Diseño de un modelo de reputación para cooperativas oleícolas

Design of a model for measuring the reputation of olive oil cooperatives

Autores/as

  • Francisca Castilla-Polo Universidad de Jaén
  • María Isabel Sánchez-Hernández Universidad de Extremadura
  • Dolores Gallardo-Vázquez Universidad de Extremadura
  • María del Consuelo Ruiz Rodríguez Universidad de Jaén
DOI: https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2015.10.003
Palabras clave: Sociedades cooperativas, Reputación, Responsabilidad social, Escala, Modelos de ecuaciones estructurales

Resumen

El objetivo de este trabajo ha sido definir una escala de medida de la reputación de cooperativas oleícolas. La inexistencia de estudios previos y la trascendencia de la reputación como activo para las empresas en general y para las cooperativas almazareras en particular justifican nuestro interés y la oportunidad de esta investigación. Concretamente, se presenta un modelo causal integrado por 4 variables explicativas de este importante intangible, siendo la calidad, la innovación, los premios y la responsabilidad social, variable esta última a la que se presta una especial atención por ser causante, en cierto grado, de las primeras. Para validar empíricamente el modelo conceptual desarrollado se ha diseñado un cuestionario al que de forma anónima ha respondido una muestra representativa de directivos del sector. Mediante la técnica Partial Least Squares (PLS) se ha analizado tanto el modelo de medida como el modelo estructural. Los resultados obtenidos son satisfactorios en tanto que permiten verificar la relación directa de los comportamientos responsables de las almazaras con la percepción que tienen sus directivos de la reputación de la misma en el mercado.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

[Aaijaz et al., 2012a] Aaijaz N., Salleh S., Ibrahim M. (2012). Cooperative social responsibility: The gap model approach and empirical derivation to member's satisfaction. En: Congress Innovation and sustainable competitive advantage: From regional development to world economies, 2092-2112.

[Aaijaz et al., 2012b] N. Aaijaz, S. Salleh, M. Ibrahim, B. Dahlan. Cooperative Social Responsibility: The Gap Model Approach and Empirical Derivation to Members’ Satisfaction. 18th International Business Information Management Association Conference,

[Alcalá, 2007] Alcalá M.A. (2007). Reputación Corporativa. Fundamentos conceptuales [consultado 6 Ago 2014]. Disponible en: http://mindvalue.com/reputacion.pdf

[Alloza, 2005] A. Alloza. La reputación corporativa, la eficacia de la comunicación, la marca y la creación de valor. Investigación y Marketing, 86 (2005), pp. 6-15

[Ambler y Barrow, 1996] T. Ambler, S. Barrow. The employer brand. Journal of Brand Management, 4 (1996), pp. 185-206

[Backhaus y Tikoo, 2004] K. Backhaus, S. Tikoo. Conceptualizing and researching employer branding. Career Development International, 9 (2004), pp. 501-517

[Bajaj et al., 2004] A. Bajaj, S. Kekre, K. Srinivasan. Managing NPD: Cost and schedule performance in design and manufacturing. Management Science, 50 (2004), pp. 527-536

[Baldarelli y Gigli, 2014] M.G. Baldarelli, S. Gigli. Exploring the drivers of corporate reputation integrated with a corporate responsibility perspective: Some reflections in theory and in praxis. Journal of Management Governance, 18 (2014), pp. 589-613

[Baron y Kenny, 1986] R.M. Baron, D.A. Kenny. The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51 (1986), pp. 1173-1182

[Barton et al., 1993] D.G. Barton, T.C. Schroeder, A.M. Featherstone. Evaluating the feasibility of local cooperative consolidations: A case study. Agribusiness, 9 (1993), pp. 281-297

[Basterretxea y Martínez, 2012] I. Basterretxea, R. Martínez. Impact of management and innovation capabilities on performance: Are cooperatives different?. Annals of Public and Cooperative Economics, 83 (2012), pp. 357-381

[Bebbington et al., 2008] J. Bebbington, C. Larrinaga, J.M. Moneva. Corporate social reporting and reputation risk management. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 21 (2008), pp. 337-361

