengasamy, S., y Aman, M.S. (2011). Effect of Teaching Games for Understanding Approach on Students’ Cognitive Learning Outcome. International Scholarly and Scientific Research & Innovation, 5(5), 714-716.
Blázquez, D. (1999). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Barcelona: Inde.
Bolotin, A. y Bakayev, V. (2017). Pedagogical conditions necessary for effective speed-strength training of young football players (15-17 years old). Journal of Human Sport and Exercise, 12(2), 405-413. doi: https://doi.org/10.14198/jhse.2017.122.17
Bunker, D. y Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, London, 18(1), 5-8.
Cañadas, M., e Ibáñez, S. J. (2010). La planificación de los contenidos de entrenamiento de baloncesto en equipos de iniciación. E-balonmano.com: Revista de Ciencas del Deporte, 6(1), 49-65.
Cañadas, M., Ibáñez, S. J., Feu, S., García, J., y Parejo, I. (2011). Análisis de los medios de entrenamiento en un equipo minibasket y la influencia de un programa formativo para el entrenador. Un estudio de caso. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 13(3), 363- 382.
Carrasco, H., Chirosa, L.J., Martín, I., Cajas, B., y Reigal, R.E. (2015). Efectos de un programa extraescolar basado en juegos reducidos sobre la motivación y las necesidades psicológicas básicas en las clases de educación física. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(1), 23-31.
Devís, J. (2004). El deporte en la escuela: posibilidades educativas para el nuevo milenio. En V. López Pastor, R. Monjas Aguado y A. Fraile Aranda (Coord.), Los últimos diez años de la Educación Física escolar (pp. 77-85). Valladolid. Universidad de Valladolid.
Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3a ed.). London: Sage Publications Ltd.
Fernández, E., Cecchini, J. A., y Zagalaz, M. L. (2002). Didáctica de la educación física en la educación primaria. Madrid, Síntesis.
Feu, S., García-Rubio, J., Gamero, M.G., e Ibáñez, S.J. (2019) Planificación de tareas para el aprendizaje deportivo por parte de profesores de educación física en la fase previa al servicio. PLoS ONE 14 (3): e0212833. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0212833
Fletcher, T., y Casey, A. (2014). The challenges of models-based practice in physical education teacher education: A collaborative self-studyGamero, M. G., García-Ceberino, J. M., González-Espinosa, S., Reina, M., y Antúnez, A. (2017). Análisis de las variables pedagógicas en las tareas diseñadas para el balonmano en función del género de los docentes. E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 13(3) 217-224.
Gamonales Puerto, J.M.; Gómez Carmona, C.D.; León Guzmán, K.; García Santos, D.; Gamero Portillo, M.G. y Muñoz Jiménez, J. (2019). Análisis de las tareas de entrenamiento en fútbol-base: diferencias entre dos meses durante el periodo competitivo en la categoría sub-19. SportisSci J, 5(1),30-52. DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2019.5.1.3469
García-Ceberino, J.M., Gamero, M. G., González-Espinosa, S., García-Rubio, J., y Feu, S. (2018). Estudio de la carga externa de las tareas para la enseñanza del balonmano en función del género de los profesores en formación. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte 14(1), 45-54.
Garganta, J. (1997). Para una teoría de los juegos deportivos colectivos. En A. Graça, y J. Oliveira (Eds.), La enseñanza de los juegos deportivos (pp. 9-24). Barcelona: Paidotribo.
Garganta, J. (2002). O treino da táctica e da técnica nos jogos desportivos á luz do compromisso cognição-acção. En V. J. Barbanti, A. C. Amadio, J. O. Bento & A. T. Marques (2002), Esporte e Atividade Física (pp. 281-306). Brasil.
González-Espinosa, S.J., Ibáñez, S., y Feu, S. (2017). Diseño de dos programas de enseñanza del baloncesto basados en métodos de enseñanza-aprendizaje diferentes. E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 13(2) 131-152.
González-Espinosa, S., Feu, S., García-Rubio, J., Antúnez, A., y García-Santos, D. (2017). Diferencias en el aprendizaje según el método de enseñanza-aprendizaje en el baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 26(1), 65-70.
Ibáñez, S. J. (2000). La enseñanza del baloncesto dentro del contexto educativo. Habilidad motriz. Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 15, 12-21.
Ibáñez, S. J. (2007). El control del entrenamiento como medio de formación permanente del entrenador de baloncesto. En S. J. Ibáñez, S. Feu, I., Parejo, J. García y M. Cañadas. (Eds.), IV Congreso Ibérico de Baloncesto. Desde la base a la élite deportiva. Libro de resúmenes y programa oficial (pp. 109). Cáceres: Copegraf.
Ibáñez, S. J. (2008). La planificación y el control del entrenamiento técnico-táctico en baloncesto. En N. Terrados y J. Calleja (Coord.), Fisiología, entrenamiento y medicina del baloncesto (pp. 299-313). Barcelona: Paidotribo.
Ibáñez, S. J., Feu, S., y Cañadas, M. (2016). Sistema integral para el análisis de las tareas de entrenamiento, SIATE, en deportes de invasión. E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 12(1), 3-30.
Méndez, A. (2005). Técnicas de enseñanza en la iniciación al baloncesto. Zaragoza: Inde.
Mitchell, S. A., Oslin, J. L., y Griffin, L. L. (2003). Sport foundations for elementary physical education: A tactical games approach: ERIC.
Sáenz-López, P. (1997). La Educación Física y su Didáctica. Manual para el profesor. Sevilla: Wanceulen.
Sáenz-López, P. (2009). Diseño de tareas tácticas y técnicas en la iniciación al baloncesto. En G. Ortega y A. C. Jiménez (Coord.), Táctica y Técnica en la Iniciación al Baloncesto (pp. 117-133). Sevilla: Wanceulen.
Tejada, C. P. (2012). Efecto del entrenamiento mediante el método comprensivo en ultimate frisbee. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (46), 10-10.
Zurita Ortega, F., Pérez Cortés, A. J., González Campos, G., Castro Sánchez, M., Chacón Cuberos, R. y Ambris Sandoval, J. (2016). Estilos de enseñanza-entrenamiento y relación con ansiedad de jugadores de iniciación al futbol. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 2(3), 390-411.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.