Line and color. About the relationship between art and thought in Paul Klee.

Authors

  • Sergio Martínez V. Investigador adjunto. Universidad de Chile. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Filosofía, Artes y Humanidades
DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.521981
Keywords: thought-in-imagen, cosmological moment, experiment, history, nature

Abstract

In this work we seek to inquire the relationship between art and thought in Paul Klee. We think that this relationship is related to the question of an image of creation as genesis. To attend this genesis, we will consider the work of art as the fundamental experience to sense and to think about it. Its in this way that the relationship between line and color is the primary experience that demand us to attempt to ask about the relationship between art and thought in Klee. The risk of the thought-in-image of the swiss-german artist, by seeking for a genesis, is that compromises a cosmological moment.  While we consider this, we will introduce an elective affinity between Klee and a philosophical-aesthetic tradition, that its roots are in Kant. This perhaps could help us to understand what is at question in the thought-in-image of Klee.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, W. Theodor (2014): Dialéctica Negativa. Brotons, Alfredo (Trad.). Madrid: Ediciones Akal. (2003). Negative Dialektik. Frankfurt am Main, Suhrkamp.

Arendt, Hannah (2017). Los orígenes del totalitarismo. Solana, Guillermo (Trad.). Madrid: Alianza Editorial.

Baumgartner, Michael (2010): “C’est à Weimar que fleurit une plante qui ressemble à la dent de sorcière” Paul Klee aus der Sicht der Surrealisten”. En Wedekind, Gregor (Ed.): Polyphone resonanzen. Paul Klee und Frankreich. La France et Paul Klee. (pp. 63-82). München: Deutscherverlag.

Bätschmann, Oskar (2000): “Grammatik der Bewegung. Paul Klees Lehre am Bauhaus” en Bätschmann, Oskar y Helfenstein, Josef (Eds.): Paul Klee. Kunst und Karriere. (pp. 159-172). Bern: Stämpflii Verlag AG Bern.

Benjamin, Walter (2007): “El surrealismo”. En Tiedemann, Rolf y Schweppenhäuser, Hermann (Eds.): Obras. Libro II. Vol.1. (pp. 301-316). Navarro Pérez, Jorge (Trad.) Madrid: Abada Editores.

Benjamin, Walter (2007): “Karl Kraus”. En En Tiedemann, Rolf y Schweppenhäuser, Hermann (Eds.): Obras. Libro II. Vol.1. (pp. 341-376). Navarro Pérez, Jorge (Trad.) Madrid: Abada editores.

Benjamin, Walter (2017): “Crítica de la violencia”. En Oyarzun R. Pablo, Pérez López, Carlos, Rodríguez, Federico (Editores): Walter Benjamin y la crítica de la violencia (pp. 19-48). Trad. y notas al ensayo de Benjamin, Oyarzun R. Pablo. Santiago: Editorial LOM.

Boehm, Gottfried (2011): “Genesis: Paul Klee’s Temporalization of Form”. En Research in Phenomenology, 43, pp. 311-330. DOI: 10.1163/15691640-12341261.

Boulez, Pierre (1989): Le pays fertile. Paul Klee. Thévenin, Paule. Paris: Édition Gallimard.

Burello, Marcelo (2012): Autonomía del arte y autonomía estética. Madrid: Miño y Dávila Editores.

Butler, Judith (2016): “El deseo de vivir. La Ética de Spinoza bajo presión”, en Los sentidos del sujeto. Trad. Kuffer, Paula. Barcelona: Herder.

Cacciari. Massimo (2009): Iconos de la Ley. Cragnolini, Mónica (Trad.). Buenos Aires: Ediciones La Cebra.

Corazón, Alberto (Ed.) (1971): Bauhaus. Fonseca, Dolores (Trad.). Madrid: Comunicación.

Deleuze, Gilles (2012): Diferencia y repetición. Delpy, María Silvia y Beccacece, Hugo (Trad.). Buenos Aires: Amorrortu.

Deleuze, Gilles (1992): Differenz und Wiederholung. Vogl, Joseph (Trad.). München: Fink.

