Predictors of Burnout Syndrome in university professors: An Exploratory factor analysis
Abstract
Introduction: Because of a series of psychological stress factors recognized in the teaching trajectory of university health programs, faculty are prone to experience Burnout Syndrome.
Objective: To determine the predictors of burnout syndrome among medical school teachers at the Universidad Peruana Cayetano Heredia (Peruvian University Cayetano Heredia) and Universidad Tecnológica del Perú (Technological University of Peru).
Methods: A cross-sectional study was applied to 262 teachers sampled from two of the medical school teachers in the Metropolitan Lima Region, using a random sequence generator. Data were collected using a questionnaire with consent to assess burnout syndrome using the Maslach Burnout Scale Inventory (MBI-GS) and were processed in SPSS version 23 with a significant p-value of 95%. Exploratory Factor Analysis was used to identify the determinants of burnout syndrome.
Results: The mean Cronbach's alpha of 0.85 showed that the MBI-GS assessed the same underlying construct, the results showed a low prevalence of burnout (79.4%) in the surveyed teachers. In the dimensions, burnout (43.5%) and cynicism (60.3%) scale low, while professional efficacy is high (46.6%).
Conclusions: Burnout syndrome was significantly influenced by gender and age group in all dimensions assessed with higher prevalence in teachers older than 54 years and male. However, a minority proportion of 8% was observed in teachers under 36 years of age of both genders; this shows that measures should minimize the percentage growth based on years of teaching service.
Downloads
References
Organización Internacional del Trabajo (OIT). Observatorio de la OIT: La COVID 19 y el mundo del trabajo. Séptima edición Estimaciones actualizadas y análisis. [Internet]. 2021. [acceso: 27/01/2021]. Disponible en: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/briefingnote/wcms_767045.pdf
Gonzalez G. Síndrome de Burnout en docentes universitarios. Revista Cubana de Enfermería [Internet]. 2015 [citado 23 Dic 2021]; 31 (4) Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/902
Olivares Faúndez, V. Laudatio: Dra. Christina Maslach, Comprendiendo el Burnout. Ciencia & trabajo. [revista en internet]. 2017. [acceso: 10/08/2020]; 19(58): 59-63. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492017000100059
Celio Pillaca, J. Burnout y Satisfacción con la vida en docentes que realizan clases virtuales en un contexto de pandemia por covid-19. PURIQ. [revista en internet]. 2021. [acceso: 12/01/2021]; 3(1): 185-212. Disponible en: https://doi.org/10.37073/puriq.3.1.142
López, E., & Zacarias, H. Síndrome de burnout en docentes universitarios durante dictado de clases virtuales. Desafíos. [revista en internet]. 2020. [acceso: 02/11/2020]; 11(2): e209. Disponible en: https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.2.209
Torres, A., & Alcaraz, I. Síndrome de Burnout en médicos residentes de un hospital público de la ciudad de Aregua en el año 2020. Medicina Clínica y Social. [revista en internet]. 2020. [acceso: 30/09/2020]; 4(3): 98-103. Disponible en: https://doi.org/10.52379/mcs.v4i3.151
Montero, K., Cortés, G., & Hernández, A. Síndrome del burnout en policías de Colombia y su relación con el sistema de beneficios e incentivos. Revista Logos, Ciencia & Tecnología. [revista en internet]. 2020. [acceso: 10/12/2020]; 12(2): 32-43. Disponible en: https://doi.org/10.22335/rlct.v12i2.1161
Teles, R., Valle, A., & Rodríguez, S. Burnout among Teachers in Higher Education: An Empirical Study of Higher Education Institutions in Portugal. International Journal of Management Science and Business Administration. [revista en internet]. 2020. [acceso: 16/08/2020]; 6(5): 7-15. Disponible en: http://dx.doi.org/10.18775/ijmsba.1849-5664-5419.2014.65.1001
Palacios, B. Estrés y burnout en docentes de la facultad de Psicología. Cuenca: Universidad de Cuenca. [internet]. 2018. [acceso: 15/07/2021]. Disponible en: http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/30374/1/Trabajo%20de%20titulaci%C3%B3n.pdf
Tacca, D., & Tacca, A. Síndrome de Burnout y resiliencia en profesores peruanos. Revista de Investigación Psicológica. [revista en internet]. 2019. [acceso: 10/07/2020]; (22): 11-30. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322019000200003
Aguilar, N., & Aquino, A. Síndrome de Burnout en Los docentes de La Universidad Nacional de Huancavelica, 2016. Huancavelica: Universidad Nacional de Huancavelica. [Internet]. 2018. [acceso: 16/08/2020]. Disponible en: https://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/1622/TESIS%20AGUILAR%20ESTRADA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández, L., & Ceniceros, D. Autoeficacia docente y desempeño docente, ¿una relación entre variables?. Innovación Educativa. [revista en internet]. 2018. [acceso: 15/07/2020]; 18(78): 171-192. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732018000300171&lng=es&tlng=es.
