Analysis of user satisfaction and the importance of services provided by privately owned gyms

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.575791
Keywords: Quality of Services, Sports Management, Privately Owned Gyms, Importance-Valuation, Satisfaction

Abstract

The aims of this study were to determine the importance of priority factors of the services provided by gyms, to examine the relationship of each factor with overall satisfaction and dissatisfaction by applying the IPA model; as well as to determine satisfaction with the service according to sex, age, and gymnasium. A total of 219 users participated, 51.1% of whom were men and 48.9% women, with a mean age of 25.10 ± 7.32 years. The CECASDEP (Questionnaire of Evaluation of the Quality Perceived in Sports Services) was used to measure service quality, structured into five factors: sports facilities (10 items), sports spaces (10 items), changing rooms-sanitary facilities (12 items), program of activities (9 items) and trainer/instructor (8 items). The analysis revealed that the main aspects to be improved in the gyms evaluated were sports facilities and changing rooms-sanitary facilities. Significant differences were recorded according to sex, age and type of gymnasium (p < 0.05). Finally, the IPA model indicated that, from the user's point of view, there is room for improvement and that efforts and resources should be focused on improving sports facilities and changing rooms-sanitary facilities, since these are the areas of greatest importance to users.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    75
  • PDF (Español (España))
    94

References

Ábalo, J., Varela, J., & Manzano, V. (2007) Importance values for Importance-Performance Analysis: A formula for spreading out values derived from preference rankings. Journal of Business Research, 60, 115–121. http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2006.10.009

Ábalo, J., Varela, J., & Rial, A. (2006). El análisis de importancia-valoración aplicado a la gestión de servicios. Psicothema, 18(4), 730-737.

Afthinos, Y., Theodorakis, N. D., & Nassis, P. (2005). Customers’ expectations of service in Greek fitness centers. Managing Service Quality, 15(3), 245-258

Akmal, S., Hasim, N., Norizan, A., & Yahaya, S. H. (2017). The improvised design of headphone using integrated Kano and Importance-Performance Analysis for enhancing customer satisfaction. Journal of Advanced Manufacturing Technology, 11(1), 1-14.

Arias-Ramos, M., Serrano-Gómez, V., & García-García, O. (2016). ¿Existen diferencias en la calidad percibida y satisfacción del usuario que asiste a un centro deportivo de titularidad privada o pública? Un estudio piloto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(2), 99-109.

Ato, M., López, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Boceta, M. (2012). Calidad percibida, satisfacción y valor percibido por los usuarios de servicios prestados por el instituto municipal del deporte del ayuntamiento de Sevilla en centros deportivos de gestión directa. Segmentación de usuarios [Tesis doctoral, Universidad Pablo Olavide].

Calabuig, F., Quintanilla, I., & Mundina, J. (2008). La calidad percibida de los servicios deportivos: diferencias según instalación, género, edad y tipo de usuario en servicios náuticos. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 4(10), 25-43. https://doi.org/10.5232/ricyde2008.01003

Calesco, V. A., & Both, J. (2020). Qualidade dos serviços prestados pelas academias de ginástica (Calidad del servicio prestado por los gimnasios). Retos, 39, 18-23.

Camino, M., & García, J. (2014). La percepción de calidad, valor y satisfacción de un club deportivo. La perspectiva de padres y deportistas adultos. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 10(2), 99-112.

Chen, H. T., & Chen, B. T. (2015). Integrating Kano Model and SIPA Grid to Identify Key Service Attributes of Fast Food Restaurants. Journal of Quality Assurance in Hospitality and Tourism, 16(2), 141-163. https://doi.org/10.1080/1528008x.2015.1013407

Fernández, D. A., Rial, J., & Rial, A. (2013). Evaluación de la calidad percibida de los servicios deportivos en el ámbito universitario. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 143-150.

Ferreira, S. D., & Veloso, J. A. (2011). Análisis estratégico de la oferta turística portuguesa. El análisis de importancia-valoración (IPA). Estudios y Perspectivas en Turismo, 20(5), 997-1008.

García-Fernández, J., Gavira, J. F., & García, A. B. (2014). La percepción de calidad y fidelidad en clientes de centros de fitness low cost. Suma Psicológica, 21(2), 123-130. https://doi.org/10.1016/S0121-4381(14)70015-3

Hollenhorst, S. J., Olson, D., & Fortney, R. (1992). Use of importance-performance analysis to evaluate state park cabins: the case of the West Virginia state park system. Journal of Park and Recreation Administration, 10(1), 1-11.

Kuo, N. T., Chang, K. C., & Lai, C. H. (2011). Identifying critical service quality attributes for higher education in hospitality and tourism: Applications of the Kano model and importance-performance analysis (IPA). African Journal of Business Management, 5(30), 12016-12024. https://doi.org/10.5897/AJBM11.1078

Kuo, Y. F., Chen, J. Y., & Deng, W. J. (2012). IPA-Kano model: A new tool for categorizing and diagnosing service quality attributes. Total Quality Management & Bussiness Excellence, 23(7-8), 731-748. https://doi.org/10.1080/14783363.2011.637811

Larson, B. V., & Steinman, R. B. (2009). Driving NFL fan satisfaction and return intentions with concession service quality. Services Marketing Quarterly, 30(4), 418-428. https://doi.org/10.1080/15332960903199430

León-Quismondo, J., García-Unanue, J., & Burillo, P. (2020). Análisis de Importancia-Valoración (IPA) y Modelo Kano aplicados a centros fitness de la Comunidad de Madrid. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 223-234. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i44.1464

Mañas, M. Á., Giménez, G., Muyor, J. M., Martínez, V., & Moliner, C. P. (2008). Los tangibles como predictores de la satisfacción del usuario en servicios deportivos. Psicothema, 20(2), 243-248.

