És jocalia e bona. Jewels in medieval Valencia: luxury, prestige or investment?

Authors

  • Teresa Izquierdo Aranda University of Valencia
DOI: https://doi.org/10.6018/medievalismo.693951
Keywords: Goldsmithing, jewel, silversmith, material culture, Valencia

Abstract

This article studies the production of goldsmithing in Valencia in the 15th century, based on jewels that emerge in inventories and testamentary bequests, that inform us not only about the different types of pieces intended for personal adornment, but also about a fundamental aspect that concerns the very notion of jewellery by contemporary society. In this research, the circumstances of its owner are considered, in order to understand the use and function that jewellery performed in the late Middle Ages from a social and economic point of view.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1
  • PDF (Español (España))
    1

References

AMENÓS, Lluïsa, “Fuentes escritas e iconográficas aplicadas al estudio de la cultura material: los inventarios de objetos de uso doméstico (siglos XIV-XV)”, Exteriors i interiors retalls d'història d'art medieval, Francesc Fité y Llevot, Flocel Sabaté i Curull, Alberto Velasco González (coords.) 2017, pp. 49-70.

BENVENUTO CELLINI, 2002: Dell’Oreficeria, Capitano Antonella (ed.), Torino, Nino Aragno Editore.

CHERRY, John, Medieval goldsmiths, The British Museum Press, London, 2011.

CHERRY, John, “Patronage and Purpose: Goldsmiths and the Engraving of Silver Seal-Matrices in Late Medieval England”, Orfèvrerie gothique en Europe: production et réception, Élisabeth Antoine-Köning y Michele Tomasi (eds.), Viela, Roma, 2016, pp. 255-270.

CLIMENT BONAFÉ, Arturo, Catedral de Valencia. Iglesia Madre, Paper plegat, Valencia, 2020.

Davies, Glyn, 2016: “The Organisation of the Goldsmiths’ Trade in Trecento Siena: Families, Worhshops, Compagnie ans Artisic Identity”, Orfèvrerie gothique en Europe: production et réception, Élisabeth Antoine-Köning y Michele Tomasi (eds.), Viela, Roma, 2016, pp. 13-29.

DÍAZ DE MONASTERIOGUREN APORTA, Ainhoa, “Las joyas de La Amarguilla y otros tesoros del siglo X”, Revista on line de artes decorativas y diseño, 8 (2022), pp. 93-114.

DOÑATE SEBASTIÀ, José M., “Orfebrería y orfebres valencianos”, Archivo de Arte Valenciano, 40 (1969), pp. 28-31.

DURAN-PORTA, Joan, “Relinquo ad ipsa tabula de argento… La orfebrería en los testamentos catalanes de los siglos XI-XIII”, Anales de Historia del Arte, 24, Nº Esp. Noviembre, (2014), pp. 119-131.

FELLER, Laurent y RODRIGUEZ, Ana (dirs.), Objets sous contraintes. Circulation des richesses et valeur des choses au Moyen Âge, Publications de la Sorbonne, Paris, 2013.

GARCÍA MARSILLA, Juan Vicente, “La demanda y el gusto artístico en la Valencia de los siglos XIV al XVI”, La luz de las imágenes. Lux Mundi, Ximo Company, Vicent Pons y Joan Aliaga (eds.), Generalitat Valenciana, Valencia, 2007, pp. 375-407.

GARCÍA MARSILLA, Juan Vicente: “El lujo: ¿motor del crecimiento o camino hacia la ruina? Percepciones y actitudes ante el gasto suntuario en la Historia”, Ars & Renovatio, 7 (2019), pp. 6-26.

GUTIÉRREZ GARCÍA, María Ángeles: “Joyería doméstica sentimental y religiosa. Fondos del Museo de Murcia”, IMAFRONTE, 14 (1999), pp. 95-108.

HAMLING, Tara y RICHARDSON, Catherine (eds.), Everyday objects: medieval and early modern material culture and its meanings, Ashgate, Surrey, 2010.

HEREDIA MORENO, Mª Carmen y ORBE SIVATE, Mercedes, Orfebrería de Navarra. Edad Media, vol. I, Caja de Ahorros de Navarra, Pamplona, 1986.

