"Del folklorismo musical" by Alejo Carpentier: on the essay and its fissures
Abstract
The following reflection aims to bring into the spotlight one of Alejo Carpentier's lesser-known musical essays: “Del folklorismo musical”. Published along with other writings in the 1966 volume Tientos y diferencias, Carpentier's essay is a brief piece of just fifteen pages which nevertheless manages to lay out with real clarity the central ideas around which the author's theoretical proposal revolves. Due to its conciseness and the depth of its insight, it succeeds in synthesizing the key ideas of other less accessible texts, such as La música en Cuba, and furthermore reveals the limitations and aporias that Carpentier left unresolved in his attempt to redirect the anthropology of Fernando Ortiz and the musical theories of Sánchez de Fuentes towards a less essentialist musicology. Throughout this piece I will trace the course of this process to show that the path taken by Carpentier was hopelessly aporetic, perhaps because he unconsciously assumed the register of his forerunners or, perhaps, because he had not, deep down, rid himself of the assumptions about what it means to be Cuban that first found expression within the Grupo Minorista at the end of the 1920s in Cuba.
Downloads
References
Abellán Chuecos, Isabel (2018): La novelística de Alejo Carpentier y sus claves musicales. Vigo-Pontevedra: Academia del Hispanismo.
Acosta, Leonardo (1981): Música y épica en la novela de Alejo Carpentier. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
Acosta, Leonardo (1982): Música y descolonización. La Habana: Editorial Arte y Literatura.
Auerbach, Erich (1967): “Philologie der Weltliteratur”. Gesammelte Aufsätze zur romanischen Philologie. Ed. Fritz Schalk y Gustav Konrad. Bern – München: Francke Verlag, 301-310.
Bahrs, Karoline (2011): “El origen de sones afroantillanos: perspectivas dominicanas con respecto al “Son de la Ma’ Teodora””. Revista de Música Latinoamericana, 32, 2, 218-239.
Birkenmaier, Anke (2006): Alejo Carpentier y la cultura del surrealismo en América Latina. Madrid: Iberoamericana.
Carpentier, Alejo (1949): Tristán e Isolda en Tierra Firme (Reflexiones al margen de una representación wagneriana). Caracas: Imprenta Nacional Caracas.
Carpentier, Alejo (1974): Tientos y diferencias. La Habana: Unión de Escritores y Artistas.
Carpentier, Alejo (1981): La novela latinoamericana en vísperas de un nuevo siglo y otros ensayos. Madrid: Siglo XXI Editores.
Carpentier, Alejo (1987): El adjetivo y sus arrugas. Buenos Aires: Editorial Galerna.
Carpentier, Alejo (1994): Temas de la lira y del bongó, La Habana: Letras Cubanas.
Carpentier, Alejo (2004): La música en Cuba. México: Fondo de Cultura Económica.
Carpentier, Alejo (2009): Los pasos perdidos. Madrid: Akal.
Carpentier, Alejo (2010): ¡Écue-Yamba-Ó! Madrid: Akal.
Carpentier, Alejo (2011): El reino de este mundo. Madrid: Alianza Editorial.
Cancio, Wilfredo (2010): Crónicas de la impaciencia. El periodismo de Alejo Carpentier. Madrid: Editorial Colibrí.
Castellanos, Jorge; Castellanos, Isabel (1988): Cultura afrocubana. 1. El negro en Cuba 1492-1844. Miami: Ediciones Universal.
García Canclini, Néstor (2001): Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Barcelona: Paidós.
Garí Barceló, Bernat (2015): La ensayística musicológica de Alejo Carpentier. Eufónica vía a una poética de la novela. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Garí Barceló, Bernat (2015b): “De unas desiguales nupcias entre Doña Lira y Don Bongó. Teoría de un arte mestizo a través del ensayo La música en Cuba de Alejo Carpentier”. Cartaphilus: Revista de Investigación y Crítica Estética, 13, 70-80.
Garí Barceló, Bernat (2016): “Sobre un novísimo concepto: la microcosmía sinfónica. Pesquisas identitarias desde el ensayismo musicológico de Carpentier”. Tonos digital: Revista de estudios filológicos. 31, s.p.
Garí Barceló, Bernat (2018): “’Sampleo’ de textos coloniales en “Concierto barroco” de Alejo Carpentier”. Nuevas de Indias: Anuario del CEAC, 3, 43-59.
Garí Barceló, Bernat (2019): “Reconceptualización de la noción transculturación en La música en Cuba de Alejo Carpentier”. Anales de literatura hispanoamericana, 48, 485-500.
Garí Barceló, Bernat (2020): “La palabra ausente. Reflexiones al margen de un ensayo perdido de Alejo Carpentier”. Revista Chilena de Literatura, 102, 339-353.
Giacoman, Helmy F. (1970): Homenaje a Alejo Carpentier. Variaciones interpretativas en torno a su obra. New York: Las Americas Publishing.
González Echevarría, Roberto (2008): Cartas de Carpentier. Madrid: Verbum.
Leante, César (1970): “Confesiones sencillas de un escritor barroco”. En Homenaje a Alejo Carpentier. Variaciones interpretativas en torno a su obra. Coord. Helmy F. Giacoman. New York: Las Americas Publishing, 11-31.
Márquez Rodríguez, Alexis (1970): La obra narrativa de Alejo Carpentier. Caracas: Ediciones de la Biblioteca/ Universidad Central de Venezuela.
Miampika, Landry-Wilfrid (2005): Transculturación y poscolonialismo en el Caribe. Versiones y subversiones de Alejo Carpentier. Madrid: Verbum.
Mignolo, Walter (1989): “Teorías literarias o teorías de la literatura. ¿Qué son y para qué sirven?”. En Teorías literarias en la actualidad. Coord. Graciela Reyes. Madrid: El Arquero, 41-78.
Muguercia, Alberto (1972): “Teodora Ginés, ¿Mito o realidad histórica?”. Revista de la Biblioteca Nacional José Martí, 3, 53-84.
Müller Bergh, Klaus (1972): Alejo Carpentier. Estudio biográfico-crítico. Nueva York: Las Americas.
Ortiz, Fernando (1975): La música afrocubana. Madrid: Biblioteca Júcar.
Pogolotti, Graziella (2007): El ojo de Alejo. La Habana: Ediciones Unión.
Rodríguez Feo, José (1989): Mi correspondencia con Lezama. La Habana: Ediciones Unión.
Rubio Navarro, Gabriel María (1999): Música y escritura en Alejo Carpentier. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Said, Edward (2018): Cultura e imperialismo. Barcelona: Debate.
Sánchez de Fuentes, Eduardo (1939): Prólogo a Emilio Grenet. La Habana: Popular Cuban Music.
Copyright (c) 2022 Bernat Garí Barceló
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.