Acquisition of Palliative Care Knowledge Through a Transversal Approach in Nursing Studies

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/eglobal.402691
Keywords: Nursing Students, Palliative Care, Education, Nursing Care

Abstract

The inclusion of palliative care content in university curricula has been gradual. Due to the recent incorporation of palliative care as a subject, an evaluation is necessary in order improve the education of our future health professionals. The objective of this study was thus to assess palliative care knowledge in nursing students at Jaume I University after the transversal inclusion of palliative care content throughout the program, culminating in a subject of an obligatory nature.
Method: This observational cross-sectional study was undertaken over the 2017/2018 academic year using the Palliative Care Quiz for Nursing. A descriptive and comparative analysis of the quantitative and qualitative global variables was performed with respect to correct/incorrect responses. Statistical significance was set at p <0.05.
Results: The sample included 155 participants, with a mean age of 22.21±6.61 years. Females (n=124) were predominant in the sample (80%). The domain which received the highest number of correct responses was related to the control of pain and symptoms (69.1%) and the domain which received the highest number of incorrect responses was related to philosophy and principles (46.9%). Academic year and prior palliative care experience explained 16% of the variance in knowledge.
Conclusions: Through our results, we observed that palliative care education, implemented in a transversal manner and with the completion of compulsory subject in the fourth year, was effective in nursing students, with 63% achieving good scores with respect to palliative care knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Folch Ayora, Universitat Jaume I

Profesora Ayudante de la Unidad predepartamental de enfermería desde el año 2013, cuyas lineas de investigación estan vinculadas a las enfermedades crónicas. Actualmente desarrolla y coordina en la ciudad de Castellón, desde el año 2013 hasta la actualidad,  un proyecto multicentrico en el Hospital Universitario General de Castellón, junto con el Hospital Clínic de Barcelona,  sobre la prevención de las exacerbaciones en los pacientes con EPOC,  subvencionado por la Sociedad Científica de Enfermedades Respiratorias (SEPAR).

Además vinculada a las líneas de invesigación de los pacientes crónicos, lleva a cabo investigaciones sobre pacientes oncológicos y paliativos, formada en cuidados oncológicos por la Universidad de Valencia, imparte  docencia de estos en el grado de enfermería de la Universitat Jaume I. Además de estas funciones, actualmente desempeña el cargo de secretaria académica del departamento desde su nombramiento en enero del 2015 hasta la actualidad. 

References

Ruiz-Íñiguez R, Bravo Sobrino N, Peña Ibáñez F, Navarro Siguero N, Seco Martínez A, Carralero Montero A. Intervención enfermera sobre la calidad de vida en personas con cuidados paliativos domiciliarios: revisión sistemática. Med Paliativa [Internet]. 2017 Apr 1 [cited 2018 Dec 4];24(2):72–82. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1134248X15000221

Gortmaker SL, Sappenfield W. Chronic Childhood Disorders: Prevalence and Impact. Pediatr Clin North Am [Internet]. 1984;31(1):3–18. Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0031395516345321

Nagore-Ancona F, De Los Santos-Rodríguez M, Pech-George R, Esperón-Hernández R, Fernández-Pérez R, Aguilar-Franco L. Evaluación de la competencia en cuidados paliativos en estudiantes de medicina Evaluation of palliative care competency in medical students [Internet]. Vol. 20, 133 www.fundacioneducacionmedica.org FEM. 2017 [cited 2018 Dec 4]. Available from: www.fundacioneducacionmedica.org

Stjernsward J, Foley KM, Ferris FD. The public health strategy for palliative care. J Pain Symptom Manage [Internet]. 2007 May;33(5):486–93. Available from: https://www.jpsmjournal.com/article/S0885-3924(07)00122-4/fulltext

Boceta Osuna J. Grupo de trabajo SECPAL sobre formación médica en medicina paliativa en la universidad española. Med Paliativa [Internet]. 2016 Apr 1 [cited 2018 Dec 4];23(2):53–4. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1134248X16000082

Cruz-Quintana F, García-Caro MP. SOS___ dejadme morir : ayudando a aceptar la muerte / F. Cruz Quintana, M.P. García Caro. Pirámides. Madrid; 2007.

Ignorosa-Nava CA, González-Juárez L. Cuidados paliativos para una muerte digna. Estudio de un caso. Enfermería Univ [Internet]. 2014 Jul 1 [cited 2018 Dec 4];11(3):110–6. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1665706314726740

Bermejo JC, Villacieros M, Hassoun H. Actitudes hacia el cuidado de pacientes al final de la vida y miedo a la muerte en una muestra de estudiantes sociosanitarios. Med Paliativa [Internet]. 2018 Jul [cited 2018 Dec 4];25(3):168–74. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1134248X18300065

Vaquero Cruzado JA, Centeno Cort�s C. Panorama actual de la ense�anza de medicina paliativa en la universidad espa�ola. Med Paliativa [Internet]. 2014;21:3–8. Available from: http://www.elsevier.es/es/linksolver/ft/pii/S1134248X13000517

Pastrana T, de Lima L, Wenk R. Estudio multicéntrico sobre la comodidad y el interés en cuidados paliativos en estudiantes de pregrado en Colombia. Med Paliativa [Internet]. 2015 Oct 1 [cited 2018 Dec 4];22(4):136–45. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1134248X1400130X

Ilse B, Hildebrandt J, Posselt J, Laske A, Dietz I, Borasio GD, et al. Palliative Care teaching in Germany - concepts and future developments. GMS Z Med Ausbild. 2012;29(3):Doc47.

