On Liminal Understanding of Poetic Word and Music: An Approach from Spectralism
Abstract
This paper explores the links between the poetic word and the Spectral music. For this purpose we will rely -among other approaches- on Eugenio Trías’ philosophy of the limit, on Giorgio Agamben’s idea of dýnamis, as well as on Jordi Pons’ research about the organic form in Webern’s music. As axis point of these pages, in relation with a specific musical model, we will base our study on the Spectral music theoretical fundaments.
Downloads
References
Agamben, Giorgio (2006): Estancias: la palabra y el fantasma en la cultura occidental. (Trad. Tomás Segovia). Valencia: Pre-textos.
Böhme, Jacob (2012): Aurora. (Trad. Agustín Andreu). Madrid: Siruela.
Borghetti, Vincenzo (2008): “Johannes Ockeghem, figure mystique?”. En Annie et Vendrix, Philippe coords.: Musique, théologie et sacré: d'Oresme à Érasme (pp. 149-184). Ambronay: Ambronay Éditions.
Campos, Jorge (2017): “Gerard Grisey y la música espectral”. Colloquia. Revista de pensamiento y cultura, 4, 66-101.
Cassirer, Ernst (2003): Filosofía de las formas simbólicas, II. (Trad. Armando Morones). México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Castanet, Pierre Albert (1991): “Michaël Levinas, la musique et son double”. La Revue musicale / l'Itinéraire, cuádruple número 421-424, 74-91.
Celibidache, Sergiu (2012): La musique n’est rien. Arlés: Actes Sud.
Cohen-Levinas, Danielle (ed.) (1998): Vingt-Cinq ans de création musicale contemporaine. L’Itinéraire en temps réel. Paris: L’Harmattan.
Dahlhaus, Carl y Eggebrecht, Hans Heinrich (2012): ¿Qué es la música? (Trad. Luis Andrés Bredlow). Barcelona: Acantilado.
Díaz Gamboa, Sandra Lucía (2009): La experiencia de los límites en la obra de José Ángel Valente y sus implicaciones lógico-matemáticas. Tesis doctoral inédita (hay versión modificada de esta tesis publicada por la autora: El prisma del límite). UNED: España.
García, Eduardo (2010): “José Ángel Valente: el refugio-matriz o la tentación del vacío”. En Agudo, Marta y Doce, Jordi (eds.): Pájaros raíces. En torno a José Ángel Valente (pp. 289-298). Madrid: Abada.
Gonzalo Carbó, Antoni (28-30 de noviembre 2019): “Voces de lo inaudible. El ángel rojo ‘del más alto silencio’: G. Scelsi, L. Nono, T. Hosokawa, J.M. Sánchez-Verdú”. Conferencia leída en “Indisciplinas, Congreso sobre la Investigación en la Práctica de las Artes, 2”. Barcelona.
Gonzalo Carbó, Antoni (2020): “Tanatología mística: S. Mallarmé, H. Michaux, G. Scelsi”. Barcelona, Research, Art, Creation, 8.1, 61-88.
Hamvas, Béla (2017): La melancolía de las obras tardías. (Trad. Adan Kovacsics). Barcelona: Ediciones del subsuelo.
Jankélevitch, Vladimir (1983): La Musique et l’Ineffable. Paris: Seuil.
Marco, Tomás (2017): Escuchar la música de los siglos XX y XXI. Bilbao: Fundación BBVA.
Ordóñez Eslava, Pedro (2013): “Poetry and music, between José Ángel Valente and Mauricio Sotelo”. Eeuropean Academic Research, 1.1, 1-7.
Perse, Saint-John (2021): Obra completa (1904-1974). (Trad. Alexandra Domínguez y Juan Carlos Mestre). Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Pons, Jordi (2015): El camino hacia la forma. Goethe, Webern, Balthasar. Barcelona: Acantilado.
Quillier, Patrick (2002): “Entre bruit et silence: Yves Bonnefoy, Maître de Chapelle? (esquisses acroamatiques)”. Littérature, 127, 3-18.
Quillier, Patrick (2003-2004): “Pour une poétique de la vibration: acousmates, soufflé, mélismes dans trois leçons de ténèbres de José ángel Valente et le chant très obscur de la langue de Jacques Rebotier”. Revue de littérature comparée, 308, 491-505.
Ramos Rodríguez, Diego (2012): “Partiels, de G. Grisey. Percepción y estructura en la música espectral. Tratamiento específico de la escritura para cuerda”. Espacio sonoro, 27, 1-94.
Sloterdijk, Peter (2008): Extrañamiento del mundo. (Trad. Eduardo Gil Bera). Valencia: Pre-Textos.
Sloterdijk, Peter (2009): Esferas, I. (Trad. Isidoro Reguera). Madrid: Siruela.
Solares, Blanca (2017): “Música y símbolo”. Interpretatio, 2.1, pp. 73-83.
Sotelo, Mauricio (1997): “Luigi Nono o ‘El dominio de los infiniti possibili’”. Quodlibet, 7, 22-31.
Trías, Eugenio (2009): Ética y estética. Barcelona: Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores.
Trías, Eugenio (2010): La imaginación sonora. Barcelona: Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores.
Valente, José Ángel (2006): Obras completas. Poesía y prosa. Ed. de A. Sánchez Robayna. Barcelona: Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores.
Valente, José Ángel (2008): Obras completas. Ensayos. Ed. de A. Sánchez Robayna y recopilación e introducción de C. Rodríguez Fer. Barcelona: Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores.
Copyright (c) 2022 Guillermo Aguirre
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.