Family dynamics and school social environment as protective factors for alcohol consumption in Mexican university students

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.518421
Keywords: Family dynamics, School social climate, College students, Alcohol consumption, Protective factors

Abstract

Introduction: Alcohol consumption carries a heavy social and economic burden on society, government, overall health, and health systems.
Objective: Determine the relationship and effect of family dynamics and school social environment on alcohol consumption in young university students.
Methodology: This was a descriptive, correlational and predictive study with a sample of 367 undergraduate students from a university in the state of Tabasco, Mexico, selected by stratified random probability sampling. The 63.2% were women, with a mean age of 21.6 years (SD=2.82). A Personal Identity Card and Prevalence of Alcohol Consumption Questionnaire, the Family Apgar, the Questionnaire to Evaluate the Social Environment within the School and the AUDIT were used. The study complied with the provisions of the Regulations of the General Health Law on Research.
Results: Family dynamics and school social environment were negatively and significantly related to alcohol consumption and to the three types of consumption: low-risk, dependent and harmful. Family dynamics (B= -.040, p<.05) and school social environment (B= -.096, p<.001) were identified as predictors of alcohol consumption in university young people.
Conclusion: Family dynamics and school social environment as predictors of alcohol consumption may help to prevent this harmful behavior in young university students. These results can contribute to the inclusion of these variables in the understanding of alcohol consumption behavior.

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Author Biographies

Pedro González-Angulo, Juarez Autonomous University of Tabasco

Estudiante del Doctorado en Ciencias de Enfermería en la Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Profesor de Tiempo Completo en la División Académica Multidisciplinaria de Jalpa de Méndez de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Miembro de la Asociación de Investigadores en Desarrollo Humano Sustentable, A.C. Miembro del Sistema Estatal de Investigadores del Estado de Tabasco. Miembro del Cuerpo Académico Enfermería y Salud (UJAT-CA-272) y colaborador del Cuerpo Académico Desarrollo Humano-Veracruz (UV-CA-275). Secretario General de la Red Internacional de Investigación y Educación para la Salud Comunitaria (RIIESC).

María Magdalena Alonso-Castillo, Autonomous University of Nuevo Leon

Doctora en Filosofía con especialidad en Psicología. Profesor de tiempo completo. Líder del Cuerpo Académico Prevención de Adicciones. Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Enfermería. Monterrey, Nuevo León, México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

Carla Aparecida Arena Ventura, Universidad de São Paulo

Doctora en Administración. Profesor de tiempo completo. Facultad de Enfermería de la Universidad de São Paulo en Ribeirão Preto. Directora del Centro Colaborador de la OPS / OMS para el Desarrollo de la Investigación en Enfermería, Ribeirão Preto, SP, Brasil

Departamento de Enfermería Psiquiátrica y Ciencias Humanas.

Sandra Cristina Pillon, University of Saint Paul

Doctora en Ciencias. Profesor titular Facultad de Enfermería de la Universidad de São Paulo en Ribeirão Preto. Coordinadora del Programa de Postgrado en Enfermería Psiquiátrica (EERP USP). Investigador de Productividad del CNPq. Líder del Grupo de Investigación GRUPAD (CNPq / USP).

Nora Angélica Armendáriz-García, Autonomous University of Nuevo Leon

Profesor de Tiempo Completo. Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Enfermería. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Monterrey, Nuevo León, México.

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Published
01-10-2022
How to Cite
[1]
González-Angulo, P. et al. 2022. Family dynamics and school social environment as protective factors for alcohol consumption in Mexican university students. Global Nursing. 21, 4 (Oct. 2022), 1–24. DOI:https://doi.org/10.6018/eglobal.518421.
Issue
Section
ORIGINAL RESEARCH