Carmona Espinazo F, López Sáez JB, Torres Recio MJ, Lorenzo Peñuelas A. El reto de comenzar a impartir cuidados paliativos en una facultad de medicina. ¿Es útil esta materia para los futuros médicos? Med Paliativa [Internet]. 2018 Jan [cited 2018 Dec 4];25(1):1–6. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1134248X17300459

Marti-Garcia C, Garcia-Caro MP, Schmidt-Riovalle J, Fernández-Alcántara M, Montoya-Juárez R, Cruz-Quintana F. Formación en cuidados paliativos y efecto en la evaluación emocional de imágenes de muerte. Med Paliativa [Internet]. 2016 Apr 1 [cited 2018 Dec 4];23(2):72–8. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1134248X14000251

Weber M, Schmiedel S, Nauck F, Alt-Epping B. Knowledge and attitude of final - year medical students in Germany towards palliative care - an interinstitutional questionnaire-based study. BMC Palliat Care [Internet]. 2011;10:19. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3235960/pdf/1472-684X-10-19.pdf

Wenk R, de Lima L, Mutto E, Berenguel M del R, Centeno C. Encuentro sobre educación de cuidado paliativo en Latinoamérica. Recomendaciones sobre enseñanza en el pregrado y en el primer nivel de atención de salud. Med Paliativa [Internet]. 2016 Jan 1 [cited 2018 Dec 4];23(1):42–8. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1134248X14000287

Chover-Sierra E, Martínez-Sabater A, Lapeña-Moñux Y, Asociado P. Conocimientos en cuidados paliativos de los profesionales de enfermería de un hospital español. Rev Lat Am Enfermagem [Internet]. 2017 [cited 2018 Dec 10];25(e2847). Available from: www.eerp.usp.br/rlae

Fortín Magaña MA, Portillo Santamaría K, Gómez Casanovas J, López Saca M. Enseñanza de los cuidados paliativos en las escuelas de medicina de El Salvador. Educ Médica [Internet]. 2018; Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317301808

Robbins RA. Death competency: A study of hospice volunteers. Death Stud [Internet]. 1992 Nov [cited 2018 Dec 10];16(6):557–69. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10122686

Boceta Osuna J, Galán González-Serna JM, Gamboa Antiñolo FM, Muniain Ezcurra MÁ. Factores sociodemográficos que influyen en la ansiedad ante la muerte en estudiantes de medicina. Educ Médica [Internet]. 2017 Jul 1 [cited 2018 Dec 4];18(3):179–87. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S157518131630105X

Morillo-Martín MS, Galán González-Serna JM, Arroyo Rodríguez A, Romero Serrano R. Factores sociodemográficos que influyen sobre la ansiedad ante la muerte en estudiantes de Enfermería. Med Paliativa [Internet]. 2016 Jul 1 [cited 2018 Dec 4];23(3):113–21. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1134248X14000263

Sanz-Rubiales A, Del Valle ML, González C, Hernansanz S, García C, Sánchez T, et al. Formación en el uso de opioides: ¿repercute en la práctica diaria? O R I G I N A L 4 6 1 S U M M A RY [Internet]. Vol. 8, R e v. Soc. Esp. Dolor. 2001 [cited 2018 Dec 10]. Available from: http://revista.sedolor.es/pdf/2001_07_02.pdf

Sánchez-Sánchez RM, Pernía J V, Calatrava J. Tratamiento del dolor en los estudios de enfermería. Rev Soc Esp Dolor [Internet]. 2005 [cited 2018 Dec 10];12:81–5. Available from: http://scielo.isciii.es/pdf/dolor/v12n2/original2.pdf

Florez SP, Tovar MB, Leon MX, Villegas K, Villamizar D del P, Granados CE. Caracterización del conocimiento en cuidado paliativo pediátrico y percepción debarreras por parte de los pediatras y residentes de pediatría. Med Paliativa [Internet]. 2015 Oct [cited 2018 Dec 4];22(4):127–35. Available from: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1134248X14000469

Schulz C, Möller MF, Seidler D, Schnell MW. Evaluating an evidence-based curriculum in undergraduate palliative care education: piloting a phase II exploratory trial for a complex intervention. BMC Med Educ [Internet]. 2013;13(1):1. Available from: https://doi.org/10.1186/1472-6920-13-1

Published
18-06-2020
How to Cite
[1]
Valenzuela Vidal, A. et al. 2020. Acquisition of Palliative Care Knowledge Through a Transversal Approach in Nursing Studies. Global Nursing. 19, 3 (Jun. 2020), 322–344. DOI:https://doi.org/10.6018/eglobal.402691.
Issue
Section
ORIGINAL RESEARCH