Physical Education in the 21st century: An integrative review of its innovative characteristics

Authors

  • Ana Flávia Leao Pereira Federal Institute of Minas Gerais, Brazil.
  • Eloisa Lorente-Catalan National Institute of Physical Education of Catalonia, Spain. https://orcid.org/0000-0003-3244-8013
  • Taciany Cristina Anastácio Oliveira Federal University of Ouro Preto, Brazil.
DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.611331
Keywords: Quality Physical Education, Innovation, 21st Century, Educational Transformation, Agenda 2030

Abstract

This study aimed to identify the innovative characteristics of 21st-century school PE through an integrative literature review. The descriptors used were "Physical Education," "21st century," and "innovation" in English, Spanish, and Portuguese, covering the period from 2010 to 2020 in the Eric, Dialnet, Scielo, and Capes databases. A deductive content analysis was conducted on the final 38 selected articles, organizing the identified characteristics into four analytical categories (axes) and 18 subcategories (criteria). Regarding the first axis (subject objectives), the study showed that 21st-century Physical Education (PE) places students at the center of their learning process, emphasizing "learning to be, to know, and to live together" through "learning by doing" within the manifestations of motor culture. Regarding the second axis (methodology), the literature recommends using active methodologies that develop life skills through meaningful, authentic learning situations that engage students in a competence-based and holistic manner. It is also suggested that these learning experiences be linked to social reality and approached from a critical and post-critical perspective. Concerning the third axis (assessment), a formative and shared assessment throughout the teaching-learning process is advocated. Finally, in terms of institutional management (fourth axis), an open and flexible approach is deemed necessary, extending beyond the school walls through collaborations with the broader community. 

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Author Biographies

Ana Flávia Leao Pereira, Federal Institute of Minas Gerais, Brazil.

Licenciada en Educación Física y especializada en Neurociencias (UFMG-Brasil). Cursé el Máster Profesional en Necesidades Educativas Especiales (Universidad de Deusto-España) y actualmente doctoranda en la Universidad de Lleida (España) en el "Programa de Actividad Física y deporte". Fui Investigadora FPI en el equipo de Desarrollo de competencias y valores (DECOMVA-Universidad de Deusto) en estudios vinculados a Educación Inclusiva y hoy, colaboradora en el grupo de investigación DECUBIAF. Mi tema de investigación es sobre Educación Física escolar e innovaciones educativas. Docente en una institución pública de secundaria y enseñanza universitaria (IFMG-Ouro Preto) y coordinadora de varios proyectos deportivos, culturales y de enseñanza que actúa en la comunidad y promueve eventos. Coordinadora de un proyecto de investigación sobre Educación Innovadora apoyado por la gestión institucional. Experta en Expresión Corporal y temas relacionados a la enseñanza de la Educación Física escolar.

Eloisa Lorente-Catalan, National Institute of Physical Education of Catalonia, Spain.

Profesora del centro desde el curso 1989-90. Mi actividad académica ha rodeado siempre la enseñanza de las actividades físicas y deportivas, en asignaturas vinculadas a la didáctica, la evaluación y el currículo. Mi interés por vincular la teoría a la práctica, me llevó a coordinar las prácticas externas desde los inicios de mi trayectoria profesional.

Durante dos cursos (2009-2011) tuve la oportunidad de realizar una estancia en la University of Bedfordshire (UK), donde desarrollé investigación dentro del Institute of Sport and Physical Activity Research (ISPAR) y docencia en el Physical Education Degree. Después de esta experiencia vuelvo al INEFC y desde entonces imparto asignaturas del Grado de CAFE y del Máster de Formación del profesorado de la UdL, dentro de la especialidad de Educación Física. Me apasiona acompañar y ayudar en la formación de los futuros profesionales de la AF y el deporte.

En lo deportivo mi deporte es el rugby, jugadora durante más de 15 años con el equipo del INEFC Lleida. Internacional con las selecciones española y catalana, participando en la I Copa del Mundo de Rugby femenino celebrada en 1991 en Gales (Reino Unido).

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Published
19-12-2025
How to Cite
Leao Pereira, A. F., Lorente-Catalan, E., & Anastácio Oliveira, T. C. (2025). Physical Education in the 21st century: An integrative review of its innovative characteristics. SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 14, 142. https://doi.org/10.6018/sportk.611331
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Articles