Positive mental health in nursing students, Chile

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.656331
Keywords: Mental Health, Students Nursing, Nursing Research, Nursing

Abstract

Introduction: Positive mental health is defined as a state of mental well-being, which is little understood among nursing students in Chile.

Objective: To evaluate the level of positive mental health and its relationship with associated factors in nursing students at a university.

Method: Quantitative, observational, correlational, and cross-sectional study. A sample of 179 nursing students from a Chilean university. An online questionnaire was applied to collect biosociodemographic and academic background, along with the Positive Mental Health Questionnaire by Lluch, from May to June 2024, after obtaining informed consent. Data analysis involved descriptive and inferential statistics using the Jamovi 2.5 software. The study was formulated according to the ethical requirements of E. Emanuel and was approved by the respective ethics committees.

Results: 56.4% of the students showed a high level of positive mental health. Among the six factors of the questionnaire, self-control and autonomy had the lowest mean scores. Academic year, presence of mental health disorders, and the intensity of the relationship with individuals with mental health disorders were significantly associated with the level of positive mental health.

Conclusion: Nursing students showed a high level of positive mental health. It is necessary to generate strategies to strengthen positive mental health as a protective factor, in order to train competent and humanized nursing professionals.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    113
  • ESP_PDF (Español (España))
    135
  • ENG_PDF
    28

Author Biographies

Francisca Maria Seguel Wollerman, Facultad de Enfermeria. Universidad de Concepción

Autor principal: Francisca María Seguel-Wollermann. Enfermera. Magister en Enfermería. Dirección de postgrado. Universidad de Concepción, Chile. Correo: fseguel2017@udec.cl ORCID: 0000-0003-3477-8577

Varinia Alejandra Rodriguez Campo, UNIVERSIDAD DE CONCEPCION-CHILE

Autor de correspondencia: Varinia Alejandra Rodríguez Campo. Doctora y Magister en Enfermería. Enfermera y Profesora de Biología, Departamento adulto y adulto mayor, Facultad de Enfermería, Universidad de Concepción, Concepción, Chile. Correo: varirodriguez@udec.cl ORCID: 0000-0001-8170-6184

Juan Pablo Hidalgo Ortiz, Universidad del Biobio

Coautor: Juan Pablo Hidalgo-Ortiz. Ingeniero Estadístico. Magíster en Matemática. CEO de la consultora EAR Data Analytics. Universidad del Bio-Bio, Concepción, Chile. Correo: contacto@estadisticosalrescate.cl ORCID: 0000-0001-7621-6068

References

OMS. Salud mental: fortalecer nuestra respuesta [Internet]. Who.int. World Health Organization: WHO; 2022. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response

Lluch MT. Construcción de una escala para evaluar la salud mental positiva. Tesis doctoral. Universidad de Barcelona. 1999. Disponible en: https://www.tdx.cat/handle/10803/2366;jsessionid=4F9BB85EFA03E62406E9E299B241BC5F#page=1

Lluch M. Evaluación empírica de un modelo de Salud Mental Positiva. Salud Mental. 2002;25(4), 42–55. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2002-04765-002

Lluch MT. Construcción y análisis psicométrico de un cuestionario para evaluar la salud mental positiva. Psicol Conductual, 2003, 11(1):61-78.

Lluch MT. Concepto de salud mental positiva: Factores relacionados. In J. Fornes, y J. Gómez (coord.), Recursos y programas para la salud mental. Enfermería psicosocial II. 2008;37-69.

Lluch-Canut MT. Cuida la Salud Mental Positiva: un abordaje para afrontar con más fuerza mental la situación generada por la pandemia de Coronavirus COVID-19. Barcelona Deposito Digital de la Universitat de Barcelona. 2020;1–7.

Jahoda M. Current concepts of positive mental health. New York: Basic Books; 1958.

Ministerio de Salud. Decreto 725. Código Sanitario. Artículo 113. Santiago de Chile: Ministerio de Salud; 1967 [citado 2025 ago 8]. Disponible en: https://www.bcn.cl.

Enfermería CIE. Código de ética del CIE para enfermeras [Internet]. Consejo Internacional de Enfermeras. 2021. 28 p. [citado 2025 abr 8] Disponible en: https://www.icn.ch/system/files/2021-10/ICN_Code-of-Ethics_SP_WEB.pdf

Matalinares-Calvet ML. Positive Mental Health and Depression in College Students in Metropolitan Lima. Psychology & Psychological Research International Journal. 2020;5(2):16–8. Disponible en: https://medwinpublishers.com/PPRIJ/PPRIJ16000238.pdf

Rosales Pucheta A, Torres Clemente EK, Valdez Salvador B del M, Cortaza Ramírez L, Díaz Morales K. Salud mental positiva en estudiantes universitarios de Enfermería. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 2023;7(2):10657–66. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6153

Sequeira C, Carvalho JC, Gonçalves A, Nogueira MJ, Lluch-Canut T, Roldán-Merino J. Levels of Positive Mental Health in Portuguese and Spanish Nursing Students. Journal of the American Psychiatric Nurses Association. 2020;26(5):483–92. DOI: 10.1177/1078390319851569

