The Italian Patricio Bocconi, a paradigmatic case a traveling photographer through Spanish lands

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/imafronte.579751
Keywords: Patricio Bocconi, Fiorentini, Carte de Visite, History of Photography, Travelling Photographers

Abstract

With the carte de visite, a format devised in the mid-1850s by André Adolphe Eugène Disdéri, the photographic portrait, an item until then reserved for the wealthiest classes due to its high cost, began to be accessible to social sectors that until then had been left out of its consumption. An army of professional photographers contributed to this trend, immediately converted into a feverish fashion, who opened studios in major cities and towns, as well as leading traveling tours that brought consumption to the most remote corners. There were nationals, but others, such as the Italian Patricio Bocconi, moved from their country of origin to practice their trade in our national geography. This is a paradigmatic case of an itinerant photographer with a long history who carried out his professional work in Spain between 1864 and 1878. This article aims to reveal in a somewhat exhaustive manner the entire journey carried out by Bocconi, from his misty beginnings in Italy under Fiorentini to his professional maturity in Galicia, after having practiced in Almería, Alcoy, Alicante, Murcia, Palma de Mallorca, Salamanca and probably in other locations for a possible period of time is stays.

Downloads

Download data is not yet available.

References

2, 14 de julio de 2022.

• Camiña Castro, Mª. R. “Patricio Bocconi Caminari”. Diccionario Biográfico electrónico de la Real Academia de la Historia. https://bit.ly/3K31ztM, 4 de julio de 2023.

• Castelao, C. (2018). As orixes da fotografía en Galicia. Estudios composteláns do XIX. Compostela: Consorcio de Santiago y Alvarellos Editora.

• Costa, T., y Dovesi, N. (2018). Bologna 1864… mani in alto! Bologna: Costa Editore.

• Fernández Bolea, E. (2018). Relatos fotográficos de Almería en el siglo XIX. Luces en la historia. Cuevas del Almanzora: Arráez Editores.

• Fontán del Junco, M., Pohlmann, U., y Zozaya Álvarez, M. (eds.) (2022). Detente, instante. Una historia de la fotografía. Madrid: Fundación Juan March.

• Fontanella, L. (1981). La historia de la fotografía en España desde sus orígenes hasta 1900. Madrid: El Viso.

• Gómez Díaz, D. (2003-2004). Los fotógrafos de la ciudad de Almería. Una historia desde el siglo XIX. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales del IEA, 19, 284-285.

• Gómez Díaz, D. (2018). Fotógrafos, artistas y empresarios. Una historia de los retratistas almerienses (1839-1939). Almería: Universidad de Almería.

• González, R. (2002). El asombro en la mirada. 100 años de fotografía en Castilla y León (1839-1939). Salamanca: Consorcio Salamanca.

• González Martín, G. (1995). Orígenes de la fotografía en Vigo (1850-1880). Boletín del Instituto de Estudios Vigueses, Año I, 1, 199-221.

• Lara Martín-Portugués, I., y Lara López, E. L. (2001). La memoria en sepia. Historia de la fotografía jiennense desde los orígenes hasta 1920. Jaén: Instituto de Estudios Giennenses.

• Manzanera, M. (2002). La imagen transparente. Comienzos de la fotografía en la ciudad de Murcia, 1840-1920. Murcia: Fundación Cajamurcia.

• Martínez Jódar, A. (2019). Una mirada fotográfica a la Murcia del siglo XIX: vida y obra de José Almagro Roca (1837-1899). Murcia: Real Academia de Alfonso X el Sabio.

• Martínez Jódar, A. (2022). Carte de visite. Los orígenes del oficio fotográfico en la región de Murcia (1860-1910). Murcia: Archivo General Región de Murcia.

• Mulet, J. M. (2001). Fotografía a Mallorca 1839-1936. Barcelona: Lunwerg y Consell de Mallorca.

• Mulet Gutiérrez, Mª. J. (1986). Historia de la fotografía en Mallorca. En Yáñez Polo, M. A., Ortiz Lara, L., y Holgado Brenes, J. M. Historia de la fotografía española 1839-1986. Sevilla: Sociedad de Historia de la Fotografía Española, 251-269.

• Quiles López, V., y Beltrá Torregrosa, D. (2018). Alicantinos retratados desde 1860 hasta 1939. El patrimonio fotográfico del Museo Comercial e Industrial de Alicante y su provincia (MUCOIN). En Hernández Latas, J. A. (de.). II Jornadas sobre Investigación en Historia de la Fotografía 1839-1939: Un siglo de fotografía. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 183-194.

• Rodríguez Molina, Mª. J., y Sanchis Alfonso, J. R. (2013). Directorio de fotógrafos en España (1851-1936). Vol. II. Valencia: Archivo General y Fotográfico de la Diputación de Valencia.

• Rodríguez Molina, Mª J., y Sanchis Alfonso, J. R. (2015). Los Crozart y otros fotógrafos alcoyanos del siglo XIX. Alcoy: Ayuntamiento de Alcoy.

• Salgado, R. (2016). Los Bocconi: fotografiando el Ourense del siglo XIX. La Región, 30 de abril de 2016. https://bit.ly/3DgCMyF, 12 de julio de 2023.

• Sánchez Picón, A. (1992). La integración de la economía almeriense en el mercado mundial (1778-1936). Cambios económicos y negocios de exportación. Almería: Instituto de Estudios Almerienses.

• Sánchez Ramos, V. (2020). Extranjeros que se hicieron almerienses. Díaz López, J. et al. (coords.). Historia de Almería. Época contemporánea. De la revolución liberal a la crisis de la democracia. Tomo 4. Almería: Instituto de Estudios Almerienses.

• Sougez, M. L. (coord.) (2011). Historia general de la fotografía. Madrid: Cátedra.

• Spocci, R.; Goti, O., y Tromellini, A. Dizionario dei fotografi. En https://bit.ly/3OgNMT3, 4 de julio de 2023.

• Vaqueiro, V. (2022). Facedores de imaxes. Fotografía e sociedades en Vigo. 1870-1915. Vigo: Editorial Galaxia.

Published
16-03-2024
How to Cite
Fernández Bolea, E. (2024). The Italian Patricio Bocconi, a paradigmatic case a traveling photographer through Spanish lands. Imafronte, (31), 182–203. https://doi.org/10.6018/imafronte.579751
Issue
Section
Artículos