Design and validation of an educational video for HPV prevention
Abstract
Objective: To design and validate an educational video for the prevention of HPV in young people, using the information, motivation and behavioral skills model.
Methodology: The design of the present study consisted of six stages: 1.- descriptive literature review; 2.- analysis of interviews with the target population; 3.- placing the information obtained (literature and interviews) within the components of the information - motivation - behavioral skills model (IMB); 4.- script development, 5.- expert validation process, and 6.- pilot test.
Results: Based on the previous steps, the video titled: “7 things you should know about HPV!” was designed, where two young people (a man and a woman) appear and answer, in a clear and simple way, seven questions about HPV, ending with a series of recommendations to prevent infection and promote responsible sexuality. Validation was carried out using a focus group of 10 young people gathered in an online platform and the content validity index (CVI), obtaining a value of .92, which is considered good and adequate to understand the basic aspects of HPV.
Conclusions: The design and validation of a video for the prevention of HPV is a hermeneutical and systematic methodological process that promotes eclectic, heuristic, and innovative thinking for prevention and promotion of responsible sexuality in the young population.
Downloads
References
Organización Panamericana de la Salud [Internet]. Acerca del VPH. El virus. [Obtenido: el 11 de agosto de 2020]. Disponible en: https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=14718:about-hpv-vaccine&Itemid=72405&lang=es#:~:text=La%20prevalencia%20del%20VPH%20en,en%20la%20regi%C3%B3n%20del%20perineo.
Organización Mundial de la Salud [Internet]. Acerca del VPH. Carga de la Enfermedad. [Obtenido el 10 de septiembre de 2020]. Disponible en: https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_content&view=article&id=14718:about-hpv-vaccine&Itemid=72405&lang=es#:~:text=La%20prevalencia%20del%20VPH%20en,en%20la%20regi%C3%B3n%20del%20perineo
Dirección General de Epidemiología [Internet]. Boletín Epidemiológico. Sistema Nacional de Vigilancia Epidemiológica. Sistema Único de Información. Semana 31. [obtenido el 11 de agosto de 2020]. Disponible en: https://www.gob.mx/salud/documentos/boletinepidemiologico-sistema-nacional-de-vigilancia-epidemiologica-sistema-unico-de-informacion-231750
Contreras-González R, Magaly-Santana A, Jiménez-Torres E, Gallegos-Torres R, Xeque-Morales Á, Palomé-Vega G, et al. Nivel de conocimientos en adolescentes sobre el virus del papiloma humano. Enfermería Universitaria [Internet], 2017 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 14 (2): 104-110. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.reu.2017.01.002
Dönmez S, Öztürk R, Kısa S, Karaoz-Weller B, Zeyneloğlu S. Knowledge and perception of female nursing students about human papillomavirus (HPV), cervical cancer, and attitudes toward HPV vaccination. Journal of American College Health, [Internet]. 2019 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 67 (5): 410-417. Disponible en: DOI: 10.1080 / 07448481.2018.1484364
Martínez-Martínez L, Cambra U. Conocimiento y actitudes hacia el virus del papiloma humano en una población de universitarios españoles= Knowledge and attitudes towards human papillomavirus in a population of Spanish university students. Revista española de comunicación en salud, [Internet] 2018 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 9(1): 14-21. Disponible en: https://doi.org/10.20318/recs.2018.4248
Hernández-Márquez C, Brito-García I, Mendoza-Martínez M, Yunes-Díaz E, Hernández-Márquez E. Conocimiento y creencias de mujeres del estado de Morelos sobre el virus del papiloma humano. Rev. Cuba Enf. [Internet] 2016 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 32(4):126-147. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v32n4/enf04416.pdf
Galbraith-Gyan K, Lechuga J, Jenerette C, Palmer M, Moore A, Hamilton J. African‐American parents’ and daughters’ beliefs about HPV infection and the HPV vaccine. Public Health Nursing. [Internet] 2019 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 36:134 - 143. Disponible en: https://doi.org/10.1111/phn.12565
Pinheiro P, Miranda Cadete M. El conocimiento de los adolescentes escolarizados sobre el virus del papiloma humano: revisión integrativa. Enfermería Global, [Internet] 2019 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; (56): 603-623. Disponible en: http://dx.doi.org/10.6018/eglobal.18.4.362881
Barrios-Puerta Z, Díaz-Pérez A, Del Toro-Rubio M. Conocimientos acerca del Virus de Papiloma Humano y su relación con la práctica sexual en estudiantes de Ciencias de la Salud en Cartagena-Colombia. Ciencia y Salud Virtual. [Internet] 2016 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 8(1): 20-28. Disponible en: https://revistas.curn.edu.co/index.php/cienciaysalud/article/view/670/530
Soto-Zamalloa C. Relación entre el nivel de conocimiento y prácticas de prevención sobre el virus papiloma humano en gestantes atendidas en el Hospital San Juan de Lurigancho, 2018. [Internet] 2019 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12672/10433
Von Sneidern E, Quijano L, Paredes M, Obando E. Estrategias educativas para la prevención de enfermedades de transmisión sexual en adolescentes. Revista Medica Sanitas. [Internet] 2016 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 19 (4): 198-207. Disponible en: https://www.unisanitas.edu.co/Revista/61/RevTema_Estrategias_educativas.pdf
Al-Shaikh G, Syed S, Fayed A, Al-Shaikh R, Al-Mussaed E, Khan F, et al. Effectiveness of health education programme: Level of knowledge about prevention of cervical cancer among Saudi female healthcare students. Journal of the Pakistan Medical Association. 2017; 67 (4): 513-520.