[Bocquet et al., 2013] R. Bocquet, C. le Bas, C. Mothe, N. Poussing. Are firms with different CSR profiles equally innovative? Empirical analysis with survey data. European Management Journal, 31 (2013), pp. 642-654

[Bovaird y Löffler, 2009] T. Bovaird, E. Löffler. ¿Más calidad a través de premios competitivos a la calidad? Un marco de evaluación del impacto. Revista Internacional de Ciencias Administrativas, 75 (2009), pp. 11-34

[Bowen, 1953] H. Bowen. Social Responsibilities of the Businessman. Harper&Row, (1953)

[Burke, 2010] B.J. Burke. Cooperatives for ‘fair globalization’? Indigenous people, cooperatives, and corporate social responsibility in the Brazilian Amazon. Latin American Perspectives, 37 (2010), pp. 30-52

[Capriotti, 2006] P. Capriotti. Concepción e importancia de la ciudadanía corporativa. Razón y Palabra, 53. (2006),

[Carmines y Zeller, 1979] E.G. Carmines, R.A. Zeller. Reliability and Validity Assessment. Sage Publications, (1979)

[Carroll, 1979] A.B. Carroll. A three dimensional-dimensional model of corporate performance. Academy of Management Review, 4 (1979), pp. 497-505

[Castilla-Polo, 2013] Castilla-Polo F. (2013) Sistemas de certificación y gestión de intangibles. El caso de la industria almazarera. En: XVI Simposio Científico-Técnico del Aceite de Oliva, Jaén, 8-11 mayo.

[Chevalier, 2011] M. Chevalier. The co-operatives’ sources of efficiency: A catalyst for the emergence of stable and localized norms. Journal of Co-operative Studies, 44 (2011), pp. 31-40

[Chin, 1998] W.W. Chin. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern Methods for Business Research, 295 (1998), pp. 295-336

[Cho y Pucik, 2005] H.J. Cho, V. Pucik. Relationship between innovativeness, quality, growth, profitability, and market value. Strategic Management Journal, 26 (2005), pp. 555-575

[Cochran, 2007] P.L. Cochran. The evolution of corporate social responsibility. Business Horizons, 50 (2007), pp. 449-454

[Cooper y Owen, 2007] S.M. Cooper, D.L. Owen. Corporate social reporting and stakeholder accountability: The missing link. Accounting, Organizations and Society, 32 (2007), pp. 649-667

[Cox y Viet, 2014] A. Cox, L. Viet. Governmental influences on the evolution of agricultural cooperatives in Vietnam: An institutional perspective with case studies. Asia Pacific Business Review, 20 (2014), pp. 401-421

[Cravens et al., 2003] K. Cravens, E.G. Goad, S. Ramamoorti. The reputation index: Measuring and managing corporate reputation. European Management Journal, 21 (2003), pp. 200-212

[Dash, 2013] B. Dash. Employee engagement and HR initiatives — a conceptual study. International Journal on Global Business Management and Research, 1 (2013), pp. 85-91

[Decker, 2012] W.H. Decker. A firm's image following alleged wrongdoing: Effects of the firms’ prior reputation and response to the allegation. Corporate Reputation Review, 15 (2012), pp. 20-34

[Dhalla y Carayannopoulos, 2006] R. Dhalla, S. Carayannopoulos. Understanding when stakeholders discount reputations. 10th Anniversary Conference on Reputation, Image, Identity and Competitiveness,

[Díaz, 2014] Díaz M. (2014) «La relación empresa y sociedad. La RSC en el Core del negocio» [consultado 21 Jul 2014]. Disponible en: http://www.villafane.com/noticias_La-Relacion-Empresa-y-Sociedad-La-RSC-en-el-Core-del-Negocio_310.html

[Dollinguer et al., 1997] M.J. Dollinguer, P. Golden, T. Saxton. The effect of reputation on the decision to joint-venture. Strategic Management Journal, 18 (1997), pp. 127-140

