The artistic sponsorship of Councillor Álvaro Pérez Osorio in Mondoñedo Cathedral (1615-1641)
Abstract
This paper addresses the artistic endowment of the Conception Chapel in Mondoñedo Cathedral, carried out by a married couple belonging to the local nobility. It analyses the works of architecture, painting, sculpture, blacksmithing and silversmithing made by various Flemish, German, Galician and Cantabrian artists, providing new information on figures such as Martín de Balenzate, Juan de Biorín, Juan de Castro and Crispín de Evelino, among others.
Downloads
References
Fuentes documentales
Archivo de la Catedral de Mondoñedo, Actas Capitulares, vol. 10; arm. 3, n.º 41 y n.º 42; arm. 3, est. 1, leg. 4; Fábrica, vol. 28-2; Miscelánea, arm. 2, est. 4, leg. 4, n.º 10; Miscelánea, arm. 4, est. 1, leg. 2, n.º 6; Protocolos Notariales, arm. 2, leg. 2, est. 2-3, n.º 26.
Archivo Histórico Nacional, Clero Secular Regular, leg. 6373.
Archivo Histórico Provincial de Lugo, Protocolos Notariales de Mondoñedo, Domingo López de Miranda, leg. 8172-1; Domingo Rodríguez Bermúdez, legs. 7009-1, 7192-1, 7192-4, 7193-1, 8374-3, 8375-1, 8375-2, 8376-2; Francisco Díaz Durán, legs. 7274-4, 7277-4, 7278-1; Juan Abad, legs. 7211-2, 7212-1; Juan de Legaspe Barcal, leg. 7316-3; Pedro Fernández Villapol, legs. 7350, 7352; Protocolos Notariales de Ribadeo, Jácome Rodríguez de Labrada, leg. 1743-8.
Arquivo Municipal de Mondoñedo, Carp. 923, Libro de Actas (1595-1608).
Bibliografía
Ballesteros Izquierdo, T. (1990). Actividad artística en Vitoria durante el primer tercio del siglo XVII: Arquitectura. Vitoria: Diputación Foral de Álava.
Bustamante García, A. (1983). La arquitectura clasicista del foco vallisoletano (1561-1640). Valladolid: Institución Cultural Simancas.
Cal Pardo, E. (1992a). El voto-juramento inmaculista en la catedral de Mondoñedo. Estudios Mindonienses, 8, 371-417.
Cal Pardo, E. (1992b). Mondoñedo –Catedral, Ciudad, Obispado– en el siglo XVI. Catálogo de la documentación del Archivo Catedralicio. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
Cal Pardo, E. (2002). La Catedral de Mondoñedo. Historia. Lugo: s. e.
Cal Pardo, E. (2003). Episcopologio Mindoniense. Santiago de Compostela: CSIC-Xunta de Galicia, Instituto de Estudios Gallegos “Padre Sarmiento”; Mondoñedo-Ferrol: Estudios Mindonienses.
Castro Álvarez, C. de y Vázquez Arias, J.C. (2003). La iglesia de Santiago de Pontedeume. Historia y patrimonio artístico. A Coruña: Diputación de A Coruña.
Fernández Castiñeiras, E. y Monterroso Montero, J. M. (2006). A pintura mural nas catedrais galegas. Séculos XVI-XVIII. Santiago de Compostela: Tórculo.
Fernández Fernández, P. (2017). El escultor Juan de Castro, contemporáneo y émulo de Francisco de Moure en la zona suroccidental de Asturias durante el primer tercio del siglo XVII. Quintana, 16, 239-262. https://doi.org/10.15304/qui.16.3865
Fernández Fernández, P. (2018). Guía artística de Cangas del Narcea. Iglesias, monasterios y capillas. Cangas del Narcea: Tous pa Tous. Sociedad Canguesa de Amantes del País, Ayuntamiento de Cangas del Narcea.
Fernández Gasalla, L. (2008). La biblioteca del arquitecto Diego Ibáñez Pacheco y la recepción e interpretación de la tratadística italiana en la Galicia Oriental (1623-1694). En XV Congreso Nacional de Historia del Arte (CEHA). Modelos, intercambios y recepción artística (de las rutas marítimas a la navegación en red). Vol. I. Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears, 323-335.
Franco Mata, A. (1998). Escultura gótica inglesa de Mondoñedo en el marco europeo. Compostellanum, 43, 927-952.
García Iglesias, J.M. (1989). Pinturas murais de Galicia. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
Gómez Darriba, J. (2018). El maestro trasmerano Pedro de Morlote y la nueva cabecera de la catedral de Mondoñedo (1598-1603). Quintana, 17, 239-259. https://doi.org/10.15304/qui.17.5173
Gómez Darriba, J. (2020). La ciudad de Mondoñedo en los siglos XVII y XVIII. Construcción y nueva imagen de un centro de poder episcopal. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela (tesis doctoral).
González Reboredo, J.M. et al. (1980). Inventario artístico de Lugo y su provincia. Vol. IV. Madrid: Ministerio de Cultura.
Goy Diz, A. (1996). La actividad de un maestro cántabro en tierras de Lugo: Diego Ibáñez Pacheco. Altamira, 52, 223-261.
Goy Diz, A. (2007). A actividade artística en Santiago, 1600-1648. Vol. II. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega.
Lence-Santar y Guitián, E. (1910a). Mondoñedo: El Convento de Alcántara. Mondoñedo: César G. Seco Romero.
Lence-Santar y Guitián, E. (1910b). El Convento de Villanueva de Lorenzana y el de S. Francisco de Vivero. Mondoñedo: César G. Seco Romero.
Lence-Santar y Guitián, E. (1911). Del Obispado de Mondoñedo. Mondoñedo: s. e.
Lence-Santar y Guitián, E. (1950). La pesca de ballenas en la costa de la antigua provincia de Mondoñedo. Boletín de la Comisión provincial de Monumentos Históricos y Artísticos de Lugo, 2 (34), 100-104.
Lence-Santar y Guitián, E. (1951). Nuestra Señora la Grande o la Inglesa de la Catedral de Mondoñedo. Cuadernos de Estudios Gallegos, 6 (18), 65-82.
Monterroso Montero, J.M. (1998). El retrato como imagen de una sociedad. En V e VI Semanas Galegas de Historia. Morte e sociedade no noroeste peninsular. Un percorrido pola Galicia cotiá. Santiago de Compostela: Asociación Galega de Historiadores, 397-416.
Pérez Costanti, P. (1930). Diccionario de artistas que florecieron en Galicia durante los siglos XVI y XVII. Santiago: Seminario C. Central.
Ramallo Asensio, G. (1985). Escultura Barroca en Asturias. Oviedo: Instituto de Estudios Asturianos.
Rúa Veloso, O. (2005). Heráldica del Municipio de Mondoñedo. Lugo: Diputación Provincial de Lugo.
Sánchez Ameijeiras, R. (1999). Devociones e imágenes medievales en la provincia eclesiástica de Mondoñedo. Estudios Mindonienses, 15, 375-409.
Copyright (c) 2022 Javier Gómez Darriba, Francisco Javier Novo Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.