Claves en la escritura de Lara Moreno: "Por si se va la luz" en el marco de la nueva narrativa rural
Abstract
The aim of this article is to analyze the writing of Lara Moreno in the frame of neorrural narrative. New literary tendencies such as ruralism or the turn to the countryside suposes a reaction against the hegemonic power of cities which rise on twenty centuries. Spanish fiction offers in many ways a narrative camine to explore literary representations of ruralism in XXI century. From this perspective, it is proposed to delve into Por si se va la luz (2013) a novel written by Lara Moreno, in which Nadia and Martín leave the city to go to live to the countryside considering the rise of economic crisis. This event suposes a crack or cut on a simbolic way, according to the different axis in which the novel is structured: the tension between rural and urban spaces, the between animal instints, sexuality and rationality, so as to the relationship which character stablish with language and silence in order to verbalize the dystopia from the rural scenery.
Downloads
References
ADÓN, P. (2015). Las efímeras. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
ANDRÉS-SUÁREZ, I. (2012). Antología del microrrelato español. El cuarto género narrativo. Madrid: Cátedra.
BARTHES, R. (1973). El grado cero de la escritura. Córdoba, Buenos Aires: Siglo XXI.
BATAILLE, G. (1929). L'inform. Documents, 1.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐ (1970). Breve historia del erotismo. Uruguay: Ediciones Calden.
BOURDIEU, P. (1990). El campo literario. Prerrequisitos críticos y principios de método. Criterios, 25-28, 20-42.
COLOMER, Á. (2014). La literatura vuelve al campo. La Vanguardia, 20 de agosto de 2014. Recuperado de:
https://www.lavanguardia.com/cultura/20140820/54413196729/literatura-campo.html
ESTÉVEZ, F. (2016). 2015, asalto a la narrativa española. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas, 832, 2-5.
GORDO, A. (2016). Entrevista con Sergio del Molino. “Mi generación ha encontrado un filón en lo rural”. El Cultural, 20 de abril de 2016. Recuperado de:
http://www.elcultural.com/noticias/buenos-dias/Sergio-del-Molino/9180
GUIA, I. (2015). La cicatriz en la literatura europea contemporánea. Sevilla: Renacimiento.
KERMODE, F. (1988). Formas de atención. Barcelona: Gedisa.
MARTÍN RODRIGO, Inés. “Así habla la nueva narrativa española”. ABC Cultural, 24 de febrero de 2016. Recuperado de:
http://www.abc.es/cultura/libros/abci-habla-nueva-narrativa-espanola-201602181920_noticia.html
MORENO, L. (2004). Casi todas las tijeras. Cádiz: Quórum.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐(2008a) Cuatro veces fuego. Barcelona: Tropo editores.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐(2008b). La herida costumbre. Málaga: Puerta del Mar.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐(2013a). Después de la apnea. Ediciones del 4 de Agosto.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐(2013b). Por si se va la luz. Barcelona: Lumen.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐ (2016). Piel de lobo. Barcelona: Lumen.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐ (2017). Todos los que somos: las voces de la novela, por Lara Moreno. Taller de escritura creativa. 3, 4 y 5 de julio, Madrid. Recuperado de: https://fuentetajaliteraria.com/talleres/taller/todos-los-que-somos-las-voces-de-la-novela-madrid-julio
PELLICER, G. y Valls, F. (2010). Siglo XXI. Los nuevos nombres del cuento español actual. Palencia: Menoscuarto.
POZUELO YVANCOS, J. M. (2016). Formas de la distopía: Isaac Rosa, Lara Moreno y Andrés Ibáñez. Ínsula: revista de letras y ciencias humanas, 835-836, 8-11.
REALE, Giovanni y ANTISERI, D. (2007). Historia de la filosofía. 1. Filosofía pagana antigua. Bogotá: San Pedro.
SKLOVSKI, V. (1970). El arte como artificio, en Tzevetan Todorov (ed.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos. Buenos Aires: Signos, pp. 55-70.
VALLS, F. (2013). El arte de renunciar al mundo. El País, 26 de octubre de 2013. Recuperado de: http://cultura.elpais.com/cultura/2013/10/23/actualidad/1382527208_821688.html
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.