A SPIRAL TURN: RE-READING AND THE PREVALENCE OF THE ESSENTIALIST PERSPECTIVE IN ALEJO CARPENTIER

This is an outdated version published on 11-06-2025. Read the most recent version.

Authors

  • Sergi Corredera Universidad de Barcelona
DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.635851
Keywords: Carpentier, Concierto barroco, identity, El milagro de Anaquillé, transculturation, librettos

Abstract

This article examines, through a comparative analysis of Alejo Carpentier's scripts and his novel Concierto barroco, the persistence of an essentialist perspective on Latin American identity and the representation of cultural otherness. Ultimately, it suggests that the unresolved tension between essentialism and the attempt to project a mestizo or transcultural notion of identity onto the Americas reveals the limitations of Carpentier's literary project in addressing the challenges of identity in Latin America. This contrasts with other authors associated with postmodernity, who emphasize rhizomatic elements and a certain cultural fluidity.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    131
  • .pdf (Español (España))
    31

References

Abellán Chuecos, Isabel (2018): La novelística de Alejo Carpentier y sus claves musicales. Vigo-Pontevedra: Academia del Hispanismo.

Cabrera Infante, Guillermo (1992): Mea culpa. Barcelona: Plaza & Janés.

Carpentier, Alejo (1949): Tristán e Isolda en Tierra Firme. Caracas: Imprenta Nacional de Caracas.

Carpentier, Alejo (1987): Concierto barroco. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Carpentier, Alejo (1983): Obras completas Vol. 1. Ecué-Yamba-Ó, La rebambaramba, Cinco poemas afrocubanos, Historia de Lunas, Manita en el suelo. El milagro de Anaquillé, Correspondencias con García Caturla. México: Siglo XXI.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (2016): Rizoma: Introducción. Valencia: Pre-Textos.

Garí Barceló, Bernat (2023): Música, raza e identidad. La cuestión afrocubana en los libretos de Alejo Carpentier. Murcia: EDITUM.

Garí Barceló, Bernat (2020): “La palabra ausente. Reflexiones al margen de un ensayo perdido de Alejo Carpentier”. Revista Chilena De Literatura, (102), pp. 339–353.

Ichaso, Francisco (1929): “Balance una indagación”. Revista de avance, 4, 30, pp. 258-265.

Naranjo Orovio, Consuelo (2003): “Creando imágenes, fabricando historia: Cuba en los inicios del siglo xx”. Historia Mexicana, L III(2), 511-540.

Ortiz, Fernando (1995): Los negros brujos. Hampa afrocubana. La Habana: Ciencias Sociales.

Ortiz, Fernando (2002): Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Madrid: Cátedra.

Rubio Navarro, Gabriel María (1999): Música y escritura en Alejo Carpentier. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Published
11-06-2025
Versions
How to Cite
Corredera, S. (2025). A SPIRAL TURN: RE-READING AND THE PREVALENCE OF THE ESSENTIALIST PERSPECTIVE IN ALEJO CARPENTIER. Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism, 22, 1–13. https://doi.org/10.6018/cartaphilus.635851
Issue
Section
Articles