HERRADÓN FIGUEROA, María Antonia, “Joyería modernista. Hebillas y broches de cinturón”, Estudios de platería: San Eloy, Jesús Rivas Carmona, Ignacio José García Zapata (coords.), Real Academia de Bellas Artes de San Fernando- Museo del Traje, Madrid, 2018, pp. 263-278.

LÓPEZ MÁRQUEZ, Juan Manuel, 2019-20: “La moneda falsa”, Arte, Arqueología e Historia, 27-28, pp. 63-72.

MARTÍN LLORIS, Catalina, “Introducción a la orfebrería valenciana bajomedieval”, Archivo de arte valenciano, 80 (1999), pp. 23-34.

MARTÍN ANSÓN, Luisa, “Imágenes de la Virgen con el Niño en la orfebrería del siglo XV: continuidad e innovación”, Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 95 (2005), pp. 225-264.

MEDINA BAQUERIZO, Belén, “El simbolismo de las alianzas”, Boletín de la Asociación Provincial de Museos Locales de Córdoba, 7 (2006), pp. 98-99.

MIGUÉLIZ VALCARLOS, Ignacio, Joyería en Navarra. 1500-1900, Cátedra de Patrimonio y Arte Navarro, 2018.

MOLINA I CASTELLÀ, Anna, “Pere Bernés. Platero de Valencia y de la casa del rey de Aragón”, Orfèvrerie gothique en Europe: production et réception, Élisabeth Antoine-Köning y Michele Tomasi (eds.), Viela, Roma, 2016, pp. 111-124.

MONTAÑÉS, Luis y BARRERA, Javier, Joyas, Ediciones Antiquaria, Madrid,1987.

PIJOAN, José, “La joyería española de los siglos XVI al XX”, Summa Artis. Las artes decorativas en España, Arraiza, Bartolomé (coord..), Espasa Libros, Madrid, tomo 45, vol.I, pp. 189-259.

SANCHIS SIVERA, José, “La orfebrería valenciana en la Edad Media”, Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, XXVI (1922), pp.1-17, 235-259, 612-637.

SANTAMARÍA ÁLVAREZ, Marco Antonio, “Tiresias y los guardianes de las laminillas de oro”, en Δῶρα τά οἱ δίδομεν φιλέοντες Homenaje al profesor Emilio Crespo, Luz Conti Jiménez, Raquel Fornieles Sánchez, María Dolores Jiménez López, Luis M. Macía Aparicio y Jesús de la Villa Polo (eds.), UAM Ediciones, Madrid, 2020, pp. 269-276.

TÉLLEZ INFANTES, Anastasia, La investigación antropológica, Club Universitario, San Vicente del Raspeig, 2007.

TOMASI, Michele, “L’oreficeria gotica”, Visibile parlare. Le arti nella Toscana medievale, Marco Collareta (ed.), Edifir Edizioni, Firenze, 2013, pp. 247-266.

SCARISBRICK, Diana, Jewllery in Britain 1066-1837. A documentary, social, literary and artistic survey, Michael Russel, Norfolk,1994.

STEHLÍKOVÁ, Dana, “Gold and silvermiths in Prague (c. 1300- 1420)”, Orfèvrerie gothique en Europe: production et réception, Élisabeth Antoine-Köning y Michele Tomasi (eds.), Viela, Roma, 2016, pp. 51-77.

VIDAL FRANQUET, Jacobo, “Fermalls «grans i cars». Documents i testimonis figuratius per a la històri de la joieria tica catalana”, Tercer congrés de joieria, MNAC, BARCELONA, 2018, pp. 216-227.

VILLANUEVA MORTE, Concepción, “Sobre el lujo femenino en el Aragón bajomedieval”, Las mujeres en la Edad Media: actividades políticas, socioeconómicas y culturales, María del Carmen García Herrero y Cristina Pérez Galán (coords.), Institución "Fernando el Católico, Zaragoza, 2014, pp. 241-268.

Published
27-12-2025
How to Cite
Izquierdo Aranda, T. (2025). És jocalia e bona. Jewels in medieval Valencia: luxury, prestige or investment?. Medievalism, 1(35), 247–274. https://doi.org/10.6018/medievalismo.693951

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.