[Du et al., 2010] S. Du, C.B. Bhattacharya, S. Sen. Maximizing business returns to corporate social responsibility (CSR): The role of CSR communication. International Journal of Management Reviews, 12 (2010), pp. 8-19

[Falk y Miller, 1992] R.F. Falk, N.B. Miller. Aprimer For Soft Modelling. The University of Arkon, (1992)

[Fombrun et al., 2000] C.J. Fombrun, N.A. Gardberg, J.M. Server. The Reputation Quotient: A multi-stakeholder measure of corporate reputation. Journal of Brand Management, 7 (2000), pp. 241-255

[Fombrun, 1997] C.J. Fombrun. Reputation. Realizing value from corporate image. Harvard Business School Press, (1997)

[Fombrun y Shanley, 1990] C.J. Fombrun, M. Shanley. What's in a name? Reputation building and corporate strategy. Academy of Management Journal, 33 (1990), pp. 233-258

[Fornell, 1982] C. Fornell. A second generation of multivariate analysis: An overview. A Second Generation of Multivariate Analysis, pp. 1-21

[Fornell y Larcker, 1981] C. Fornell, D.F. Larcker. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18 (1981), pp. 39-50

[Gallardo Vázquez et al., 2014a] D. Gallardo Vázquez, I. Sánchez Hernández, F. Castilla Polo. Modelización estructural de la orientación a la responsabilidad social en las sociedades cooperativas y su impacto en los resultados. Información Comercial Española, Revista de Economía, 879 (2014), pp. 125-143

[Gallardo Vázquez et al., 2014b] D. Gallardo Vázquez, I. Sánchez Hernández, F. Castilla Polo. Theoretical and methodological framework for the qualitative validation of an explanatory model of social responsibility in cooperatives societies. Management Research, The Journal of the Iberoamerican Academy of Management, 12 (2014), pp. 259-288

[Gallardo-Vázquez y Sánchez-Hernández, 2012] D. Gallardo-Vázquez, M.I. Sánchez-Hernández. La responsabilidad social empresarial en Extremadura. Fundación Obra Social la Caixa, (2012)

[García Valderrama y Mulero Mendigorri, 2007] T. García Valderrama, E. Mulero Mendigorri. Medida de los factores clave del éxito de la I+D: el constructo y sus dimensiones. Cuadernos de Economía y Dirección de Empresas, 32 (2007), pp. 1-29

[Garicano Rojas, 2011] T. Garicano Rojas. El gobierno corporativo y la reputación corporativa. Instituto de Empresa, Centro de Gobierno Corporativo, (2011)

[Giannakas y Fulton, 2005] K. Giannakas, M. Fulton. Process innovation activity in a mixed oligopoly: The role of cooperatives. American Journal of Agricultural Economics, 87 (2005), pp. 406-422

[Gómez, 2002] E.G. Gómez. Competitividad de las cooperativas hortofrutícolas: análisis del impacto económico de las acciones de calidad y medioambientales en las OPFH andaluzas. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 41 (2002), pp. 53-83

[Gürel, 2014] P.A. Gürel. A strategic approach to reputation management and its reflections on sustainable competitiveness. International Journal of Research in Business and Social Sciences, 3 (2014), pp. 31-55

[Hall, 1992] R. Hall. The strategic analysis of intangible resources. Strategic Management Journal, 13 (1992), pp. 135-144

[Hand y Lev, 2003] H. Hand, B. Lev. Intangible Assets: Values, Measures and Risks. Oxford University Press, (2003)

[Helm, 2007] S. Helm. One reputation or many? Comparing stakeholders’ perceptions of corporate reputation. Corporate Communications: An International Journal, 12 (2007), pp. 238-254

[Hernández, 2014] J. Hernández. ¿Puede hacer tangible lo intangible? El cuadro de mando de Reputación. Informe Anual 2013. La comunicación empresarial y la gestión de los intangibles en España y Latinoamérica, Pearson, (2014)

