The squared archive by Marta Aponte: how to friction tradition in "La muerte feliz de WCW" or when mother is the last frontier

Authors

  • Constanza Ternicier Espinosa Universidad Autónoma de Barcelona - Universidad de Barcelona
DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.542331
Keywords: maternity, archive, identity, border, literature

Abstract

The objective of this article is to analyze how the work with the archive of the Puerto Rican author Marta Aponte (1945) does in her book La muerte feliz de William Carlos Williams (Candaya, 2022). As well as how the poet does with his mother and, ultimately, the mother with her itinerant and transatlantic reality; Aponte underlies a permanent act of appropriating and disappropriating tradition, and it would mark a deviation in the way of understanding cultural synthesis. There wouldn`t be a melting pot, but rather a constant questioning of a continuously re-observed tradition. On the other hand, from a feminist perspective, the mother is seen as the last frontier of an archive and the necessity to be written is marked by a way of resistance against the colonizing discourse. Thus, the thesis of this work points to how the exercise of writing and re-writing the mother is a kind of to re-create an archipelagic identity that rubs against tradition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aponte Alsina, Marta (2022 [2015]): La muerte feliz de William Carlos Williams. Barcelona: Candaya.

Aponte Alsina, Marta (2014): “Madre del fuego: la identidad caribeña de William Carlos Williams”. Conferencia Distinguida Nilita Vientós Gastón. Programa de Estudios de Mujer y Género. 29 de abril del 2014. Universidad de Puerto Rico. Consultado en: https://generales.uprrp.edu/programa-mujer-genero/conferencia-magistral-nilita-vientos-gaston/ [06/09/2022].

Badinter, Elisabeth (2010): La mujer y la madre. Un libro polémico sobre la maternidad como nueva forma de esclavitud. Montserrat Roca (trad.). Madrid: La Esfera de los Libros.

Bessière Jean (2006): “Œuvre littéraire document”, en Jean-François Chevrier et Philippe Roussin (ed.), “Des faits et des gestes. Le parti-pris du document”, Communications, n.º 79.

Derrida, Jacques (1997 [1995]): Mal de archivo: una impresión freudiana. Paco Vidarte (trad.). Madrid: Editorial Trotta, 1997.

Deutsch, Helene (1981): “La importancia del masoquismo en la vida mental de la mujer”, en Fliess, Robert (comp.), Escritos psicoanalíticos fundamentales. Buenos Aires: Paidós.

Ette, Ottmar (2008): Literatura en movimiento: espacio y dinámica de una escritura transgresora de fronteras en Europa y América. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Farge, Arlette (1989): Le Goût de l’archive. París: Seuil.

Fonseca, Carlos (2016): “La tradición desplazada. El Caribe como desvío en La Muerte Feliz de William Carlos Williams de Marta Aponte Alsina”. 80 grados. 4 de marzo de 2016. Consultado en: https://www.80grados.net/la-tradicion-desplazada/ [06/09/2022]

Foucault, Michel (2009 [1994]): El cuerpo utópico. Heterotopías. Víctor Goldstein. (trad). Buenos Aires: Nueva Visión.

Foucault, Michel (2002): La arqueología del saber. Garzón del Camino (trad.). Buenos Aires: Siglo XXI.

Gillis, John R. (2007): “Island Sojourns”, Geographical Review, vol. 9, n.º 2, pp. 274-287.

Gimbernat González, Ester (2012): “Fronteras líquidas: textos de Marta Aponte Alsina en coincidencias”, en Tinkuy: Boletín de investigación y debate, vol. 18, pp. 86-94.

Goldman Amirav, Anna (1996): “Mira, Yahveh me ha hecho estéril”, en Tubert, Silvia (ed.), Figuras de la madre. Madrid: Universitat de Valencia. Instituto de la Mujer, pp. 41-52.

González Echevarría, Roberto (2000 [1990]): Mito y archivo. Una teoría de la literatura latinoamericana. Virginia Aguirre Muñoz (trad.). Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Jameson, Frederic (1996 [1991]): Teoría de la postmodernidad. Celia Montolío Nicholson y Ramón del Castillo (trads.). Madrid: Trotta.

Jeannelle, Jean-Louis (2007): “Atélier de théorie littéraire : Littératures factuelles : les Problèmes”, en Atelier Fabula. Consultado en: http://www.fabula.org/atelier.php?Pour_une_litt%26eacute%3Brature_factuelle [06/09/2022].

Kristeva, Julia (2004 [1983]): Historias de amor. Araceli Ramos Martín (trad.). Ciudad de México: Siglo XXI Editores.

Llenín Figueroa, Beatriz (2019): “Puerto Rico como archipiélago-experimento de emancipación contra el poder: hacia nuestros futuros decoloniales y archipelágicos”. Visitas al patio, vol. 13, n.º 2, pp. 111-130.

Montecino, Sonia (2007 [1991]): Madres y huachos: alegorías del meztizaje chileno. Santiago de Chile: Catalonia.

Nash, Mark (2008): “Reality in the Age of Aesthetics”, Frieze, n.° 114.

Paz, Octavio (1950): El laberinto de la soledad. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Piglia, Ricardo (2016): Teoría de la prosa. Clases magistrales dictadas en la UBA en 1995. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Quintana, Cécile y Paula Klein (2019): “Poéticas del archivo en la narrativa documental del Cono Sur, ¿extensible a las escrituras mexicanas de la “post-memoria” del 68?”, Ficción-no ficción del 68 en México. HAL id: ffhal-02501702f

Sánchez, Cecilia (2013): El conflicto entre la letra y la escritura. Legalidades/contralegalidades de la comunidad de la lengua en Hispano-América y América-Latina. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.

Ramos, Julio (2019): “PR 3 Aguirre. Entrevista a Marta Aponte Alsina”. Revista Caracol. Dossier: estudios caribeños: ficciones y metáforas del presente, n.º 18, pp. 21-70.

Rich, Adrienne (1996 [1986]): Nacemos de mujer. La maternidad como experiencia e institución. Anna Becciu (trad.). Madrid: Ediciones Cátedra, Instituto de la Mujer.

Sarlo, Beatriz (2005): Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo: una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI.

Sedeño Guillén, Kevin (2019): Introducción: islas (des)imaginadas, de la matriz moderno-colonial al Caribe archipelágico. Visitas Al Patio, vol. 13, n.º 2, pp. 10–21. DOI: https://doi.org/10.32997/2027-0585-vol.0-num.14-2019-2433.

Zenetti, Marie-Jeanne (2013): “Factographies: ‘l’autre’ littérature factuelle”. Frontières de la non-fiction. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Published
07-04-2023
How to Cite
Ternicier Espinosa, C. (2023). The squared archive by Marta Aponte: how to friction tradition in "La muerte feliz de WCW" or when mother is the last frontier. Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism, (20), 92–106. https://doi.org/10.6018/cartaphilus.542331