Deleuze, Gilles (1989): El pliegue. Leibniz y el Barroco. Vásquez Pérez, José y Larraceleta, Umbelina (Trad.). Barcelona. Ediciones Paidós: Barcelona.

Deleuze, Gilles (1988): Le pli. Leibniz et le Baroque. Paris: Les Éditions de Minuit.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (2009): ¿Qué es filosofía? Kauf, Thomas (Trad.). Barcelona: Editorial Anagrama.

de Vicente Hernando, César (2018). La revolución de 1918-1919. Alemania y el socialismo radical. Madrid: Los Libros de la Catarata.

Düchting, Hajo (2001). Paul Klee. Malerei und Musik. Prestel Verlag: München.

Eggelhöfer, Fabienne y Kellet Tschirren, Marianne (2013): Paul Klee. Maestro de la Bauhaus. Madrid: Fundación Juan March. Fundación Juan March y Editorial de Arte y Ciencia.

Glaesemer, Jürgen (1973): Paul Klee. Handzeichnung I. Kindheit bis 1920. Bern: Kunstmuseum Bern.

Glaesemer, Jürgen (1984): Paul Klee. Handzeichnungen II. 1921-1936. Bern: Kunstmuseum Bern.

Glaesemer, Jürgen (1987): “Klee and the german romanticism”. En Lanchner. Carolyn (Ed.) Paul Klee, (pp. 39-63). New York: The Museum of Modern Art.

Glaesemer, Jürgen (1979). “El biográfico y artístico encuentro de Paul Klee con Alfred Kubin (Pauls Klees persönliche und künstlerische Begegnung mit Alfred Kubin)” en Paul Klee. Das Frühwerk 1883-1922, (pp. 63-97). En Zweite, Armin (Ed.) München: Städlische Galerie im Lebenbachhaus, Galerie + Edition A.

Goethe, Johann W. (2013): Teoría de la naturaleza. Sánchez Mecca, Diego (Ed. y trad.) Madrid: Tecnos.

Hölderlin, Friedrich (1992): Sämtiche Werke und Briefe. Band 2. Knaupp, Michael (Ed.) München: Carl Hanser Verlag.

Hölderlin, Friedrich (2014): Ensayos. Traducción Martínez Marzoa, Felipe. (Trad.) Madrid: Hiperión.

Hölderlin, Friedrich (2008): Empédocles. Ferrer, Anacleto (Trad.). Madrid: Hiperión.

Hölderlin, Friedrich (2001): “Anotaciones al Edipo, Anotaciones a la Antígona”. Oyarzún R. Pablo (Noticia, Trad. y Notas). Revista Teoría del Arte 4 (2001), Universidad de Chile, Chile, pp. 79-115.

Kant, Immanuel. (1992): Crítica de la facultad de Juzgar. Oyarzún, Pablo (Trad.) Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamérica.

Kersten, Wolfgang y Okuda, Osamu (1995): Paul Klee. Im Zeichen der Teilung. Stuttgart: Hatje y Staatgalerie Stuttgart.

Klee, Paul (1999): “Der Vortrag [La conferencia]”. Edición Kain, Thomas, Meister, Mona y Verspohl, Franz-Joachin (Ed.): Paul Klee in Jena 1924 (pp. 47-69). Jena: Kunsthistorisches Seminar, JENOPTIK AG, Druckhaus Gera.

Klee, Paul (1993): Diarios 1898-1918. Reuter, Jas (Trad.). Madrid: Alianza.

Klee, Paul (1979): Tagebücher 1898-1918. Klee, Félix (Ed. y prólogo). Köln: DuMont.

Klee, Paul (1987): Kunst – Lehre. Regel, Günther (Ed.) Leipzig: Verlag Philipp Reclam.

Klee, Paul (1976): Schriften. Rezensionen und Aufsätze. Geelhaar, Christian (Ed.). Köln: DuMont Buchverlag.

Klee, Paul (2014). Pädagogisches Skizzenbuch. Berlin: Gebr. Mann Verlag.

Klee, Paul (2008). Teoría del arte moderno. Ires, Pablo (Trad.). Cactus: Buenos Aires.