[Hillebrand y Money, 2007] C. Hillebrand, K. Money. Corporate responsibility and corporate reputation: Two separate concepts or two sides of the same coin?. Corporate Reputation Review, 10 (2007), pp. 261-277

[Iglesias et al., 2003] S. Iglesias, A.R. Calvo, V. López. Una aproximación empírica al concepto de reputación. En: Gestión científica empresarial: temas de investigación actuales, (2003), pp. 87-104

[Iturrioz del Campo y Dopacio, 2009] J. Iturrioz del Campo, C.I. Dopacio. La responsabilidad social en las sociedades cooperativas: una perspectiva económico financiera. Cuadernos de Estudios Empresariales, 17 (2009), pp. 153-173

[Jiménez et al., 2006] M.C. Jiménez, M.J. Ortiz, E. Martí. Estado actual de la investigación sobre sociedades cooperativas agrarias en España. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 56 (2006), pp. 65-86

[Kaasa, 2009] A. Kaasa. Effects of different dimensions of social capital on innovative activity: Evidence from Europe at the regional level. Technovation, 29 (2009), pp. 218-233

[Kerlin, 2009] Social Enterprise: A Global Comparison,

[Kristandl y Bontis, 2007] G. Kristandl, N. Bontis. Constructing a definition for intangibles using the resource based view of the firm. Management Decision, 45 (2007), pp. 1510-1524

[Larrán Jorge et al., 2015] M. Larrán Jorge, J. Herrera Madueño, D. Martínez-Martínez, M.P. Lechuga Sancho. Competitiveness and environmental performance in Spanish small and medium enterprises: Is there a direct link?. Journal of Cleaner Production, 101 (2015), pp. 26-37

[Larsen et al., 2009] Agribusiness and Innovation Systems in Africa,

[Lee y Jungbae, 2012] J. Lee, R. Jungbae. Revisiting corporate reputation and firm performance link. Benchmarking, 19 (2012), pp. 649-664

[Lin y Chen, 2007] Y. Lin, Y. Chen. Does innovation lead to performance? An empirical study of SME's in Taiwan. Management Research News, 30 (2007), pp. 115-132

[Llach et al., 2013] J. Llach, J. Perramon, M.M. Alonso-Almeida, Ll. Bagur-Femenías. Joint impact of quality and environmental practices on firm performance in small service businesses: An empirical study of restaurants. Journal of Cleaner Production, 44 (2013), pp. 96-104

[López López e Iglesias Antelo, 2010] V. López López, S. Iglesias Antelo. Reputación y rendimiento sostenible en PYMES. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 19 (2010), pp. 87-106

[López-Triana et al., 2014] I. López-Triana, L. Horta, C. Caramuti. Monitores e índices: la gestión del reconocimiento. Informe Anual 2013. La comunicación empresarial y la gestión de los intangibles en España y Latinoamérica, Pearson, (2014)

[Love y Singh, 2011] L. Love, P. Singh. Workplace branding: Leveraging human resources management practices for competitive advantage through ‘best employer’ surveys. Journal of Business and Psychology, 26 (2011), pp. 175-181

[Maietta y Sena, 2010] O.W. Maietta, V. Sena. Financial constraints and technical efficiency: Some empirical evidence for Italian producers’ cooperatives. Annals of Public and Cooperative Economics, 81 (2010), pp. 21-38

[Manual de Oslo, 2005] Manual de Oslo (2005). Using Patent Data as Science and Technology Indicators, tercera edición. France: OECD y Eurostat.

[Marbán Flores, 2004] R. Marbán Flores. Las denominaciones de origen y las etiquetas ecológicas impulsoras de estrategias de comercialización, basadas en la calidad, en las almazaras cooperativas de Castilla-La Mancha. REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos, 1 (2004), pp. 71-88

[Marcuello Servós y Saz Gil, 2008] C. Marcuello Servós, M.I. Saz Gil. Los principios cooperativos facilitadores de la innovación: un modelo teórico. REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos, 94 (2008), pp. 59-79

[Marín et al., 2010] L. Marín, N. Arcas, F.J. Cortés. Guía práctica para la elaboración de memorias de RSE en cooperativas agroalimentarias. Fundación Cajamar, (2010)

