AUTOR Y LECTOR IMPLICITOS EN 'LA MUERTE Y LA BRUJULA' DE JORGE LUIS BORGES
Abstract
Si una de las notas fundamentales de la literatura moderna es la indeterminación, pocos sistemas o técnicas más apropiados para crearla en una obra que la inclusión de distintos niveles de creación o de lectura en su interior, lo que puede suponer, utilizado con la maestría precisa, una acumulación de posiciones que conduce al escrito a una buscada imprecisión. Pero esa característica no sólo deriva de la materia y la técnica novelescas, sino también, y sobre todo, de la tonalidad del relato, en concreto de los posibles usos irónicos. Pocas obras de arte tan adecuadas para representar esas dos notas del arte postmoderno como “La muerte y la brújula”, uno de los relatos de Artificios de Jorge Luis Borges.Downloads
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.