Roberto Bolaño and the partition of memory

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.597951
Keywords: Roberto Bolaño, Memory, Partition, Fragment, Oblivion

Abstract

The fragmentary partition of Roberto Bolaño's 2666 allows us to question the time of a resistance without consolation, for if there is no place for crime and no burial place, memory lacks content. In this register -following a passage from Cicero's De oratore about Simonides where it is clear that the mnemonic principle that allows him to recognize the shattered dead, crushed under the ruins, lies in linking places and names-, it is proposed that in 2666 Reiter appears as a sort of inventor of the art of forgetting. Reiter produces oblivion by changing objects of place or location. In this sense, what Reiter does is not only to subtract an object, but to subtract the place of dis-appearance. Both memory and forgetting, then, appear as faculties, as technical devices, mechanisms or operations where the production of an effect is at stake. By exposing the resources of disappearance -that every disappearance needs to erase the very place of disappearance- 2666 shows that me-mory does not imply the memorialization of something that lies within and that, clean, unharmed, unscathed, unscathed, simply awaits to be discovered or recovered. In Amu-leto or 2666, beyond any archontic principle, memory is inscribed as something that is irremissibly lost at the same time as it is the interruptive gleam of that which, like a flashing index, is suspended on the edge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, Paula. (2008): «‘Pobre memoria mía’. Literatura y melancolía en el contexto de la postdictadura chilena», en Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faberón Patriau (eds.) Bolaño salvaje. Barcelona: Candaya.

Aristóteles (1988): Política. Madrid: Gredos.

Aristóteles (1995): Física. Madrid: Gredos.

Benjamin, Walter (2009): La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre historia. Santiago: Lom.

Blanco, Beatriz (2011): «La herencia imposible», Escritura e imagen, Vol. Ext., 57-73

Bolaño. Roberto (1977): «Déjenlo todo, nuevamente. Primer manifiesto del movimiento infrarrealista», Correspondencia Infra. Revista Menstrual del movimiento infrarrealista. Octubre/Noviembre, N° 1, pp. 5-11.

Bolaño. Roberto (1984): Consejos de un discípulo de Morrison a un fanático de Joyce. Barcelona: Anthropos.

Bolaño. Roberto (1996a): La literatura nazi en América. Barcelona: Seix Barral.

Bolaño. Roberto (1996b): Estrella distante. Barcelona: Anagrama.

Bolaño. Roberto (1998): Los detectives salvajes. Barcelona: Anagrama.

Bolaño. Roberto (1999a): Monsieur Pain. Barcelona: Anagrama

Bolaño. Roberto (1999b): Amuleto. Barcelona: Anagrama.

Bolaño. Roberto (2000): Nocturno de Chile. Barcelon: Anagrama.

Bolaño. Roberto (2002): Amberes. Barcelona: Anagrama.

Bolaño. Roberto (2002b): Una novelita lumpen, Barcelona: Mondadori.

Bolaño. Roberto (2003a): La pista de hielo. Barcelona: Seix Barral

Bolaño. Roberto (2004): 2666, Barcelona, Anagrama.

Bolaño. Roberto (2005): Entre paréntesis. Ensayos, artículos y discursos (1998-2003). Barcelona: Anagrama.

Bolaño. Roberto (2006): Bolaño por sí mismo, Entrevistas escogidas. Santiago: UDP.

Bolaño. Roberto (2007): El secreto del mal. Barcelona: Anagrama.

Bolaño. Roberto (2008): La universidad desconocida. Barcelona: Anagrama.

Bolaño. Roberto (2011): Los sinsabores del verdadero policía. Barcelona: Anagrama.

Bolaño. Roberto (2014): Cuentos. Llamadas telefónicas. Putas asesinas. El gaucho insufrible. Barcelona: Anagrama.

Bolaño. Roberto (comp.) (1979): Muchachos desnudos bajo el cielo. Once jóvenes poetas latinoamericanos. Antología de Roberto Bolaño. México D. F.: Editorial Extemporánea.

Braithwaite, Andrés (ed). (2006): Bolaño por sí mismo: entrevistas escogidas. Santiago: Ediciones Universidad de Diego Portales.

Burgos, Carlos (2009): «Roberto Bolaño, la violencia, el mal, la memoria», Nuevo texto crítico, vol. XXI, n° 42-43, 123-144.

Candia, Alexis (2010): «Todos los males el mal. La ‘estética de la aniquilación’ en la narrativa de Roberto Bolaño», Revista Chilena de Literatura, n° 76, Abril, 43-70.

Carson, Anne (1999): Economy of the Unlost: Reading Simonides of Keos with Paul Celan. Princeton University Press.

Cicerón (2002): Sobre el orador. Madrid: Gredos.

Derrida, Jacques (1995): Dar (el) tiempo. I. La moneda falsa. Barcelona: Paidós.

Derrida, Jacques (1995b): Espectros de Marx. Madrid: Trotta.

Derrida, Jacques (1997a): Mal de archivo. Una impresión freudiana, Trotta: Madrid.