[Martín et al., 2006] G. Martín, J.E. Navas, P. López. Business and social reputation: Exploring the concept and main dimensions of corporate reputation. Journal of Business Ethics, 63 (2006), pp. 361-370

[Martínez León et al., 2013] I.M. Martínez León, I. Olmedo Cifuentes, J. Zapata Conesa. Reputación percibida por el profesorado de las cooperativas de educación: medición e influencia. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 77 (2013), pp. 237-260

[Martínez et al., 2010] R. Martínez, J. Charterina, A. Araujo. Un modelo causal de competitividad empresarial planteado desde la VBR: capacidades directivas, de innovación, marketing y calidad. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 16 (2010), pp. 165-188

[Martínez y Olmedo, 2009] I.M. Martínez, I. Olmedo. La medición de la reputación empresarial: problemática y propuesta. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 15 (2009), pp. 127-142

[Martínez, 2014] J.C. Martínez. Reputación y comunicación responsable. Informe Anual 2013. La comunicación empresarial y la gestión de los intangibles en España y Latinoamérica, Pearson, (2014)

[Mazzarol et al., 2011] Mazzarol T., Simmons R., Mamouni Limnios E. (2011). A conceptual framework for research into co-operative enterprise, CEMI Discussion Paper Series, 1102, Centre for Entrepreneurial Management and Innovation [consultado 10 Ago 2014]. Disponible en: www.cemi.com.au

[MAPA, 2004] Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (MAPA) (2004). Diagnóstico y análisis estratégico del sector agroalimentario español [consultado 2 Feb 2014]. Disponible en: http://www.mapa.es

[MARM, 2010] Ministerio de Medio Ambiente, Rural y Marino (MARM) (2010). Estudio de la cadena de valor y formación de precios del aceite de oliva [consultado 1 Oct 2014]. Disponible en: http://www.magrama.es/es/alimentacion/servicios/observatorio-de-precios-de-los-alimentos/estudio_aceite_tcm7-14624.pdf

[Montgomery y Ramus, 2011] D.B. Montgomery, C.A. Ramus. Calibrating MBA job preferences for the 21st Century. Academy of Management Learning & Education, 10 (2011), pp. 9-26 http://dx.doi.org/10.12968/ijpn.2016.22.1.28

[Moya, 1995] B.R. Moya. La excelencia empresarial en la sociedad cooperativa. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 19 (1995), pp. 43-54

[Murovec y Prodan, 2009] N. Murovec, I. Prodan. Absorptive capacity, its determinants, and influence on innovation output: Cross-cultural validation of the structural model. Technovation, 29 (2009), pp. 859-872

[Nguyen, 2006] N. Nguyen. The perceived image of service cooperatives: An investigation in Canada and Mexico. Corporate Reputation Review, 9 (2006), pp. 62-78

[Novkovic, 2008] S. Novkovic. Defining the co-operative difference. The Journal of Socio-Economics, 37 (2008), pp. 2168-2177

[Olmedo Cifuentes et al., 2012] I. Olmedo Cifuentes, I.M. Martínez León, N. Arcas Lario, J. Longinos Marín-Rives. Relación circular entre ética, responsabilidad social y reputación de las cooperativas. REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos, 107 (2012), pp. 129-154

[Park et al., 2014] J. Park, H. Lee, Ch. Kim. Corporate social responsibilities, consumer trust and corporate reputation: South Korean consumers?? perspectives. Journal of Business Research, 67 (2014), pp. 295-302

[Pérez-Ruiz y Rodríguez-del Bosque, 2012] A. Pérez-Ruiz, I. Rodríguez-del Bosque. La imagen de Responsabilidad Social Corporativa en un contexto de crisis económica: el caso del sector financiero en España. Universia Business Review, 1 (2012), pp. 14-29

[Pereira-Moliner et al., 2012] J. Pereira-Moliner, E. Claver-Cortés, J.F. Molina-Azorín, J.J. Tarí. Quality management, environmental management and firm performance: Direct and mediating effects in the hotel industry. Journal of Cleaner Production, 37 (2012), pp. 82-92

