Modernist Murcia in the 19th-20th centuries. Authors of modernism and settlement of trovo or popular poetry improvised as scenic art

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.463171
Keywords: Modernism, Rubén Darío, Ricardo Gil, José María Marín, Trovo

Abstract

Since the period Known as Modernism officially began in 1880, in te Murcia region, the current was assumed with the same degree of rejection, although it is true that authors such as Ricardo Gil, hinted at the Parisian influence of wich Rubén Darío will show off as the undisputed world literary figure. The truth is that, in this turbulent turn of the century, and due to foreign capital, the territory of the Spanish southeast emerges in the primary sector of mining, and it is in this minig context, where architectural modernism hatches, but also, around the so-called Café Cantante, the poetic representation of the Trovo or improvised oral poetry, thus evolving from the Street and the tavern enviroment, to performing art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CERNUDA, Luis (1975): Obras Completas. Barcelona: Barral.

DELGADO, Santiago (1998): Historia de la Literatura en la Región de Murcia. Murcia: Consejería de Cultura y Educación.

DÍEZ DE REVENGA, Fco. Javier, y DE PACO, Mariano (1989): Historia de la Litera-tura Murciana. Murcia: Academia Alfonso X el Sabio/ Editora Regional.

FLORES ARROYUELO, Francisco J. (2002): Fin de siglo. 1902. Pío Baroja (Camino de Perfección). Murcia: Caja de Ahorros del Mediterráneo.

GIL, Ricardo (1972): La caja de música. Edición a cargo de Richard A. Cardwell. Exeter: University Press.

MORÁN, Francisco (2006): “’Con Hugo fuerte y con Verlaine ambiguo’: El Reino interior o los peligrosos itinerarios del deseo de Rubén Darío”. Revista Iberoamericana, Vol. LXXII, 215-216, pp. 481-495.

RIMBAUD, Arthur (2005): Poesías Completas. Madrid: Cátedra.

SÁEZ, Asensio (1997): “Retrato de Marín”, en La Unión: el paisaje, el cante, el trovo, la mina. Murcia: Editorial KR,.

TOMÁS LOBA, Emilio del Carmelo (2007): “Breves anotaciones en torno al mundo de la repentización. El Trovo y el lenguaje literario: variaciones sobre un mismo tema (I)”, Cartaphilus, Revista de Investigación y Crítica Estética, volumen 2, 2007, pp. 164-174.

TOMÁS LOBA, Emilio del Carmelo (2018): Introducción a la poesía popular repentizada o trovo en el sureste español. Murcia: Hermandad de Ntra. Sra. del Rosario de Santa Cruz/ Fundación Cajamurcia.

Published
13-01-2021
How to Cite
Tomás Loba, E. del C. (2021). Modernist Murcia in the 19th-20th centuries. Authors of modernism and settlement of trovo or popular poetry improvised as scenic art. Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism, 18. https://doi.org/10.6018/cartaphilus.463171