Ozamiz, N., Dosil, M., Picaza, M., & Idoiaga, N. Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España. Cadernos de Saúde Pública. [revista en internet]. 2020. [acceso: 10/08/2020]; 36(4). Disponible en: https://doi.org/10.1590/0102-311x00054020
Alvites, C. Estrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa. Propósitos y Representaciones. [revista en internet]. 2019. [acceso: 16/07/2020]; 7(3): 141-178. Disponible en: https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.393
Ramírez, J., Castro, D., Lerma, C., Yela, F., & Escobar, F. Consecuencias en la salud mental de la pandemia de COVID-19 asociada al aislamiento social. Colombian Journal of Anesthesiology. [revista en internet]. 2020. [acceso: 20/10/2020]; 48(4): e930. Disponible en: https://doi.org/10.5554/22562087.e930
Argilagos, M., González, I., Peñafiel, K., Macias, E., & Labrada, E. Síndrome de Burnout en docentes de dos universidades de Ecuador. Revista Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. [Revista en internet]. 2020. [acceso: 15/07/2020]; 7(2): 1-17. Disponible en: https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.2030
Salcedo, H., Cardenas, J., Carita, L., & Ledesma, M. Síndrome de Burnout en docentes en un contexto de emergencia sanitaria, Lima. Alpha Centauri. [revista en internet]. 2020. [acceso: 12/01/2021]; 1(3): 44-56. Disponible en: https://doi.org/10.47422/ac.v1i3.18
Arias, W., Huamani, J., & Ceballos, K. Síndrome de Burnout en profesores de escuela y universidad: un análisis psicométrico y comparativo en la ciudad de Arequipa. Propósitos y Representaciones. [revista en internet]. 2019. [acceso: 12/07/2020; 7(3): 72-91. Disponible en: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.390
Sánchez, P. Síndrome de burnout en docentes de una Institución Educativa Nacional de la Victoria, septiembre a diciembre, 2019. Chiclayo: Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. [internet]. 2020. [acceso: 15/01/2021]. Disponible en: http://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/2680
García, C. Síndrome de burnout en el personal de salud del servicio de neonatología de una clínica privada, Lima 2020. Lima - Perú: Universidad Norbert Wiener. [internet]. 2020. [acceso: 15/01/2021]. Disponible en: http://repositorio.uwiener.edu.pe/bitstream/handle/123456789/3935/T061_43224903_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Maslach, C., & Leiter, M. Stress: Concepts, Cognition, Emotion, and Behavior. Academic Press. [revista en internet] 2016. [acceso: 12/07/2020]; 1: 351-357 disponible en: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800951-2.00044-3
Ibarra, M., Erazo, P., & Gallego, F. Síndrome de burnout en profesores de una institución de educación superior de Manizales, Colombia. Revista de Investigaciones UCM. [revista en internet]. 2018. [acceso: 12/07/2020]; 18(32), 69-83. Disponible en: http://www.revistas.ucm.edu.co/ojs/index.php/revista/article/view/114
Carrillo, J. Síndrome de burnout y satisfacción laboral en docentes con trabajo remoto de una institución educativa privada de Moquegua 2020. Pimentel: Universidad Señor de Sipán. [internet]. 2020. [acceso: 15/01/2021]. Disponible en: https://repositorio.uss.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12802/7297/Carrillo%20B%C3%A9jar%2C%20Jorge%20Lucio.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Maslach, C., Jackson, S., & Leiter, M. The Maslach Burnout Inventory-Test Manual. The Scarecrow Press [internet] 1997. [acceso: 15/07/2020]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/277816643_The_Maslach_Burnout_Inventory_Manual
Schaufeli, W., Leiter, M., & Maslach, C. Burnout: 35 years of research and practice. Career Development International. [revista en internet]. 2009. [acceso: 12/08/2020]; 14(3): 204-220. Disponible en: https://doi.org/10.1108/13620430910966406
Salanova, M., Schaufeli, W., Llorens, S., Peiro, J., & Grau, R. Desde el “burnout” al “engagement”: ¿una nueva perspectiva?. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. [revista en internet]. 2000. [acceso: 12/08/2020]; 16(2): 117-134. Disponible en: https://journals.copmadrid.org/jwop/files/63236.pdf
Martínez, E., Villa, F., & Martínez, J. Prevalence of Burnout Syndrome in Mexican Employees in Mexico City. Journal of Basic and Applied Psychology Research. [revista en internet]. 2020. [acceso: 10/09/2020]; 2(3): 23-33. Disponible en: https://doi.org/10.29057/jbapr.v2i3.5912
Juárez, A., Merino, C., Fernández, M., Flores, C., Caraballo, M., & Camacho, C. Validación transcultural y funcionamiento diferencial del MBI-GS en docentes de tres países latinoamericanos. Avances en Psicología Latinoamericana. [revista en internet]. 2020. [acceso: 15/07/2020]; 38(1): 135-156. Disponible en: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.6621
Torres, C. Síndrome Burnout y docentes universitarios (caso: docentes universitarios bolivianos de la Universidad Autónoma Gabriel René Moreno). Educación Superior. [revista en internet]. 2020. [acceso: 10/09/2020]; 7(2): 9-24. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2518-82832020000200005&script=sci_arttext&tlng=es
Manzano, A. Síndrome de burnout en docentes de una Unidad Educativa, Ecuador. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. [revista en internet]. 2021. [acceso: 27/03/2021]; 4(16): 499-511. Disponible en: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i16.132
Hidalgo, B., Ruiz, M., & Medina, E. (2019). Prevalencia del síndrome de Burnout en el personal docente universitario. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. [revista en internet]. 2019. [acceso: 15/08/2020]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/03/sindrome-burnout-docente.html
The works published in this magazine are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) preserves the copyright of the published works, and encourages and allows the reuse of the works under the license for use stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2011 (© Publications Service, University of Murcia, 2011)
2. The works are published in the electronic edition of the journal under Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal) “ a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text)”. They can be copied, used, broadcasted, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and original source of their publication (journal, publisher and URL) are cited; (ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license is mentioned.
3. Conditions of self-archiving. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (pre-reviewed ) and / or post-print (reviewed and accepted for publication) versions of their works prior to publication, as it ensures a wider circulation and dissemination which may lead to a possible increase in its mention and a higher scope among the academic community. RoMEO color: green.