[Pozuelo et al., 2012] J. Pozuelo, P. Carmona, J. Martínez. Las sociedades cooperativas y las empresas capitalistas en la Comunidad Valenciana: análisis comparado de su estructura económica-financiera. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 74 (2012), pp. 117-147

[Pratt, 1999] A.D. Pratt. Rural Women and Economic Survival Strategies in the Former Bantustans: A Case Study from the Northwest Province. West Virginia University: UMI Dissertations Publishing, (1999)

[Ravichandran, 2000] T. Ravichandran. Swiftness and intensity of administrative innovation adoption: An empirical study of TQM in information systems’. Decision Sciences, 31 (2000), pp. 691-724

[Ressel y Silva, 2008] Ressel A.B., Silva N.C. (2008). El sector de las cooperativas agropecuarias en la República de Argentina [consultado 3 Ago 2014]. Disponible en: http://www.econo.unlp.edu.ar/uploads/docs/el_sector_de_las_cooperativas_agropecuarias_en_la_republica_argentina.pdf

[Román Calderón et al., 2014] J.P. Román Calderón, A. Battistelli, M. Vargas Saenz. Antecedentes de las intenciones de abandono en cooperativas colombianas. Revista de Administración de Empresas, 54 (2014), pp. 672-680

[Román Cervanes, 2014] C. Román Cervanes. Las cooperativas españolas y los ciclos económicos. Un análisis comparado. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 80 (2014), pp. 77-109

[Ruiz et al., 2014] B. Ruiz, A. Esteban, S. Gutiérrez. Reputación bancaria durante la crisis económica. Comparación entre las principales entidades financieras desde la perspectiva del cliente. Universia Business Review, 43 (2014), pp. 16-34

[Samson Aguirre, 2011] J.L. Samson Aguirre. Motivación: una vía para ganar rentabilidad. Marketing y Ventas para Directivos, 270 (2011), pp. 68-76

[Sarstedt et al., 2013] M. Sarstedt, P. Wilczynski, T.C. Melewar. Measuring reputation in global markets — A comparison of reputation measures convergen and criterion validities. Journal of World Business, 48 (2013), pp. 329-339

[Sen y Bhattacharya, 2001] S. Sen, C.B. Bhattacharya. Does doing good always lead to doing better? Consumer reactions to corporate social responsibility. Journal of Marketing Research, 38 (2001), pp. 225-244

[Server Izquierdo y Villalonga Grañana, 2008] R.J. Server Izquierdo, I. Villalonga Grañana. Responsabilidad social y cooperativismo. El fondo de educación y promoción (FEP) como indicador social en el caso del cooperativismo de crédito. Estudios de Economía Aplicada, 26 (2008), pp. 133-158

[Shaver, 2005] J.M. Shaver. Testing for mediating variables in management research: Concerns, implications, and alternative strategies. Journal of Management, 31 (2005), pp. 330-353

[Sobel, 1982] M.E. Sobel. Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. Sociological Methodology,

[Sodano e Hingley, 2009] Sodano V., Hingley, M. (2009). Innovation in food networks and organizational diversity: A case study from the UK retail cooperative sector. En: 3rd International European Forum on System Dynamics and Innovation in Food Networks, Innsbruck-Igls. Austria, 16-20 febrero.

[Song et al., 2014] Y. Song, Q. Gubo, Z. Yanyan, V. Ronnie. Farmer cooperatives in China: Diverse pathways to sustainable rural development. International Journal of Agricultural Sustainability, 12 (2014), pp. 95-108

[Steurer y Honrad, 2009] R. Steurer, A. Honrad. Business — society relations in Central-Eastern and Western Europe: How those who lead in sustainability reporting bridge the gap in corporate (social) responsibility. Scandinavian Journal of Management, 25 (2009), pp. 23-36

