Peruvian Postmodernism: life and Work of Abraham Valdelomar
Abstract
During peruvian modernism and postmodernism great poests emerged who Drew a very significant artistic scenery in this country. Al lof them, although influenced by the decadentist Europe (especially France) of the late 19th century, also knew how to give a personal note to their poetic creations. Such was the case with Abraham Valdelomar. This article wants to pay tribute to this great Peruvian writer, journalist an poet, through showing his life and Works.
Downloads
References
BARRIGA, M. (2020):“La ciudad muerta. Por qué no me casé con Francinettede Abraham Valdelomar: metáfora del impulso creativo”. Lejana. Revista Crí-tica de Narrativa Breve. (13) 128-139. Recuperado de http://ojs.elte.hu/index.php/lejana/article/view/437
BENTIVEGNA, D. (2018): “Lo perimible, la cura, el don. Escritura epistolar y diva-gación narrativa en La ciudad de los tísicosde Abraham Valdelomar”.Traslaciones. Revista Hispanoamericana de Lectura y Escritura, 5 (10), 140-163. Recuperado de http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/traslaciones/article/view/1632
BERNABÉ, M.(2006):Vidas de artista. Bohemia y dandismo en Mariátegui, Val-delomar y Eguren 1911-1922.Rosario/Lima: Beatriz Viterbo Edito-rial/Instituto de Estudios Peruanos.
EGUREN, J. M. (1970): Poesías completas y prosas selectas. Lima: Universo.
GONZÁLEZ VIGIL, R. (2006):Poesía peruana. Siglo XX, Copé, “Literatura”dentro de la Enciclopedia temática del Perú, Tomo 13. Lima: El Comercio SA.
HUYSMANS, J.K. (1984):A contrapelo. Madrid: Cátedra.
MARIÁTEGUI, J. C. (1984):7 ensayos de interpretación de la realidad peruana.Lima: Amauta.
MARTÍNEZ, M.T. (2013):“Humor, ironía y sátira al servicio de la crítica social y política: los Cuentos yanquisde Abraham Valdelomar”.Del lado de acá. Estudios Literarios Hispanoamericanos. Roma: Aracne editrice, 99-108.
MONGUIÓ, L. (1954):El postmodernismo peruano. México: Fondo de la Cultura Económica.
NEYRA, E. (2020) “Ser es parecer o el dandismo de las formas: actitudes, autore-presentación y performatividad en Abraham Valdelomar”, América sin nombre. (24), 69-78. Recuperado de https://americasinnombre.ua.es/article/view/2020-n24-2-ser-es-parecer-o- el-dandismo-de-las-formas-actitudes-autorepresentacion-y-performatividad-en-abraham-valdelomar
NÚÑEZ E. (1932) La poesía de Eguren. Lima: Compañía de Impresiones y Publici-dad Editores.
ORTIZ, M. (2015): “Incaísmo y decadentismo en los cuentos de Abraham Valde-lomar”. Lejana. Revista Crítica de Narrativa Breve. (8),1-9. Recuperado de https://www.academia.edu/17644777/Inca%C3%ADsmo_y_decadentismo_en_los_cuentos_de_Abraham_Valdelomar
SÁNCHEZ, L. A. (1974): Introducción crítica a la literatura peruana.Lima: L. Villa-nueva Editor.
SÁNCHEZ, L. A. (1987): Valdelomar o la Belle Epoque. Lima: Impropesa.
SILVA-SANTISTEBAN, R. (Ed.). (2000): Valdelomar por él mismo. Lima: Fondo Edi-torial del Congreso del Perú.
TAMAYO VARGAS A. (1966):Abraham Valdelomar. Lima: Hernán Alva Orlandini.
VALDELOMAR A. (1958):La ciudad de los tísicos. Lima:Editorial Juan Mejía Baca.
VALENZUELA, J. (2018):“Entre el decadentismo y el criollismo: El caso de Los ojos de Judasde Abraham Valdelomar”, Atenea. (11), 11-22.
VALLEJO, C. (1998): Poemas completos. Lima: Copé.
V.V.A.A., (1981): Colónida. Lima: Copé.
V.V.A.A., (1895): Las voces múltiples. Lima: Librería Francesa Científica.
ZUBIZARRETA, A. (1968):Perfil y entraña de “El Caballero Carmelo”. Lima: Uni-verso.
Copyright (c) 2021 Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.