The artistic criterion

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.427681
Keywords: criterion, Criticism, Taste, Aesthetic judgment, Artistic creation

Abstract

The aesthetic theory has often been interested in aesthetic criterion – that one that discriminates or determines what art is and what is not, or whether if something is art or not – but it has rarely asked what are the artistic criteria and how they operate (understanding by artistic criteria those that are involved in creation or criticism). This article aims to provide a characterization of such criteria starting from their relationship with standard and judgement, elements that refer to the thought of Hume and Kant respectively. A review of the ideas of authors such as Stanley Cavell or Yves Michaud about the criteria is also presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Infante del Rosal, Departamento de Estética e Historia de la Filosofía. Universidad de Sevilla

Profesor del Departamento de Estética e Historia de la Filosofía de la Universidad de Sevilla. Diseñador gráfico en www.elgolpe.net

References

Adorno, Theodor W. (2004). Teoría estética (Obra completa, 7). Madrid: Akal. Trad. J. Navarro.

Bachelard, Gaston (2006). La tierra y las ensoñaciones del reposo. Ensayo sobre las imágenes de la intimidad. México: Fondo de Cultura Económica. Trad. R. Segovia.

Balmes, Jaime (1914). El criterio. Barcelona: Imprenta Barcelonesa.

Cavell, Stanley (1999). The Claim of Reason: Wittgenstein, Skepticism, Morality, and Tragedy. Nueva York: Oxford University Press.

Chisholm, Roderick M. (1973). The Problem of the Criterion. Milwaukee: Marquette University Press.

Corominas, Joan (1967). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. Madrid: Gredos.

Croce, Benedetto (1908). “L'intuizione pura e il carattere lirico dell'arte”. En La Critica. Rivista di Litteratura, Storia e Filosofia diretta da B. Croce, 6, pp. 321-340.

Danto, Arthur C. (2005). El abuso de la belleza. Barcelona: Paidós. Trad. C. Roche.

Danto, Arthur C. (2013). Qué es el arte. Barcelona: Paidós. Trad. I. García Ureta.

De Diego, Estrella (1999). Tristísimo Warhol: cadillacs, piscinas y otros síndromes modernos. Madrid: Siruela.

Dewey, John (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós. Trad. J. Claramonte.

Diderot, Denis (2005). “Arte (Encyclopédie, Vol. I, pp. 713-717)”. En Arte, Gusto y Estética en la Encyclopédie. Valencia: MuVIM, pp. 23-37.

Ferrater Mora, José (2010). Diccionario de Filosofía (A-D). Barcelona: RBA.

Goodman, Nelson (1977). The Structure of Appearance. Boston: Reidel.

Goodman, Nelson (1990). Reconceptions in Philosophy and other Arts and Sciences (con Catherine Elgin). Indianapolis: Hackett.

Hazan, Olga (1999). Le mythe du progrès artistique: étude critique d'un concept fondateur du discourse sur l'art depuis La Renaissance. Montreal: Presses de l'Université de Montreal.

Hume, David (1993). “On the Standard of Taste”. En Selected Essays. Nueva York: Oxford University Press, pp. 133-153.

Kant, Immanuel (1999). Crítica del juicio. Madrid: Austral. Trad. M. García Morente.

Kant, Immanuel (2015). Kritik der Urteilschaft. Köln: Anaconda Verlag (asimilada a Gesammelte Schriften. Berlin: Preussische Akademie der Wissenschaften, vol. 1-22).

Krause, Karl Ch. F. (1871). Ideal de la humanidad para la vida. Madrid: Imprenta F. Martínez García.

Leddy, Tom (2019). “Dewey’s Aesthetics”. En Edward N. Zalta (ed.) The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Disponible en https://plato.stanford.edu/archives/win2019/entries/dewey-aesthetics/

Leidecker, Kurt F. (1969). “Criterio”. En Runes, Dagobert D. (ed.) Diccionario de Filosofía. Barcelona–México D.F.: Grijalbo, p. 85.

McCain, Kevin (2014). “The Problem of the Criterion”. En Internet Encyclopedia of Philosophy. Disponible en https://www.iep.utm.edu/criterio/

Michaud, Yves, (1999). Critères esthétiques et jugement de goût. París: Hachette Littératures.

Michaud, Yves (2002). El juicio estético. Barcelona: Idea Books. Trad. G. Vilar.

Poe, Edgar Allan (2001). La filosofía de la composición = The philosophy of composition. San Lorenzo del Escorial: Langre. Trad. J. L. Palomares.

Sexto Empírico (1996). The Skeptic Way: Sextus Empiricus' Outlines of Pyrrhonism. Nueva York: Oxford University Press. Trad. B. Mates.

Shelley, James (2017). “The Concept of the Aesthetic”. En Edward N. Zalta (ed.) The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Disponible en https://plato.stanford.edu/archives/win2017/entries/aesthetic-concept/

Sibley, Frank (2001). “General Criteria and Reasons in Aesthetics”. En J. Benson, B. Redfern, and J. Cox (eds.) Approach to Aesthetics: Collected Papers on Philosophical Aesthetics. Oxford: Clarendon Press. DOI:10.1093/0198238991.003.0008

Trías, Eugenio (2001). “El criterio estético”. En José Luis Molinuevo (ed.) A qué llamamos arte. El criterio estético. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 13-29.

Wilde, Oscar (2002). El crítico como artista. San Lorenzo del Escorial: Langre. Trad. L. Martínez Victorio.

Wittgenstein, Ludwig (2010). Investigaciones filosóficas. Barcelona. Crítica. Trad. A. García Suárez y U. Moulines.

Wollheim, Richard (2019). El arte y sus objetos. Con seis ensayos suplementarios. Madrid: Antonio Machado. Trad. D. Díaz Soto.

Published
13-01-2021
How to Cite
Infante del Rosal, F. (2021). The artistic criterion. Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism, 18. https://doi.org/10.6018/cartaphilus.427681