Albaqawi H, Albagawi B, Butcon V, Alsaqri S, Pangket P. Level of perceived stress and coping styles through positive mental health among nursing students in Hail, Saudi Arabia. International Journal of Advanced and Applied Sciences. 2022;9(12):108–13. Disponible en: https://doi.org/10.21833/ijaas.2022.12.014

Martínez P, Jiménez-Molina A, Mac-Ginty S, Martínez V, Rojas G. Salud mental en estudiantes de educación superior en Chile: una revisión de alcance con metaanálisis. Terapia psicológica. 2021;39(3), 405-426. DOI: 10.4067/S0718-48082021000300405

Carvacho R, Morán-Kneer J, Miranda-Castillo C, Fernández-Fernández V, Mora B, Moya Y, et al. Efectos del confinamiento por COVID-19 en la salud mental de estudiantes de educación superior en Chile. Rev. méd. Chile [Internet].2021; 149(3):339-347. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872021000300339.

Piguaycho-Chura A. Salud mental positiva en estudiantes de Enfermería de Tacna frente al COVID-19. Investigación E Innovación: Revista Científica De Enfermería. 2021;1(2):78–89. Disponible en: https://doi.org/10.33326/27905543.2021.2.1225

Jauregui-Soriano Kimberlym, Huyhua-Gutierrez Sonia, Zegarra-Chapoñan Roberto, Espinoza-Moreno Tula, Zeladita-Huaman Jhon. Asociación entre la salud mental positiva y habilidades sociales en estudiantes de Enfermería. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental. 2022; (28): 134-145. Disponible en: https://doi.org/10.19131/rpesm.352

Caballero-Diego N, Camacho-Estrada, J. Relación entre salud mental positiva y habilidades sociales en estudiantes de Enfermería (Tesis). Repositorio Académico Universidad Científica del Sur. 2024. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12805/3866

Videla J, Jaramillo Y, Contreras MJ, Donoso N, Tapia G. Factores protectores de salud mental positiva en alumnos universitarios. Ágora de Enfermería. 2019; 23:164-169.

Padilla-Languré M, Escobar-Castellanos B, López-González J, Reyes-

Pérez N. Salud mental positiva en adolescentes que cursan bachillerato en tiempos de COVID-19. Sanus. 2024; 9:e443. Disponible en: https://doi.org/10.36789/revsanus.vi1.443.

Soares De Cavalho D. Efectividad de un programa de Promoción y Prevención en Salud Mental Positiva en estudiantes de Grado de Enfermería Análisis Cuantitativo y Cualitativo. TDX (Tesis Doctorals en Xarxa). 2018; Disponible en: https://www.tesisenred.net/handle/10803/586067#page=1

Emanuel E, Wendler D, Killen J, Grady C. What Makes Clinical Research in Developing Countries Ethical? The Benchmarks of Ethical Research. The Journal of Infectious Diseases [Internet]. 2004; 189: 930–7. Disponible en: https://academic.oup.com/jid/article/189/5/930/810459

Ovidio-Muñoz C, Restrepo D, Cardona D. Construcción del concepto de salud mental positiva: revisión sistemática. (Spanish). Evolution of the concept of positive mental health: a systematic review (English) [Internet]. 2016;39(3):166–73. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2016.v39n3/166-173/es

Montesdeoca-Abad GV. Autoeficacia, compromiso profesional y conducta prosocial en estudiantes de Enfermería. Cuaderno de Enfermería Revista científica. 2024;2(3):1–10. DOI: https://doi.org/10.62574/k2p2tn33

Cruz M, Pérez J, Charre J, Guerrero R. Percepción de la autonomía en enfermeras en el ámbito hospitalario. Revista Unidad Sanitaria XXI. 2023;3(10):36–53. Disponible en: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/usanitariaXXI/article/view/8186

Dweck CS. The New Psychology of Success. Random House. 2006. 1–283 p. Disponible en: https://adrvantage.com/wp-content/uploads/2023/02/Mindset-The-New-Psychology-of-Success-Dweck.pdf

Klim G, Boyd KC, Roberts L, Taylor EJ. Social Empathy and Associated Factors among Nurses: An Observational Study. Holistic Nursing Practice. 2023;37(1):6–14. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36378087/

Mohammed AW, Adea MK. Effect of nurses interpersonal communication skills on quality of care in hospitals. International journal of health sciences. 2022; 6(March): 6947–62. Disponible en: https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS3.7609

Castillejos L, Yara V, Olvera E. Relación de la inteligencia emocional con el cuidado otorgado por enfermeras/os. Rev Cuid [Internet]. 2020 (3): e989. Disponible en: https://doi.org/10.15649/cuidarte.989.

Paravic-Klijn T, Lagos-Garrido ME. Trabajo En Equipo Y Calidad De La Atención En Salud. Cienc. enferm. [Internet]. 2021; 27:41. http://dx.doi.org/10.29393/ce27-41tetm20041

Published
29-10-2025
How to Cite
[1]
Seguel Wollerman, F.M. et al. 2025. Positive mental health in nursing students, Chile. Global Nursing. 24, 3 (Oct. 2025). DOI:https://doi.org/10.6018/eglobal.656331.
Issue
Section
ORIGINAL RESEARCH