Emotional programmes through yoga in early childhood education motor skills session: A narrative review

Authors

  • Susana Roldán Vicent University of Jaén, Spain.
  • Gabriel González Valero University of Granada, Spain.
  • Javier Cachón Zagalaz University of Jaén, Spain.
DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.688261
Keywords: Physical Activity, Yoga, Emotional Education, Emotional Programme, Early Childhood Education

Abstract

Spanish legislation has recently incorporated the term emotional education, implying the need for a change of focus where emotions take on greater prominence. The scientific literature in the field of education highlights the suitability of the use of physical activity and yoga as tools for the development of emotional education. The aim of this study was to carry out a narrative review of the use of these resources to address quality emotional education in early childhood education. After carrying out a state of the question, the study showed that teacher training in this regard is insufficient, despite the fact that more and more professionals are deciding to include the practice of yoga in their classrooms. More research is therefore needed to equip teachers with the necessary knowledge to provide quality emotional education through physical activity and yoga.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    22
  • PDF (Español (España))
    14

References

Acunis, N. S. J., Acunis, N. M. S., & Silva, C. A. I. (2016). Métodos y experiencias en el yoga infantil en niños de 3 a 6 años [Tesis Doctoral, Universidad UCINF]. https://repositorio.ugm.cl/bitstream/handle/20.500.12743/1762/CD%20T371.39%20AC189m%202016.pdf?sequence=1

Alcalá-Navarrete, C. (2014). Aportaciones del yoga: Como mejora de los factores de aprendizaje [Trabajo fin de grado, Universidad de Jaén]. https://crea.ujaen.es/items/d7c96b80-7846-4f5c-ad70-570b2b46535d

Alonso Álvarez, Y., & Pazos Couto, J. M. (2020). Importancia percibida de la motricidad en Educación Infantil en los centros educativos de Vigo (España). Educação e Pesquisa, 46, 1-17. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046207294

Arufe-Giráldez, V. (2020). ¿Cómo debe ser el trabajo de Educación Física en Educación Infantil? Retos, 37, 588–596. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74177

Barcala, R., & Abelairas, C. (2016). Didáctica de la Educación Física en educación infantil. Editorial Síntesis.

Bisquerra, A. R. (2016). Educación emocional. 10 ideas clave. GRAÓ.

Bulás, M., Ramírez, A. L., & Corona, M. G. (2020). Relevancia de las competencias emocionales en el proceso de enseñanza aprendizaje a nivel de posgrado. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 39(19), 57-73. https://doi.org/10.21703/rexe.20201939bulas4

Burgos C. K., & Santa Cruz, V. G. (2015). Yoga infantil y el desarrollo emocional en educación parvularia [(Tesis doctoral, Universidad Academia de Humanismo Cristiano]. Biblioteca Digital Academia. http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/3068/TPARV%2039.pdf

Casanova, A. (2021). Aplicación del yoga infantil en la potenciación de la motricidad gruesa en niños de 4 a 5 años [Trabajo fin de grado, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/33948

Cazalla-Luna, N., & Molero, D. (2016). Inteligencia emocional percibida, disposición al optimismo-pesimismo, satisfacción vital y personalidad de docentes en su formación inicial. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 241-258. https://doi.org/10.6018/rie.34.1.22070

Cejudo, J., & López-Delgado, M. L. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Psicología Educativa, 23, 29-36. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001

Cerezo, P., & Párraga, G. (2016). Influencia de la práctica del yoga infantil en la calidad del desarrollo conductual de los niños de 4 a 5 años. Guía didáctica con enfoque integral para docentes [Trabajo fin de grado, Universidad de Guayaquil]. http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/24657/1/Cerezo%20Su%c3%a1rez.

Coronel, C. E. (2023). El yoga como recurso didáctico en educación infantil. Una mirada psicopedagógica sobre las concepciones de docentes sobre la experiencia de la práctica del yoga en un jardín de la ciudad de Rosario-Santa Fe [Tesis doctoral, Universidad de Gran Rosario].

Fabio, A. D., & Palazzeschi, L. (2008). Emotional intelligence and self-efficacy in a sample of Italian high school teachers. Social Behavior and Personality: An International Journal, 36(3), 315-326. https://doi.org/10.2224/sbp.2008.36.3.315

García Díez, P. (2022). El yoga infantil como recurso didáctico en Educación Infantil [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental de la Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/52293

Goleman, D., Ray, M., & Kaufman, P. (2018). El espíritu creativo. B de bolsillo.