Derrida, Jacques (1997b): Fuerza de ley, el «fundamento místico de la autoridad». Madrid: Tecnos.

Derrida, Jacques (2008): Políticas de la amistad. Madrid: Trotta.

Derrida, Jacques (2015): Clamor. Madrid: La oficina.

Derrida, Jacques (2018): Limited inc. Santiago: Pólvora.

Derrida, Jacques. (1989): La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos.

Dove, Patrick. (2016): Literature and «Interregnum». Globalization, War, and the Crisis of Sovereignty in Latin America. New York: State University of New York Press.

Echeverría, Ignacio (2004): «Nota a la primera edición» en Bolaño, Roberto, 2066. Barcelona: Anagrama.

González, Sergio (2002): Huesos en el desierto. Barcelona: Anagrama.

Graff-Zivin, Erin (2020): Anarqueologies. Reading as Misreading. New York: University Press.

Jenckes, Kate (2017): Witnessing beyond the human: addressing the alterity of the other in post-coup Chile and Argentina. New York: State University of New York Press.

Lacoue-Labarthe (2002): La ficción de lo político, Madrid, Arena Libros.

Levinas, Emmanuel (2002): Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme.

Levinson, Brett (2009): «Case closed: madness and dissociation in 2666», Journal of Latin American Cultural Studies, 18:2-3, pp. 177-19.

Levinson, Brett (2009): «Case Closed: Madness and Dissociation in 2666», Journal of Latin American Cultural Studies, vol 18, n°2-3, pp. 177-191.

Madariaga Caro, Monserrat (2010): Bolaño Infra. 1975-1977. Los años que inspiraron Los detectives salvajes. Santiago: RIL.

Manzoni, Celina (2002): «Reescritura como desplazamiento y anagnórisis en Amuleto» en Roberto Bolaño. La escritura como tauromaquia. Buenos Aires: Corregidor, pp. 175-184.

Moreiras, Alberto (2007): «Infrapolitics and the Thriller: A prolegomenon to every possible Form of antimoralist literary Criticism. On héctor aguilar camín’s La guerra de galio and morir en el golfo» en Erin Graff-Zivin (ed.) The Ethics Of Latin American Literary Criticism: Reading Otherwise. New York: Palgrave Macmillan, pp. 147-179.

Moreno, Fernando (ed.) (2013): «Dossier: Bolaño 60/10. Nuevas lecturas». Mitologías hoy, nº 7.

Nancy, Jean-Luc (2015): «Vouloir un sens unique ouvre sur une violence: le meurtre des autres sens», https://nicolasdutent.wordpress.com/2015/10/05/ jean-luc-nancy-vouloir-un-sens-unique-ouvre-sur-une-violence-le-meurtre-des-autres-sens/

Nancy, Jean-Luc (2016): «Cuando el sentido deja de hacer mundo. Entrevista con Michaël Foessel, Olivier Monguin y Jean-Luc Thébaud», Fractal, N° 72, https://www.mxfractal.org/articulos/RevistaFractal72JeanLucNancy.php

Nietzsche, Friedrich (2003): Así habló Zaratustra. Un libro para todos y para nadie. Madrid: Alianza.

Paz Soldán, Edmundo y Faberón Patriau, Gustavo (eds.) (2008): Bolaño salvaje. Barcelona: Candaya.

Pretonio (1978): El satiricón. Madrid: Gredos.

Quintiliano (1915): Instituciones Oratorias. Tomo II. Madrid: Imprenta de Pelayo Páez y Compañía.

Ríos, Valeria de los (2007): «Cartografía salvaje: mapa cognitivo y fotografías en la obra de Bolaño», en Paz Soldán, Edmundo y Faberón Patriau, Gustavo (eds.): Bolaño salvaje. Barcelona: Candaya.

Rodríguez Freire (2012): «Fuera de quicio». Sobre Bolaño en el tiempo de sus espectros. Santiago: Ripio ediciones, pp. 135-167.

Santiago, Mario (1977): «Consejos de un discípulo de Marx a un fanático de Heidegger», Correspondencia Infra. Revista Menstrual del movimiento infrarrealista. Octubre/Noviembre, N° 1, pp. 17-31.

Shakespeare, William (1961): Obras completas. Madrid: Aguilar.

Shakespeare, William (1966): Complete Works. Edited with a Glossary by W. J. Craig, M. A. New York-Toronto: Oxford University Press.

Tomas Martín, Jara de (2019): «La inoperancia tras la ventana de Los detectives salvajes. Una lectura de vitalismo, improductividad y resistencia», Cartaphilus. Revista de investigación y crítica estética, n.º 17, pp. 334‐340.

Yates, Frances A. (2005): El arte de la memoria. Madrid: Siruela.

Published
07-04-2024
How to Cite
Pavez, J. (2024). Roberto Bolaño and the partition of memory. Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism, 21, 205–238. https://doi.org/10.6018/cartaphilus.597951