Martilla, J. A., & James, J. C. (1977). Importance-Performance Analysis. Journal of Marketing, 41, 77-79. https://doi.org/10.1177/002224297704100112

Martínez-Caro, E., Martínez-Caro, E., & Díaz-Suárez, A. (2014). La calidad del servicio en los clubes de fútbol base de la región de Murcia. Una aplicación del análisis de importancia-satisfacción. SPORT TK: Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 3(1-2), 33. https://doi.org/10.6018/221991

Medina-Rodríguez, R. (2010). Opinión de los usuarios/deportistas acerca de los servicios ofrecidos por una entidad deportiva municipal. Revista Mexicana de Investigación en Cultura Física y Deporte, 2(2), 236-252.

Meng, Q., Jiang, X., & Bian, L. (2015). A Decision-Making Method for Improving Logistics Services Quality by Integrating Fuzzy Kano Model with Importance-Performance Analysis. Journal of Service Science and Management, 8(3), 322-331. https://doi.org/10.4236/jssm.2015.83034

Morales, S. J., & Gálvez, R. P. (2011). La percepción en la evaluación de la calidad de los servicios municipales deportivos. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 147-154.

Morales, V., Hernández-Mendo, A., & Blanco, A. (2009). Evaluación de la calidad en organizaciones deportivas: Adaptación del modelo servqual. Revista de Psicología del Deporte, 18(2), 137-150.

Murillo, C., & Saurina, C. (2013). Medida de la importancia de las dimensiones de la satisfacción en la provisión de servicios de salud. Gaceta Sanitaria, 27(4), 304–309. http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2012.12.015

Nuviala, A., Grao-Cruces, A., & Fernández-Ozcorta, E. (2015). Asociación entre calidad del servicio deportivo, valor y satisfacción de usuarios en España. Universitas Psychologica, 14(2), 589-598. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy14-2.abss

Nuviala, A., Grao-Cruces, A., Pérez-Ordás, R., Boceta. M., Nuviala, R., & González, J.A. (2012). Calidad, satisfacción y valor percibido de los usuarios de un servicio deportivo público. Movimiento, 18(4), 11-32. https://doi.org/10.22456/1982-8918.23828

Nuviala, A., Tamayo, J. A., Iranzo, J., & Falcón, D. (2008). Creación, diseño, validación y puesta en práctica de un instrumento de medición de la satisfacción de usuarios de organizaciones que prestan servicios deportivos. Retos, 14(2), 10–16. https://doi.org/10.47197/retos.v0i14.35004

Nuviala, R. (2013). Juicios de valor de usuarios de servicios deportivos de tiempo libre de Andalucía [Tesis doctoral, Universidad Pablo Olavide. Sevilla].

Nuviala-Nuviala, R., Pérez-Ordás, R., Morán-Gámez, G., & Falcón-Miguel, D. (2021). Incidencia del género y la edad sobre la calidad, satisfacción y valor percibido de los usuarios de actividades deportivas organizadas. Retos, 42, 37– 46. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.83480

Ortega, J. I., Lourenço, F, M., González-Villora, S., & Cam-pos, F. (2021). Estudio sobre la calidad percibida de los usuarios de fitness: a partir de sus características y preferencias según sexo y edad. Retos. 39, 477-482.

Picón, E., Varela, J., & Braña, T. (2011). La representación de los datos mediante el Análisis de Importancia-Valoración. Metodología de Encuestas, 13(1), 121-142.

Rial, A., Rial, J., Varela, J. y Real, E. (2008). An application of importance-performance analysis (IPA) to the management of sport centres. Managing Leisure, 13(3-4), 179-188. https://doi.org/10.1080/13606710802200878

Rial, B. A., Grobas, F. A., Braña, T. T., & Varela, M. J. (2012). ¿Tenemos realmente una universidad de calidad? Una evaluación cualitativa a partir del Análisis IPA segmentado. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 17(2), 32-50.

Sánchez, C., González, C., López, G., & Díaz. (2017). Satisfacción de clientes externos. Estudio de caso de una piscina cubierta. SPORT TK-Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 6(2), 81-88. https://doi.org/10.6018/300421

Sihombing, H., Yuhazrf, M. Y., Yahaya, S. H., Yuzrina, Z. A., & Azniza, A. Z. (2012). Revisited the Importance and Performance Analysis (IPA) and Kano model for customer satisfaction measurement. Global Engineers & Technologists Review, 2(1), 22-39.

Tontini, G., y Picolo, J. D. (2013). Identifying the impact of incremental innovations on customer satisfaction using a fusion method between importance-performance analysis and Kano model. International Journal of Quality and Reliability Management, 31(1), 32-52. https://doi.org/10.1108/ijqrm-05-2012-0062

Wu, H. H., Tang, Y. T., & Shyu, J. W. (2010). An integrated approach of Kano’s model and Importance-Performance Analysis in identifying key success factors. African Journal of Business Management, 4(15), 3238-3250.

Yildiz, S. M. (2011). An importance-performance analysis of fitness center service quality: Empirical results from fitness centers in Turkey. African Journal of Business Management, 5(16), 7031-7041. https://doi.org/10.5897/AJBM11.674

Zamorano-Solís, S., & García-Fernández, J. (2018). El análisis importancia-valoración según género y permanencia: el caso de los centros de fitness. Materiales para la Historia del Deporte, 16(1), 24-35.

Published
16-10-2025
How to Cite
Reyes Robles, M., Sánchez Félix, D. A., & Ramírez Siqueiros, M. G. (2025). Analysis of user satisfaction and the importance of services provided by privately owned gyms. SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 14, 98. https://doi.org/10.6018/sportk.575791
Issue
Section
Articles