Juan Benet: a poet in prose of silence and darkness
Abstract
In this article I am going to discuss the importance of the concepts of silence and darkness in the literary works of Juan Benet. With them, this writer tries to invite us to explore what is beyond our agreed reason. He also wants to show us that what we call the irrational can be an unknown logic. According to him, this logic can be important in the future for our intellectual and social progress.
Downloads
References
Benet, Juan (1970): Una meditación. Barcelona: Seix Barral.
Benet, Juan (1973): La otra casa de Mazón. Barcelona: Seix Barral.
Benet, Juan (1976): El ángel del señor abandona a Tobías. Barcelona: La Gaya Ciencia.
Benet, Juan (1989): Un viaje de invierno. Diego Martínez Torrón (ed., intr. y notas). Madrid: Cátedra.
Benet, Juan (1991): El caballero de Sajonia. Barcelona: Planeta.
Benet, Juan (1994): Saúl ante Samuel. John B. Margenot III (ed., intr. y notas). Madrid: Cátedra.
Benet, Juan (1994): En la penumbra. Madrid: Santillana (Alfaguara).
Benet, Juan (1996): Volverás a Región. Víctor García de la Concha (com.). Barcelona: Destino.
Benet, Juan (1997): Cartografía personal. Valladolid: Cuatro. Ediciones.
Benet, Juan (1998): Cuentos completos. Madrid: Santillana (Alfaguara).
Benet, Juan (1999): En el estado. Madrid: Santillana (Alfaguara).
Hassan, Ihab Habib (1987): The Postmodern Turn: Essays in Postmodern Theory and Culture. Columbus: Ohio State University Press.
Jameson, Fredric (1991): Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press.
Lyotard, Jean François (1993): The Postmodern Condition. 1979. Geoff Bennington and Brian Massumi (trans. from French). Minneapolis: University of Minnesota Press.
Machín Lucas, Jorge (2016): “El palimpsesto de La montaña mágica de Thomas Mann en la obra literaria de Juan Benet.” 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, 6, 171-194.
Machín Lucas, Jorge (enero de 2018): “Diálogos (sub)conscientes transatlánticos: de Rayuela de Julio Cortázar a la obra literaria de Juan Benet”. Tonos Digital. Revista de estudios filológicos, 34, 1-16.
Machín Lucas, Jorge (2019): “Un palimpsesto indeseado en la obra literaria de Juan Benet: Julio Cortázar y sus minúsculas pedanterías”. Monteagudo, 24, 217-39.
Machín Lucas, Jorge (2019): “El palimpsesto de Samuel Beckett en la obra literaria de Juan Benet”. Hecho teatral, 19, 19-52.
Machín Lucas, Jorge (2019): “Juan Benet y el pensamiento místico: más allá del fatalismo”. Lectura y signo, 14, 35-46.
Machín Lucas, Jorge (enero-junio de 2020): ““Radiografías” y “radiofonías” del silencio en la poesía hispana contemporánea: Carlos Bousoño, José Manuel Caballero Bonald, Antonio Colinas, Juan Luis Panero y Emilio Adolfo Westphalen”. Revista de Literatura, 163 vol. LXXXII, 235-256.
Margenot, John B. (1991): Zonas y sombras: aproximaciones a "Región" de Juan Benet. Madrid: Pliegos, Colección Pliegos de Ensayo.
Minardi, Adriana (marzo-junio de 2006): “Hacer la Historia: el sentido de práctica discursiva en Qué fue la guerra civil, de Juan Benet. La construcción del intelectual después de Franco”. Espéculo. Revista de estudios literarios, 32, año XI. www.ucm.es/info/especulo/numero32/hacerhis.html
Pérez Magallón, Jesús (1991): "Tiempo y tiempos en Volverás a Región de Juan Benet". Hispanic Review, 3 vol. LIX, 281-294.
Valente, José Ángel (1999): Obra poética. II, Material memoria (1977-1992). Madrid: Alianza Editorial.
Copyright (c) 2022 Jorge Machín Lucas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.