Lemos M, Rothes A, Oliveira F, Soares L. Raising cervical cancer awareness: Analysing the incremental efficacy of Short Message Service. Health Education Journal. 2017; 76(8): 956-970.
Allen W. Increasing Knowledge of Preventing Sexually Transmitted Infections in Adult College Students through Video Education: An Evidenced-based Approach. ABNF Journal. 2017; 28(3): 64-68.
Fisher J, Fisher W. Changing AIDS-Risk Behavior. Psychological Bulletin, 1992; 3(3): 455-474.
Menacho L, Blas M. ¿Cómo producir un video para promover la prueba del VIH en hombres que tienen sexo con hombres? Rev. Perú Med Exp Salud Publica. 2015; 32 (3): 519-525.
Pérez G, Cruess D, Strauss M. A brief information–motivation–behavioral skills intervention to promote human papillomavirus vaccination among college-aged women. Psychol Res Behav Manag. [Internet] 2016 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 9:285-296. Disponible en: https://doi.org/10.2147/PRBM.S112504
Báez H, Márquez V, Onofre R, Benavides T, Flores M. Diseño de una intervención hacia la intensión y uso del condón en HSH. Sinapsis de la psicología en su profesionalización e investigación para la comunidad. Colegio de Psicología del Estado de Nuevo León. [Internet] 2018 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 170-179. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/325094777_Sinapsis_de_la_Psicologia_en_su_Profesionalizacion_e_Investigacion_para_la_Comunidad
Padgett D. Qualitative methods in social work research: challenges and rewards. 2nd ed. Los Ángeles, California: Sage Publications. 2008.
Glaser B, Strauss AL. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine Transaction. 1967.
Bendezu-Quispe G, Soriano-Moreno AN, Urrunaga-Pastor D, Venegas-Rodríguez G, Benites-Zapata VA. (2020). Asociación entre conocimientos acerca del cáncer de cuello uterino y realizarse una prueba de Papanicolaou en mujeres peruanas. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica. [Internet] 2020 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 37(1), 17-24. Disponible en: https://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2020.371.4730
Nuramalia N, Maria IL, Jafar N. The Effectiveness of Audio-Visual Media Intervention Aku Bangga Aku Tahu (ABAT) toward Adolescent Attitude as a Practice of Prevention of HIV and AIDS Transmission. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding. 2019; 6 (5): 713-719.
Moya M. Persuasión y cambio de actitudes. En J. F. Morales (Ed.). Psicología social. Madrid: McGraw-Hill. 2000.
Bunn C, Kalinga C, Mtema O, Abdulla S, Dillip A, Lwanda J, et al. Arts-based approaches to promoting health in sub-Saharan Africa: a scoping review. BMJ Global Health. 2020; 5 (5): e001987.
Donné L, Hoeks J, Jansen C. Using a narrative to spark safer sex communication. Health education journal. [Internet] 2017 [obtenido el 10 de septiembre de 2020]; 76(6): 635–647. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0017896917710967
Rubio DM, Berg-Weber M, Tebb SS, Lee ES, Rauch S. Objectifying content validity: Conducting a content validity study in social work research. Social Work Research. 2003; 27(2), 94-104.
The works published in this magazine are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) preserves the copyright of the published works, and encourages and allows the reuse of the works under the license for use stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2011 (© Publications Service, University of Murcia, 2011)
2. The works are published in the electronic edition of the journal under Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal) “ a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text)”. They can be copied, used, broadcasted, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and original source of their publication (journal, publisher and URL) are cited; (ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license is mentioned.
3. Conditions of self-archiving. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (pre-reviewed ) and / or post-print (reviewed and accepted for publication) versions of their works prior to publication, as it ensures a wider circulation and dissemination which may lead to a possible increase in its mention and a higher scope among the academic community. RoMEO color: green.