Guerra, C., & Rovetto, M. E. (2020). Yoga en la escuela. Una experiencia en la ciudad de Rosario. Praxis educativa, 24(2), 134-15. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240211

Hernández-Cruz, G., Estrada-Meneses, E. F., Ramos-Jiménez, A., Rangel-Colmenero, B. R., Reynoso-Sánchez, L. F., Miranda-Mendoza, J., & Quezada-Chacón, J. T. (2022). Relación entre el tipo de ejercicio físico y la fatiga cuantificada mediante VFC, CK y el lactato en sangre. Retos, 44, 176–182. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.89479

Higueras-Isasi, A., & Victorio-Martínez, M. G. (2022). Efecto del programa “Yoga en la infancia” en el desarrollo de competencias emocionales en niños de educación inicial. Universidad San Ignacio de Loyola. https://hdl.handle.net/20.500.14005/13615

Jennings, P. A., Jeon, L., & Roberts, A. M. (2020). Introducción al Número Especial sobre el Bienestar Social y Emocional de los Profesionales del Cuidado y la Educación Temprana. Educación Temprana y Desarrollo, 31(7), 933–939. https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1809895

Lavata Pons, A. (2016). El Yoga como recurso didáctico en educación infantil [Trabajo fin de grado, UNIR]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/52293

López-Aguilera, A., González-Valero, G., Puertas-Molero, P., Alonso-Vargas, J. M., & Melguizo-Ibáñez, E. (2023). Estado emocional y motriz en la etapa d educación infantil: una revisión sistemática. Trances, 15(6), 258-264.

Luna, M. L. (2018). Programa De Yoga Para Desarrollar La Atención En Niños Y Niñas De 56 Cinco Años De Una Institución Educativa Pública, Trujillo [Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo].

Mehralian, G., Salehi, M., Farrokhi, N., & Dortaj, F. (2022). Developing a Yoga-based Mindfulness Training Package and Evaluating Its Effectiveness on the Symptoms of Emotional Behavioral Disorders in Children. International Journal Pediatric, 10(1), 15165-15178. https://doi.org/10.22038/IJP.2021.57308.4495

Min, H. J. (2015). The Figured World of Contemplative-Education Teachers: A Mixed-Methods Study [Tesis doctoral, Universidad de Wisconsin].‎

Ministerio de Educación y Ciencia. (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, 122868–122953.

Ministerio de Educación y Ciencia. (2022). Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, 28.

Nanthakumar, C. (2018). The benefits of yoga in children. Journal of Integrative Medicine, 16(1), 14-19. https://doi.org/10.1016/j.joim.2017.12.008

Organización Mundial de la Salud. (2024). Actividad Física que mejora la salud en la Unión Europea. OMS.

Phillips, M., Tsuda, E., & Wyant, J. (2023). Promover el desarrollo de habilidades motoras y el aprendizaje socioemocional entre los niños en edad preescolar en educación física. Revista de Educación Física, Recreación y Danza, 94(3), 29–34. https://doi.org/10.1080/07303084.2022.215694

Prabhunam, K. K. (2017). Yoga con niños. Editorial Cuarto Propio.

Prieto, J., & Cerro, D. (2021). Percepción de futuros maestros sobre motricidad en educación infantil. Retos, 39, 155-162.

Puertas-Molero, P., Ubago-Jiménez, J. L., Moreno-Arrebola, R., Padial-Ruz, R., Martínez-Martínez, A., & González-Valero, G. (2018). La inteligencia emocional en la formación y desempeño docente: una revisión sistemática. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(2), 128-142. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.2.2018.23157

Rojas-Silva, Y. E. (2016). Programa de yoga infantil" Yogui" para mejorar la atención en niños de cinco años del Jardín Retos de la ciudad de Trujillo [Tesis de maestría, Universidad Privada Antenor Orrego]. UPAO.

Sanabrias-Moreno, D., Zafra, M. S., Lara-Sánchez, A., Zagalaz-Sánchez, M. L., & Cachón-Zagalaz, J. (2023). Factores psicosociales y actividad física en la formación universitaria del futuro profesorado. Journal of Sport and Health Research, 15(3). 641-656. https://doi.org/10.58727/jshr.99718

Scarpino, M., D'anna, C., Fontana, S., Paterno, E., Peroni, V., Pitton, R., Polini, E. & Tecchi, G. (2024). Proyecto Nacional "Juego de Gimnasia", un Itinerario Lúdico-Físico-Emocional en Infantil y Primaria. Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 16(1), 224-240. https://doi.org/10.18662/rrem/16.1/820

Trauernicht, M., Anders, Y., Oppermann, E., & Klusmann, U. (2023). El agotamiento emocional de los educadores infantiles y la frecuencia de las actividades educativas en preescolar. Revista Europea de Investigación en Educación Infantil, 31(6), 1016–1032. https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2217485

Woodyard, C. (2011). Explorando los efectos terapéuticos del yoga y su capacidad para aumentar la calidad de vida. Revista Internacional de Yoga, 4(2), 49–54. https://doi.org/10.4103/0973-6131.85485

Wright, P. M., Zittel, L. L., Gipson, T., & Williams, C. (2019). Assessing Relationships Between Physical Development and Other Indicators of School Readiness Among Preschool Students. Journal of Teaching in Physical Education, 38(4), 388-392. https://doi.org/10.1123/jtpe.2018-0172

Published
01-12-2025
How to Cite
Roldán Vicent, S., González Valero , G., & Cachón Zagalaz, J. (2025). Emotional programmes through yoga in early childhood education motor skills session: A narrative review. SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 14, 127. https://doi.org/10.6018/sportk.688261
Issue
Section
Articles