[Surroca et al., 2010] J. Surroca, J.A. Tribó, S. Waddock. Corporate responsibility and financial performance: The role of intangible resources. Strategic Management Journal, 31 (2010), pp. 463-490

[Sveiby, 2001] K.E. Sveiby. A knowledge-based theory of the firm to guide in strategy formulation. Journal of Intellectual Capital, 2 (2001), pp. 344-358

[Tang y Li, 2009] L. Tang, H. Li. Corporate social responsibility communication of Chinese and global corporations in China. Public Relations Review, 35 (2009), pp. 199-212

[Thompson, 1996] A.G. Thompson. Compliance with agreements in cross-cultural transactions: Some analytical issues. Journal of International Business Studies, 27 (1996), pp. 375-390

[Tischer y Hildebrandt, 2014] S. Tischer, L. Hildebrandt. Linking corporate reputation and shareholder value using the publication of reputation rankings. Journal of Business Research, 67 (2014), pp. 1007-1017

[Tous Zamora y Ciruela Lorenzo, 2005] D. Tous Zamora, A.M. Ciruela Lorenzo. Responsabilidad social y cultura en las sociedades cooperativas agrarias. Modelo general de balance social. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 53 (2005), pp. 209-240

[Truñó y Rialp, 2008] J. Truñó, J. Rialp. La responsabilidad social corporativa: gestión empresarial de un activo intangible. Revista de Contabilidad y Dirección, 7 (2008), pp. 163-184

[Utterback, 1994] J. Utterback. Mastering the Dynamics of Innovation. Harvard Business School Press, (1994)

[Valentine y Fleischman, 2008] S. Valentine, G. Fleischman. Ethics programs, perceived corporate social responsibility and job satisfaction. Journal of Business Ethics, 77 (2008), pp. 159-172

[Vargas Sánchez y Grávalos Gastaminza, 2002] A. Vargas Sánchez, M.A. Grávalos Gastaminza. La sociedad cooperativa española frente al siglo xxi y al desafío europeo. Las empresas de participación en Europa: el reto del siglo xxi,

[Vidal, 2006] S.M. Vidal. Efectos de la aplicación de la CNIIF 2 en las cooperativas. Estudio empírico de dos cooperativas citrícolas de la Comunidad Valenciana a través del análisis económico-financiero. REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos, 89 (2006), pp. 84-107

[Villafañe, 2004] J. Villafañe. La buena reputación. Claves del valor intangible para las empresas. Pirámide, (2004)

[Waddock, 2004] S. Waddock. Parallel Universes: Companies, academics, and the progress of corporate citizenship. Business and Society Review, 109 (2004), pp. 5-24

[Wang, 2013] R.T. Wang. Modeling corporate social performance and job pursuit intention: Mediating mechanisms of corporate reputation and job advancement prospects. Journal of Business Ethics, 117 (2013), pp. 569-582

[Worcester, 2009] R. Worcester. Reflections on corporate reputations. Management Decision, 47 (2009), pp. 573-589

[Yalcinkaya et al., 2007] G. Yalcinkaya, R.J. Calantone, D.A. Griffith. An examination of exploration and exploitation capabilities: Implications for product innovation and market performance. Journal of International Marketing, 15 (2007), pp. 63-93

[Zaharia y Zaharia, 2013] I. Zaharia, C. Zaharia. The impact of CSR on Consumers’ attitude and behavior. Economics, Management, and Financial Markets, (2013), pp. 118-123

[Zahra et al., 2000] S. Zahra, D. Neubaum, M. Huse. Entrepreneurship in medium-size companies: Exploring the effects of ownership and governance systems. Journal of Management, 26 (2000), pp. 947-976

Publicado
01-01-2016
Cómo citar
Castilla-Polo, F., Sánchez-Hernández, M. I., Gallardo-Vázquez, D., & Ruiz Rodríguez, M. del C. (2016). Diseño de un modelo de reputación para cooperativas oleícolas: Design of a model for measuring the reputation of olive oil cooperatives. Revista de Contabilidad - Spanish Accounting Review, 19(1), 154–167. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2015.10.003
Número
Sección
Artículos