Action research in pedagogical practices of teaching caring: Teaching experience

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.480671
Keywords: Nursing Education, Care, Teaching, Pedagogical practice, nursing

Abstract

Introduction: The teaching of care requires special attention, as well as recognizing its representational nature, what is its dynamics and what are its relationships with the practice itself.
Objective: To intervene in the training of teachers for the teaching of care, through the interpretation and awareness of their pedagogical practices that transcend the academic performance of the students of the Nursing Degree.
Methodology: Action research with a qualitative-interpretive approach. The intervention was carried out through a course workshop on the teaching of care, given by the researchers to 30 practice and clinical teachers in undergraduate Nursing. The course was structured using the Charles Maguerez Arc methodology in its five stages. The meetings of the sessions were observed in a participatory way, recorded in a field diary and audio-recorded, for later transcription and content analysis. Categories of analysis were formed from the reflections and participation of the teachers: a) Meaning of the teaching of care, b) Pedagogical practices based on the example (hidden curriculum) and, c) Identification of needs to improve pedagogical practices.
Results: Among the professors' speeches it was identified that the meaning of the teaching of care transcends in the human relationship; those pedagogical practices must promote the relationship and accompaniment of the student, as well as empowerment, security, and self-confidence, and that there are pedagogical and didactic needs to favor learning and link theory and practice.
Conclusions: It is necessary to strengthen work teams and continuous training in the teaching of care, distinguishing that there are opportunities for improvement in the development of pedagogical practices.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessica Belen Rojas-Espinoza , Facultad de Enfermería y Obstetricia, Universidad Autónoma del Estado México.

Doctora en Ciencias de la Salud. Profesora e investigadora de la Facultad de Enfermería y Obstetricia, Universidad Autónoma del Estado México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI), Candidato

Beatriz Elizabeth Martinez-Talavera, Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma del Estado de México

Maestra en Enfermería Quirúrgica. Profesora de asignatura de la Facultad de Enfermería y Obstetricia, Universidad Autónoma del Estado México; Correo electrónico: talavera.be@gmailcom

Lucila Cárdenas-Becerril , Facultad de Enfermería y Obstetricia, Universidad Autónoma del Estado México.

Doctora en Educación. Profesora e investigadora de la Facultad de Enfermería y Obstetricia de la Universidad Autónoma del Estado de México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) nivel I; Correo electrónico: lucycabe62@yahoo.com

Liliana Inés Benhumea Jaramillo, Facultad de Enfermería y Obstetricia, Universidad Autónoma del Estado México.

Maestra en Enfermería en Terapia Intensiva. Profesora de asignatura de la Facultad de Enfermería y Obstetricia, Universidad Autónoma del Estado México; Correo electrónico: lilyjaramillo22@yahoo.com

Beatriz Arana Gómez, Facultad de Enfermería y Obstetricia, Universidad Autónoma del Estado México.

Doctora en Enfermería. Profesora e investigadora de la Facultad de Enfermería y Obstetricia de la Universidad Autónoma del Estado de México. Correo: betya18@yahoo.com.mx

Silvana Silveira Kempher, Facultad de Enfermería y Obstetricia, Universidad Autónoma del Estado México.

Doctora en Enfermería. Profesora e investigadora de la Universidad Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil. Correo

References

Zambrano Santos, Roberth Olmedo; Macías Alvia, Aida Monserrate; Solórzano Solórzano, Sidar Edgardo, Fundamento pedagógico del cuidado humano en la práctica de enfermería Revista Digital de Postgrado, vol. 8, núm. 3, 2019. Universidad Central de Venezuela, Venezuela. Recuperado de: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/101/101778008/101778008.pdf

Báez-Hernández, Francisco Javier, Nava-Navarro, Vianet, Ramos-Cedeño, Leticia, Medina-López, Ofelia M., El significado de cuidado en la práctica profesional de enfermería. Aquichan [Internet]. 2009;9(2):127-134. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74112142002

Tejada S., Ramirez E.J., Díaz R.J., Huyhua S.C. Práctica pedagógica en la formación para el cuidado de enfermería. Enferm. univ [revista en la Internet]. 2019 Mar [citado 2021 Mar 19]; 16( 1 ): 41-51. Disponible en: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.1.577

Medina González I, Tafur Castillo J. Didáctica de la Enfermería, análisis desde sus componentes en el contexto actual. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 20 Mar 2021]; 32(4): [aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1603

Gómez, Olga Janeth, Carrillo, Gloria Mabel, Cárdenas, Diana Carolina, Estrategias para el Aprendizaje Significativo del Cuidado Humano en Enfermería. Archivos de Medicina (Col) [Internet]. 2017;17(2):437-444. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273854673024

Moreno J, Espada, M A. Investigación acción participativa. Revista Perspectivas Sociales. [Internet]. 2013. [noviembre 2020]; 15. http://ineditviable.blogspot.com/iapinvestigacion-accion-participativa.html.

Abad Corpa, Eva; Delgado Hito, Pilar and Cabrero Garcia, Julio. La investigación-acción-participativa: Una forma de investigar en la práctica enfermera. Invest. educ. enferm[online]. 2010, vol.28, n.3, pp.464-474. ISSN 0120-5307. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-53072010000300017&script=sci_abstract&tlng=es

Donato, LBG., Alvarez, AM., Santos, LMW. La educación de enfermería: calidad innovación y responsabilidad. Rev. Bra. Enfermagem. [Internet].2014 [enero 2021]; 64 (4): 503-504. https://www.scielo.br/pdf/reben/v67n4/es_0034-7167-reben-67-04-0499.pdf

Do Prado, ML., Sobrinho, SH., Velho MB., Espindola, DS., Shubert, BV. El Arco de Chales Maguerez: una reflexión sobre las estrategias de metodología ativa para la transformación de los profesionales del área de la salud. Esc Anna Nery. [Internet]. 2012. [enero 2021]; 16(1): [172-177. https://www.scielo.br/pdf/ean/v16n1/v16n1a23.pdf

Ruiz-Davila, E. La enseñanza clínica en enfermería. Rev. Mex. Enf. [Internet]. 2015 [enero 2021]; 3:6-10. http://www.innsz.mx/imagenes/revistaenfermeria/septiembre-2015.pdf

Flórez-Gutiérrez C, Mayorga-Palacios A del P, Vargas-Escobar LM. La práctica formativa como escenario de aprendizaje significativo del cuidado de enfermería. Rev. Colomb. Enferm. [Internet]. 25 de abril de 2017 [citado 25 de marzo de 2021]; 14:93-103. Disponible en: https://revistacolombianadeenfermeria.unbosque.edu.co/index.php/RCE/article/view/2031

Published
01-01-2022
How to Cite
[1]
Rojas-Espinoza , J.B. et al. 2022. Action research in pedagogical practices of teaching caring: Teaching experience. Global Nursing. 21, 1 (Jan. 2022), 351–379. DOI:https://doi.org/10.6018/eglobal.480671.
Issue
Section
ORIGINAL RESEARCH