An episode in the configuration of the humanist city of Écija (Sevilla) during the 16th century. The project of the Fountain of the Nymphs by Juan de Ochoa
Abstract
In 2010, the Andalusian Institute of Historical Heritage restored one of the most interesting documents kept in the municipal archives of Écija (Sevilla): the drawing with the project of the disappeared Fountain of the Nymphs which, since 1606 until 1866, presided over the town square of Spain, next to the town hall and other government buildings. The document corresponds to a copy of the original model designed by Juan de Ochoa, where its physiognomy, type of composition and rich mythological iconographic program can be appreciated. The recent review of the Écija archive documents the intervention of the architect and the development of the monumental work at the end of the 16th Century and the beginning of the 17th Century.
Downloads
References
AA. VV. (2011). Memoria Anual 2011. Sevilla: Instituto Andaluz de Patrimonio Histórico.
AA. VV. (2011). Memoria final de intervención “Dibujo de la Fuente de las Ninfas”. 1592. Simón Martínez. Sevilla: Instituto Andaluz de Patrimonio Histórico.
Bertaut, F. (1959). Diario del viaje a España. En García Mercadal, J. Viajes de extranjeros por España y Portugal. T. 2. Madrid: Ediciones Aguilar.
Camacho Martínez, R. (1986). Aportaciones al estudio de Hernán Ruiz III. En Apotheca, 6, 81-94.
Carmona Carmona, F. M. (2017). Obras y proyectos del gran cantero Luis González Bailén. En Anales de Historia del Arte, 27, 83-112.
Chastel, A. (1982). Arte y humanismo en Florencia en tiempos de Lorenzo el Magnífico. Madrid: Cátedra.
Durán López, F. (2003). Tres autobiografías religiosas españolas del siglo XVIII: Sor Gertrudis Pérez Muñoz, fray Diego José de Cádiz y José Higueras. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad.
Fernández Martín, M. y Morales, Alfredo J. (1993). Hernán Ruiz II y el abastecimiento de aguas a Écija. En Actas del III Congreso de Historia de Écija en la Edad Media y Renacimiento. Sevilla: Excma. Diputación Provincial, 455-468.
Galera Andreu, P. (2011). Arquitectos y maestros canteros en Andalucía en el Renacimiento. En AA. VV. Proyecto Andalucía: artistas andaluces y artífices del arte andaluz, V. 37. Sevilla: Ediciones Hércules.
Garay y Conde, J. M. (1851). Apuntes histórico-descriptivos de la ciudad de Écija. Écija: Imprenta de la Constitución.
García León, G. (1989). La Fuente de las Ninfas de Écija. En Archivo Hispalense: revista histórica, literaria y artística, 221, 153-164.
García León, G. y Martín Ojeda, M. (2019). Écija artística. Colección documental, siglos XVI y XVII. Sevilla: Excma. Diputación Provincial.
García Tapia, N. (1990). Ingeniería y arquitectura en el renacimiento español. Valladolid: Servicio de Publicaciones de la Universidad.
Gestoso y Pérez, J. (1984). Sevilla monumental y artística: historia y descripción de todos los edificios notables, T. 3. Sevilla: Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Sevilla.
Hernández Díaz, J.; Sancho Corbacho, A. y Collantes de Terán, F. (1951). Catálogo arqueológico y artístico de la Provincia de Sevilla, T. III. Sevilla: Excma. Diputación Provincial.
Lleó Cañal, V. (1979). Nueva Roma: mitología y humanismo en el Renacimiento sevillano. Sevilla: Excma. Diputación Provincial.
López Jiménez, C. M. (2016). Más allá de la ciudad barroca: la morfología urbana de la Écija contemporánea. Sevilla: Excma. Diputación Provincial.
Luque Carrillo, J. (2020). El arquitecto Juan de Ochoa. 1554-1606. Córdoba: Excma. Diputación Provincial.
Luque Carrillo, J. (2021). Nuevos datos para la biografía de Juan de Ochoa, maestro cantero
cordobés del Quinientos. En Accadere, Revista de Historia del Arte, 2, 57-74.
Marías Franco, F. (1989). El largo siglo XVI: los usos artísticos del Renacimiento español. Madrid: Editorial Taurus.
Martín Ojeda, M. (1990). Ordenanzas del Concejo de Écija (1465-1600). Écija: Ayuntamiento.
Miller, N. (1977). French Renaissance Fountains. Nueva York: Editorial Taylor&Francis.
Morales, A. (2011). Hernán Ruiz “el Joven”. En AA. VV. Proyecto Andalucía: artistas andaluces y artífices del arte andaluz. V. 37. Sevilla: Editorial Hércules.
Peláez del Rosal, M. y Rivas Carmona, J. (1979). Priego de Córdoba: guía histórica y artística de la ciudad. Salamanca: Publicaciones de la Universidad.
Rivas Carmona, J. (1990). Arquitectura y policromía: los mármoles del Barroco andaluz. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros.
Rosas Alcántara, E. (2003). Hernán Ruiz II, el miembro clave de la dinastía de arquitectos. En Arte, arqueología e historia, 10, 26-34.
Santofimia Albiñana, M. (2011). Intervención en el Arca Real del Agua de Écija, Sevilla: el
sistema histórico de abastecimiento de agua de la ciudad. En Actas de las IX Jornadas de Protección del Patrimonio Histórico de Écija: Intervención y conservación del Patrimonio mueble
e inmueble ecijano. Sevilla: Excma. Diputación Provincial, 209-234.
Sanz, M. J. (2007). El Giraldillo, la mujer guerrera, y su relación con la pequeña escultura. En Laboratorio de Arte, 20, 111-120.
Simoncini, G. (1974). Cittá e societá nel Rinascimento, T. 1. Turín: Einaudi.
Vélez de Guevara, L. (1969). El diablo cojuelo. Madrid: Imprenta Real.
Villar Movellán, A. (1998). Esquemas urbanos de la Córdoba Renacentista. En Laboratorio de Arte, 11, 101-120.
Copyright (c) 2023 JUAN LUQUE CARRILLO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.