Lorenzo Suárez, among Angels and Demons: A new Work attributed to his Paintbrush.
Abstract
The technical and artistic-historical analysis of a previously unpublished oil on canvas, San Miguel Arcángel venciendo al diablo (St. Michael the Archangel defeating the devil), allows us to delve into the creative peculiarities of one of the most important painters of Baroque Murcia, Lorenzo Suárez. By reassessing the catalog that attributes, identifies, and conserves the artist's oeuvre, the significance of his extensive output, seldom known beyond his hometown, becomes clear.
Downloads
References
Agüera Ros, J. C. (2002). Pintores y pintura del barroco en Murcia. Murcia: Tabularium.
Baquero Almansa, A. (1913) Catálogo de Los Profesores de las Bellas Artes murcianos: con una introducción histórica. Murcia: Sucesores de Nogués.
Belda Navarro, C.; Hernández Albaladejo, E. (2006). Arte en la Región de Murcia: de la Reconquista a la Ilustración. Murcia: Editora Regional de Murcia.
Bello Reguera, G. (2007). La demonización del otro, la deshumanización y el racismo. Cuadernos del Ateneo, 24, 18-28.
Cánovas Sánchez, J. A.; Agüera Ros, J. C; Rivas Carmona, J. Y Gutiérrez García, M. A. (2006). Splendor Fidei. 250 años del Cristo Amarrado de Francisco Salzillo (Jumilla). Murcia: Comunidad Autónoma de la Región de Murcia-Consejería de Educación y Cultura-Dirección General de Cultura.
Carducho, V. (1634). Diálogo de la Pintura su defensa, origen, esencia, definición, modos y diferencias. Madrid: Francisco Martínez.
Ceán Bermúdez, J.A. (1800). Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España. Madrid: La Real Academia de San Fernando.
Delicado Martínez, F. J. (2007): El desamortizado y extinto convento de las Cinco Llagas de San Francisco, de Jumilla (Murcia): la dispersión y pérdida de su legado artístico. En La desamortización: el expolio del patrimonio artístico y cultural de la Iglesia en España: actas del Simposium 6/9-IX-2007
Falomir Faus, M. (2001). Los Bassano y la pintura española. En Los Bassano en la España del siglo de oro. Madrid: Museo Nacional del Prado, 35-44.
Fernández-Delgado Cerdá, M. (2008). Pintores Murcianos en tiempos de Saavedra Fajardo. Murcia: Museo de la Ciudad-Ayuntamiento de Murcia-Concejalía de Cultura.
Franco Llopis, B.; Moreno Díaz del Campo, F. (2019). Pintando al converso. La imagen del morisco en la península ibérica (1492-1614). Madrid: Cátedra.
García López, D. (2020). “Revuelvo Archivos y me lleno de polvo siempre con Vuestra merced en la memoria” Los estudios sobre bellas artes de José Vargas Ponce y Juan Agustín Ceán Bermúdez. Correspondencia (1795-1813). Guijón: Trea.
García Mahíques, R. (2019). Los tipos iconográficos de la tradición cristiana 5. Los Demonios I El diablo y la acción del mal. Madrid: Encuentro.
Gutiérrez, M. A.; Durante, M. I.; Rodríguez, C. M.; Vega-Leal, M. J. (2009). El Museo de Bellas Artes de Murcia. Colección permanente. Murcia: Dirección General de Cultura.
López Jiménez, J. C. (1964). En torno a Lorenzo Suárez y Cristóbal de Azebedo. Archivo Español de Arte, 37, 169-178.
López Jiménez, J. C. (1976). Facetas de nuestras historias. Revista MURCIA, 5. Murcia: Diputación Provincial, s/p.
Morales Marín, J.L. (1978). Artistas murcianos de los siglos XVII y XVIII en la corte. Revista Murgetana, 50, 47-112.
Muñoz Barberán, M (1929). Ventanas al ayer. Noticias de Pedro Orrente. Orrente y el bordador Suárez / Orrente y los Garri de Cartagena. La Verdad, 4 de marzo de 1929.
Pedrola, A. (2017). Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas. Barcelona: Ariel.
Pérez Sánchez, A. E. (1992). Pintura Barroca en España. 1600-1750, Madrid: Cátedra.
Sánchez Cantón, F. J. (1966). Tesoros de la pintura en el Prado. Madrid: Daimon.
Sánchez Moreno, J. (1947). Notas sobre pinturas de los siglos XVI y XVII en Murcia. Anales de la Universidad de Murcia, 361-375.
Sánchez Moreno, J. (1953). Lorenzo Suárez y Cristóbal de Acebedo (Notas para el estudio de dos pintores seiscentistas). Murcia: Publicaciones de la Universidad de Murcia, 419-444.
Sorce, F. (2013). Il drago come immagine del nemico turco nella rappresentazione di età moderna. Rivista dell’Istituto Nazionale d’Archeologia e Storia dell’Arte, 62-63, 173-198.
Villarquide Jevenois, A. (2004). La pintura sobre tela I. Historiografía, técnicas y materiales. San Sebastián: Nerea.
Copyright (c) 2024 María Antonia Argelich Gutiérrez, Alegría Bigorra Bergés, Marc Borrás Espinosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.