Philology and conceptual painting: Analysis of two works by Hilario Bravo
Abstract
Hilario Bravo's paintings are a reflection on writing, on the capacity of pictorial art to become text and, conversely, on the forms of alphabets and the languages they convey. The works Fontis patet (2014) and "Triptych about Freya" (2017) are analysed on the basis of the Latin expressions present in the aforementioned paintings. It is concluded that the painter uses the reflection on the writing as a conceptual exegesis of the landscape or environment in as much the linguistic variations in the lemmas (Latin lemmas in the studied works) suppose a hermeneutic effort of the changes that are discovered in the habitat object of the painting.
Downloads
References
Alfonso, C. de (2004). Metáforas pictóricas de Hilario Bravo. El Punto de las Artes, 761.
Bravo, H. (2001). Las Cuentas de Caronte. Mérida: Junta de Extremadura.
Bravo, H. (2010). Tempus Amoris. Catálogo. Plasencia: Diputación Provincial de Cáceres – Institución Cultural El Brocense / Complejo Cultural Santa María.
Bravo, H. (2014). “Las paredes de la idea”. Notas en la niebla [blog]. Recuperado de http://hilariobravo.blogspot.com/2014/02/ .
Bravo, H. (2018). “Tríptico de Freya”. Notas en la niebla [blog]. Recuperado de http://hilariobravo.blogspot.com/2018/01/ .
Campo Baeza, A. (1997). La luminosa belleza de la Opus Lucis de Hilario Bravo. En J. J. Cano Ramos et al. (Ed.). Hilario Bravo. Opus Lucis. Catálogo. Mérida: Junta de Extremadura.
Cano Ramos, J. J. et al. (1997). Hilario Bravo. Opus Lucis. Catálogo. Mérida: Junta de Extremadura.
Castro Flórez, F. (2004). Hilario Bravo. La escritura (in)memorial. Catálogo. Cáceres: Museo de Cáceres.
Díaz y Díaz, M. C. (2005). Cultura literaria en la Península en época visigótica. En Velázquez Soriano, I. (Ed). En la pizarra. Los últimos hispanorromanos en la meseta. Exposición. Burgos: Instituto Castellano y Leonés de la Lengua, 13-29.
Fernández Campón, M. Á. (2014). Hilario Bravo. Cabezas. Las paredes de la idea. Catálogo. Pamplona/Cáceres: Ayuntamiento de Pamplona/Diputación Provincial de Cáceres.
García Manso, A. (2008). Dríada 2007: Reflexiones en torno a la Ninfa Sedienta de Hilario Bravo. Ars et Sapientia, 25, pp. 61-69.
Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
Huerta, R. (1994). Funció plàstica de les lletres. Picanya: Bullent
Logroño, M. (1997). Hilario Bravo. Opus Lucis. Catálogo. Mérida: Junta de Extremadura.
Lozano Bartolozzi, M. M. (Ed.) (2008a). Plástica Extremeña. Badajoz: Fundación Caja Badajoz.
Lozano Bartolozzi, M. M. et al. (2008b). El pulso del arte contemporáneo. Artistas de la colección de la Asamblea de Extremadura. Mérida: Asamblea de Extremadura.
Lozano Bartolozzi, M. M. (2012). El paisaje hídrico en torno al Tajo y los artistas contemporáneos. Lozano Bartolozzi, M. M. y Méndez Hernán, V. (Ed.): Paisajes culturales del agua. Mérida: Editora Regional de Extremadura, Universidad de Exremadura, Ministerio de Economía y Competitividad, 423-443.
Morgan, R. C. (2003). Del arte a la idea: ensayos sobre arte conceptual. Madrid: Akal.
Morreale, M. (1975). Apuntes para el estudio de la trayectoria que desde el ¿*ubi sunt*? lleva hasta el ¿Qué le fueron sino...? de Jorge Manrique. Thesaurus. Boletín del Instituto Caro y Cuervo, 30, 471-519.
Raby, F. J. E. (1966). The Oxford Book of Medieval Latin. Oxford: Clarendon Press.
Satué, E. (2007). Arte en la tipografía y tipografía en el arte. Madrid: Siruela.
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.