EL BAILE FRAGMENTADO DE CARMEN AMAYA EN LA PELÍCULA "MARÍA DE LA O"

Authors

  • Cristina Marinero Labrador Universidad Rey Juan Carlos
Keywords: Cine español, Carmen Amaya, Baile, Flamenco, Francisco Elías

Abstract

The treatment that Francisco Elías gives to the sequence of Carmen Amaya's dance in the last third of the movie Maria de la O (1936) is risked and surely little appropriate to exhibit the art of the brilliant “bailaora”. The decision seems to be influenced by Elías's intention of separating of the popular "typically Spanish acts" of then. Taking as modals the models provided by the movies of Busby Berkeley and of Fred Astaire of the first thirties, our conclusion is that it wanted to approach more the model of the first one than that of Astaire who, with his exigency of respect at the moment of rolling the dance, limited "the cinematographic thing " in favor of the scenic art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristina Marinero Labrador, Universidad Rey Juan Carlos

Desde 1990, Cristina Marinero es especialista en danza del diario El Mundo y su suplemento Metrópoli. Licenciada en Ciencias de la Información-Periodismo, por la Universidad Complutense de Madrid (1990), es Master en Artes Escénicas (Univ. Rey Juan Carlos, 2008) y Grado Superior en Danza Española, por la Real Escuela Superior de Arte Dramático y Danza de Madrid. Compagina desde 1989 su trabajo en el mundo audiovisual, con la danza, como periodista, investigadora, ponente y profesora. Desde 1997 es jefe de prensa y directora de comunicación para cine, con películas como Sobreviviré (Albacete & Menkes, 1998), Los años bárbaros (1997) o Al Sur de Granada (2002), ambas de Fernando Colomo, con quien trabaja ahora en su última producción La banda Picasso. Colabora con el Festival de Música y Danza de Granada, en la elaboración de textos sobre danza, también con el Festival de Jerez o la Biennale de la Danse de Lyon, y ha escrito voces de danza para el Diccionario Hispanoamericano de la Música y el Diccionario Biográfico Español. Es doctoranda de la Universidad Rey Juan Carlos.

Published
15-01-2013
How to Cite
Marinero Labrador, C. (2013). EL BAILE FRAGMENTADO DE CARMEN AMAYA EN LA PELÍCULA "MARÍA DE LA O". Flamenco Research Magazine "La Madrugá", (7). Retrieved from https://revistas.um.es/flamenco/article/view/165331
Issue
Section
Artículos