Prosocial behaviors of primary education schoolchildren: the influence of cooperative games
Abstract
The aim of this research was to analyze the influence of the application of a didactic unit based on cooperative games on prosocial behaviors of Primary Education students. The participants were 52 schoolchildren (mean age = 10.32 ± .47) from Lugo (Spain). A quasi-experimental pre-postest design was used without a control group. The Appropriate Behaviors in Physical Education and Sports scale has been used as data collection instrument. Results indicated effects of the program on Appropriate skills to lose (p <.001), Appropriate skills to win (p = .045), Appropriate skills during the game (p < .001) and Social skills (p = .002). Data suggest that the application of didactic units or programs based on cooperative games could positively affect students’ prosocial behaviors in physical education lessons.
Downloads
References
Bruner, M. W., Boardley, I. D. & Côté, J. (2014). Social identity and prosocial and antisocial behavior in youth sport. Psychology of Sport and Exercise, 15(1), 56-64
Brustad, R. & Arruza, J.A. (2002). Práctica deportiva y desarrollo social en jóvenes deportistas. En J.A. Arruza (Ed.), Nuevas perspectivas acerca del deporte educativo (pp. 25-41). Bilbao: Universidad del País Vasco.
Cecchini, J. A., Fernández, J., González, C. & Arruza, J.A. (2008). Repercusiones del programa Delfos de educación en valores a través del deporte en jóvenes escolares. Revista de Educación, 346, 167-186.
Cecchini, J.A., Montero, J. & Peña, J.V. (2003). Repercusiones del Programa de Intervención para Desarrollar la Responsabilidad Personal y Social de Hellison sobre los comportamientos de fair-play y el auto-control. Psicothema, 15(4), 631-637.
Centeno, C. (2011). Las habilidades sociales: elementos clave en nuestras relaciones con el mundo. Jaén: Formación Alcalá.
Cepero, M., García, A., & López, M. (2013). Diseño de un programa de intervención bilingüe para el área de educación física basado en la competencia digital. Portalinguarum, 19, 257-273.
Cervelló, E.M., Jiménez, R., del Villar, F., Ramos, L. & Santos-Rosa F. J. (2004). Goal orientations, motivational climate, equality and discipline of Spanish physical education students. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283.
García, J.A. (2011). Transmisión y adquisición de valores y actitudes a través del bloque de contenidos de juegos y actividades deportivas en el alumnado de tercer ciclo de Educación Primaria de la Comarca de los Vélez (Almería). Tesis Doctoral: Universidad de Granada.
Escartí, A., Pascual, C. & Gutiérrez, M. (2005). Responsabilidad personal y social a través de la educación física y el deporte. Barcelona: Editorial Grao.
Gil, F. & León, J.M. (1998). Habilidades sociales. Teoría, investigación e intervención. Madrid: Síntesis.
Gil-Madrona, P., Samalot-Rivera, A., Gutiérrez, E.C., Ródenas-Jiménez, J. & Ródenas-Jiménez, M.L. (2014). Improving Social Skills through Physical Education in Elementary 4th Year. American Journal of Sports Science and Medicine, 2(6), 5-8.
Gutiérrez-Marín, E. (2014). Validez y fiabilidad del «cuestionario sobre conducta apropiada en la educación física y el deporte». Universidad de Valencia: Trabajo Final de Máster.
Gutiérrez-Marín, E., Gil-Madrona, P., Prieto-Ayuso, A. & Díaz-Suárez, A. (2017). Conductas apropiadas en Educación Física y el deporte en la escuela y validación de la escala. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(2), 99-110.
Hellison, D. (1995). Teaching responsibility through physical activity. Champaign: Human Kinetics.
Jodra, P., Domínguez, R. & Maté-Muñoz, J.L. (2017). Incidencia de la práctica deportiva en la conducta disruptiva de niños y adolescentes. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 19(2-3), 193-206.
Madrid, P.D., Prieto-Ayuso, A., Samalot-Rivera, A. & Gil-Madrona, P. (2016). Evaluación de una propuesta extraescolar de conductas apropiadas en educación física y deportiva. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 30, 36-42.
Martín, L.J., Monjas, M.I., García, F.J. & Jiménez, I. (2011). Rechazo entre iguales y comportamiento social en el aula percibido por el profesorado. En J.M. Román, M.A. Carbonero & J.D. Valdivieso (Comps.). Educación, aprendizaje y desarrollo en una sociedad multicultural (pp. 4803-17). Madrid: Asociación Nacional de Psicología y Educación.
Muñoz, J.M., Carreras, M.R. & Braza, P. (2004). Aproximación al estudio de las actitudes y estrategias de pensamiento social y su relación con los comportamientos disruptivos en el aula en la educación secundaria. Anales de Psicología, 20, 81-91.
Navarro-Patón, R. & Basanta-Camiño, S. (2015). Juegos y actividades cooperativas para educación física, deporte escolar y campamentos juveniles. En V. Arufe (Ed.), Actas del V congreso mundial del deporte escolar, educación física y psicomotricidad. Sportis: A Coruña
Navarro-Patón, R., Basanta-Camiño, S., & Abelairas-Gómez, C. (2017). Los juegos cooperativos: incidencia en la motivación, necesidades psicológicas básicas y disfrute en Educación Primaria. Sportis Scientific Technical Journal, 11(3), 589-604.
Navarro-Patón, R., Lago-Ballesteros, J. & Basanta-Camiño, S. (2018a). Conductas prosociales: un estudio descriptivo en clases de Educación Física en Primaria. En V. Arufe (Ed.), Actas del 14º Congreso Internacional de Ciencias del Deporte y la Salud. Universidad de Vigo: Pontevedra.
Navarro-Patón, R., Rego, B. & García, M. (2018b). Incidencia de los juegos cooperativos en el autoconcepto físico de escolares de educación primaria. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 14-18.
Navarro-Patón, R., Rodríguez-Fernández, J.E. & Cons-Ferreiro, M. (2018c). Evaluación de la incidencia de una unidad didáctica de juegos cooperativos en las necesidades psicológicas básicas en alumnado de educación primaria. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 53, 36-54.
Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria (B.O.E. nº 52, 28 de febrero de 2014).
Weiss, M.R. & Smith, A.L. (1999). Quality of youth sport friendships: Measurement development and validation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 21, 145-166.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.