Klee, Paul (1985). Théorie de l’art moderne. Gonthier, Pierre-Henri (Trad. y selección). Denoël: Paris.

Klee, Paul (1979). Briefe an die Familie, 2 Vol. Edición Klee, F. DuMont: Cologne.

Klee, Paul Bildnerische Gestaltungslehre. www.kleegestaltungslehre.zpk.org.

Kort, Pamela (editora) (2003): Paul Klee 1933. Publicado por Helmut Friedel la Städtische Galerie im Lenbachhaus, München, Walter König.

Maldiney, Henri (2012): “L’esthètique des rythmes”. En Regard Parole Espace (pp. 201-230). Paris: Les Éditions du Cerf.

Martínez, Sergio (2018): “Una aproximación a la composición del ritornelo de Paul Klee”. En Revista Teoría del Arte. Universidad de Chile, Chile, Núm. 33/34, pp. 16-55.

Martínez, Sergio (2019): “Una aproximación a la génesis de las potencias de lo falso en Gilles Deleuze”. En Revista Endoxa Núm. 43. UNED, Facultad de Filosofía, España, pp. 269-292.

Martínez, Sergio (2019): “Una expresión aórgica del deseo, el romanticismo frío de Paul Klee. Una aproximación genealógica y genética a su pensamiento-en-imagen”. En Revista Escritura e Imagen. Universidad Complutense de Madrid, España, Vol. 15. pp. 267-288.

Miwaki, Yasuo (2007): “Art, War and Psychiatry: The Teaching of Klee”. En Maeda, Jujio (Ed.) Paul Klee als Seelenforscher. (pp. 75-8). Tokyo: Centre for Integrated Research on the Mind. Keio University.

Offen, Karen (2020). Feminismos europeos (1700-1950). Una historia política. Trad. Piedras Monroy, P. Madrid: Akal.

Okuda, Osamu (2016): “’Verwandlung und Neubildung’ Paul Klee Verhältnis zu Carl Einstein um 1930” En Baumgartner Michael y Sorg, Reto (Eds): Historiografie der Moderne: Carl Einstein, Paul Klee, Robert Walser und die wechselseitige Erhellung der Künste. (pp. 131-151). München: Wilhelm Fink.

Oyarzún R, Pablo. (2000): “Lo trágico, de Hölderlin a Nietzsche”. En Revista de Filosofía 55, Universidad de Chile, Chile, pp. 137-156.

Oyarzún R, Pablo (2012): “Poema, modernidad, escisión y memoria”. En Revista de Teoría del Arte, Número 22, Universidad de Chile, Chile, pp. 13-29.

Padel, Ruth (1997): A quien un dios quiere destruir, antes lo enloquece. Trad. Rosemberg, Gladys. Buenos Aires: Manantial.

Petitpierre, Piera (1957): Aus der Malklasse von Paul Klee. Bern: Benteli-Verlag.

García Varas, Ana (2011). “Lógica(s) de la imagen”. En García Varas, Ana (Ed.): Filosofía de la imagen. (pp. 15-56). Salamanca: Universidad de Salamanca.

Polanyi, Karl (2017): La gran transformación. Chailloux, Graciela (Trad.). Ciudad de México: Fondo Cultura Económica.

Toller, Ernst (2017): Una juventud en Alemania. Sorozábal Serrano, Pablo (Trad.), García Velasco, Pablo (Prólogo). La Rioja: Pepitas de calabaza.

Wedekind, Gregor (1999): “Metamystik. Paul Klee und der Mythos”. En Kort, Pamela (Ed.). Paul Klee. In der Maske des Mythos. (pp. 62-90). Bonn: VG Bild-Kunst.

Zeidler, Sebastian (2010): “Form as revolt: Carl Einstein’s philosophy of the real and the work of Paul Klee”. En RES: Anthropology and Aesthetics, No. 57/58, pp. 229-263.

Published
07-04-2023
How to Cite
Martínez V., S. (2023). Line and color. About the relationship between art and thought in Paul Klee . Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism, (20), 181–217. https://doi.org/10.6018/cartaphilus.521981