Wild Faverón: Roberto Bolaño's influences in Gustavo Faverón Patriau's "Vivir abajo"
Abstract
Twenty years after the publication of Los detectives salvajes (1998) by Roberto Bolaño, the Peruvian writer Gustavo Faverón Patriau published Vivir abajo (2018). In this article, we will try, firstly, to analyze the characteristics that make Vivir abajo an ambitious and original novel within the current Hispanic fiction and, secondly, to indicate the coincidences with Los detectives salvajes and with the rest of Roberto Bolaño’s fiction. With this analysis, we want to show the influence that, two decades after its publication, the main book of the Chilean narrator still has nowadays in Latin American literature. Furthermore, we want to draw attention to Vivir abajo, a book that must occupy, in its own right, an important position within the canon of Hispanic literature.
Downloads
References
BIBLIOGRAFÍA.
AGUIRRE PÉREZ, F. (2 de septiembre de 2018). “Gustavo Faverón: Vivir abajo. La novela de la locura nazi en Latinoamérica”. Revista En Lima. Recuperado de: http://revista-enlima.com/2018/09/gustavo-faveron-vivir-abajo.
ALVARADO BORGOÑO, M. (2004). “La modernidad maldita de Nicolás Palacios: Apuntes sobre Raza chilena”, Gazeta de Antropología, nº 20.
DORTA SÁNCHEZ, W. (2013). “Los bordes del canon y la centralidad del mal: La literatura nazi en América de Roberto Bolaño”, Caracol, nº 5, pp. 252-264.
FAVERÓN PATRIAU, G. (2008). “El rehacedor: “El gaucho insufrible” y el ingreso de Bolaño en la tradición argentina”. En Faverón Patriau, G. y Paz Soldán, E. (Eds.). (2008): Bolaño salvaje. Barcelona: Candaya, pp. 371-415.
FAVERÓN PATRIAU, G. (2019). Vivir abajo. Barcelona: Candaya.
FAVERÓN PATRIAU, G. y PAZ SOLDÁN, E. (Eds.). (2008). Bolaño salvaje. Barcelona: Candaya.
FERNÁNDEZ DÍAZ, J. J., (2014). La otra América. Influencia de la literatura estadounidense en Roberto Bolaño. Tesis doctoral. Barcelona: Universidad.
GONZÁLEZ ÁNGEL, S. (2018). “De escritores portátiles y bárbaros: Vila-Matas y Bolaño escribiendo historias de la literatura inventadas”, Pasavento, Vol. 6, nº 1, pp. 153-166.
HENNINGFELD, U., (ed.). (2015). Roberto Bolaño. Violencia, escritura, vida. Madrid: Editorial Iberoamericana.
HERNÁNDEZ GUZMÁN, D. (2016). “Más allá de los feminicidios: violencia y cuerpo femenino en “La parte de los crímenes” de Roberto Bolaño”, Cuadernos de literatura, nº 40. pp. 621-635.
HERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, J. (2016). Todo dentro de todo: cine y memoria en Roberto Bolaño. Tesis doctoral. Las Palmas de Gran Canaria: Universidad.
VILA-MATAS, E. (1999). “Bolaño en la distancia”, Letras libres, abril de 1999, pp. 74-77.
ZANÓN, C. (29 de julio de 2019). “Érase una vez en Sudamérica”. El País. Recuperado de: https://elpais.com/cultura/2019/07/29/babelia/1564392599_400242.html
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.