"Del folklorismo musical" by Alejo Carpentier: on the essay and its fissures

Authors

  • Bernat Garí Barceló Universitat de Barcelona Centro Universitario Internacional de Barcelona
DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.503451
Keywords: Carpentier, ensayo, musicología, nacionalismo

Abstract

The following reflection aims to bring into the spotlight one of Alejo Carpentier's lesser-known musical essays: “Del folklorismo musical”. Published along with other writings in the 1966 volume Tientos y diferencias, Carpentier's essay is a brief piece of just fifteen pages which nevertheless manages to lay out with real clarity the central ideas around which the author's theoretical proposal revolves. Due to its conciseness and the depth of its insight, it succeeds in synthesizing the key ideas of other less accessible texts, such as La música en Cuba, and furthermore reveals the limitations and aporias that Carpentier left unresolved in his attempt to redirect the anthropology of Fernando Ortiz and the musical theories of Sánchez de Fuentes towards a less essentialist musicology. Throughout this piece I will trace the course of this process to show that the path taken by Carpentier was hopelessly aporetic, perhaps because he unconsciously assumed the register of his forerunners or, perhaps, because he had not, deep down, rid himself of the assumptions about what it means to be Cuban that first found expression within the Grupo Minorista at the end of the 1920s in Cuba.

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Author Biography

Bernat Garí Barceló, Universitat de Barcelona Centro Universitario Internacional de Barcelona

Bernat Garí Barceló se licencia en Filología Hispánica por la Universidad de Barcelona en el año 2010 y es galardonado, ese mismo año, con el Premio Extraordinario de Licenciatura. Cursó y culminó, asimismo, en 2011 el máster Construcción y Representación de Identidades Culturales con un TFM de naturaleza interdisciplinar sobre la prosa de Felisberto Hernández y su relación con la música. Ese mismo año finaliza sus estudios en el Conservatori Municipal de Música de Barcelona (CMMB) obteniendo el grado profesional de música clásica con especialidad de piano y composición.

Durante el curso 2009-2010 obtuvo una beca de colaboración con el Departamento de Filología Hispánica de la Universidad de Barcelona otorgada por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, en donde bajo tutela de la Dra. Mercedes Serna se inició en su formación interdisciplinar músico-literaria. Obtiene, asimismo, el 1 de abril de 2012, una beca de carácter predoctoral (FI), concedida por la Generalitat de Catalunya, para seguir desarrollando sus estudios interdisciplinares en el ámbito de la literatura hispanoamericana, en este caso con una tesis sobre Carpentier y su ensayismo musicológico que sería leída a 29 de mayo de 2015.

Actualmente es profesor asociado en el Departamento de Filología Hispánica de la Universidad de Barcelona y profesor del máster online Estudios Avanzados en Literatura Española e Hispanoamericana (UNIBA). Tiene varias publicaciones de interés en Cartaphilus, Dicenda, Anales de Literatura Hispanoamericana, Anagnorisis y ha participado en numerosos congresos de carácter nacional e internacional.

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Published
19-04-2022
How to Cite
Garí Barceló, B. (2022). "Del folklorismo musical" by Alejo Carpentier: on the essay and its fissures. Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism, (19). https://doi.org/10.6018/cartaphilus.503451