Gender stereotypes in physical education

Authors

  • JC. Pastor-Vicedo
  • A. Sánchez-Oliva
  • J. Sánchez-Blanchart
  • J. Martínez-Martínez
DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.401071
Keywords: Stereotypes, Gender, Primary Education, Physical Education

Abstract

The school, and the Physical Education may become as one of the setting where with the so-called hidden curriculum, attitudes loaded with prejudices, in terms of gender stereotyped, could be shown.  The main objective of our study was to identify the perception of primary school students between 11 and 12 years old (11.87 ± 0.38) about gender stereotypes linked to physical activity and sport, based on sub-stereotypes associated with the type of practice , regarding the teaching staff and classroom climate. The main results show the presence of stereotypes related to performance, self-concept and treatment by teachers. From the school and from the area of Physical Education, we must bear in mind these situations that we must reorient to achieve a true inclusive school and society that allows equal opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALADINO (2016). Estudio de Vigilancia del Crecimiento, Alimentación, Actividad Física, Desarrollo Infantil y Obesidad en España 2015. Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Madrid. Disponible en: http://www.aecosan.msssi.gob.es/AECOSAN/docs/documentos/nutricion/observatorio/Estudio_ALADINO_2015.pdf

Alvariñas-Villaverde, M. y Novoa-Pérez, A. (2015). Pensamientos relacionados con la actividad física y el género en adolescentes de Galicia. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 2(1), 23-35. https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.1.1439

Alvariñas, M., Fernández-Villarino, M. A. y López-Villar, C. (2009). Actividad física y percepciones sobre deporte y género. Revista de investigación en educación, 6, 113-122.

Blández, J., Fernández, E., y Sierra, M.A. (2007). Estereotipos de género, actividad física y escuela: La perspectiva del alumnado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 11(2), 1-21.

Castillo, O., Romero, S., González, T., & Campos, M. (2012). Gender equity in physical education: The use of information. Sex Roles, 67,108-121. doi: 10.1007/11199-011-0103-5

Cervelló, E., Jiménez, R., Del Villar, F., Ramos, L., & Santos-Rosa (2004). Goal orientations, motivational climate, equality, and discipline of Spanish physical education students. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283.

Currie, C., Roberts, C., Morgan, A., Smith, R., Settertobulte, W., Samdal, O., & Rasmussen, V. (Eds.). (2004). Young people’s health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) Study: International Report from the 2001/2002 Survey. Copenhagen: Health Policy for Children and Adolescents (HEPCA) (4). World Health Organization Regional Office for Europe. Disponible en: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0008/110231/e82923.pdf?ua=1

Fernández, I., Canet O., & Giné-Garriga M. (2017). Assessment of physical activity levels, fitness and perceived barriers to physical activity practice in adolescents: cross-sectional study. European Journal of Pediatrics. 176(1), 57-65. doi: 10.1007/00431-016-2809-4.

Fernández, E., Blández, J., Camacho, MJ., Sierra, MA., Vázquez, B., Rodriguez, I., Mendizabal, S., Sánchez, F., & Sánchez, M. (2007): Estudio de los estereotipos de género vinculados con la actividad física y el deporte en los centros docentes de Educación Primaria y Secundaria: Evolución y vigencia. Diseño de un programa integral de acción educativa (2004-2007). Instituto de la mujer. Ministerio de Igualdad. Disponible en: http://www.inmujer.gob.es/centroDocMujer/abnetcl.exe/O7007/ID415d5d08/NT1

Frömel, K; Formánková, S., & Sallis, J. F. (2002). Physical Activity and Sport Preferences of 10 to 14 Year-Old Children: A 5-Year Prospective Study. Acta Univ. Palaki Olomuc. Gymn, 32(1), 11-16.

Gómez-Mármol, A. y De la Cruz Sánchez, E. (2013). Diferencias de género y de nivel académico en la utilidad percibida de la educación física escolar. Journal of Sport and Health Research, 5(2), 193-202.

Lamas, M. (2000). Diferencias de sexo, género y diferencia sexual. Cuicuilco,7(18), 1-24.

López, F., Lara, A., Espejo, N., & Cachón, J. (2016). Influencia del género, la edad y el nivel de actividad física en la condición física de alumnos de educación primaria. Revisión Bibliográfica. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 29, 129-133.

Moreno, J.A., Galindo, C., & Villodre, N. (2006). Actitudes hacia la práctica físico-deportiva según el sexo del practicante. Revista internacional de ciencias del deporte, 2(3), 20-43.

Piedra, J., García-Pérez, R., Rebollo, M.A., & Ries, FJ. (2011). Actitudes hacia la coeducación en Andalucía ¿Es el profesorado de Educación Física diferente? Revista de Investigación en Educación, 9(2), 200-208

Secchi, J., García, G., España-Romero, V., & Castro-Piñero, J. (2014). Physical fitness and future cardiovascular risk in argentine children and adolescents: an introduction to the ALPHA test battery. Archivos argentinos de pediatría, 112(2), 132-140. doi: 10.1590/0325-00752014000200005

Soler, S. (2006). Actitudes y relaciones de niñas y niños ante contenidos de la educación física en primaria estereotipados por el género: el caso del fútbol. En: Vázquez, B. (Coord.), Las mujeres jóvenes y las actividades físico deportivas. Madrid: Consejo Superior de Deportes, 119-150.

Valdivia, P.A., López, M., Lara, A., & Zagalaz, M.L. (2012). Concepto de coeducación en el profesorado de Educación Física y metodología utilizada para su trabajo. Movimento, 18(4), 197-217.

Vázquez, B., Fernández, E., & Ferro, S. (2000): Educación Física y género: Modelo para la observación y el análisis del comportamiento del alumnado y del profesorado. Madrid: Gymnos.

Williams, J. E., & Best, D. L. (1990). Measuring Sex Stereotypes: A multination study, Newbury Park, Calif.: Sage.

Published
27-10-2019
How to Cite
Pastor-Vicedo, J., Sánchez-Oliva, A., Sánchez-Blanchart, J., & Martínez-Martínez, J. (2019). Gender stereotypes in physical education. SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 8(2), 23–31. https://doi.org/10.6018/sportk.401071
Issue
Section
Articles