The subject in transition, a new subalternity in Chilean theater: analysis of "Flores de papel" and "El loco y la triste"

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.393291
Keywords: resistance subaltern, linguistic code, space., resistance, subaltetrn, lingüístic code, space

Abstract

This essay proposes, through a comparative análisis, a reading entry for the texts Flores de papel, by Egon Wolff, and El loco y la triste, by Juan Radrigán. The idea is establishing an equivalence relationship in that in both works the resistance of the subaltern is manifested through the configuration of space and marginal discourse. For the development of the proposal will be used some notions of Mikhail Bakhtin, Gayatri Spivak, Enrique Luengo, Zygmunt Bauman and Georg Simmel, all focused on the powers of discourse and the circumstances in which the enunciation occurs. Above abstract characterizations, the idea is to confirm the presence of a subject in transition who does not fully identify with the dominant block or the dominated one.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    687
  • pdf (Español (España))
    598

Author Biographies

Cristóbal Aylwin, Pontificia Universidad Católica de Chile

Estudiante de Licenciatura en Letras con Mención en Literatura y Lingüística hispanoamericana. Se ha desempeñado como corrector de estilo, generador de Closed caption y como profesor de lengua en PACE UC, Preuniversitario Cpech y talleres de escritura autobiográfica dictados por el palacio Álamos. 

Maite Pizarro Granada, Universidad de Barcelona

Candidata a doctora en literatura por la Universidad de Barcelona, Máster en prensa y Licenciada en Letras hispánicas por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Profesionalmente se ha desempeñado como docente y como productora de contenido editorial. Sus trabajos se caracterizan por aplicar la comparación entre épocas y géneros. 

References

BIBLIOGRAFÍA

BAJTÍN, M. (1989). Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela. Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus, 237-409.

BIBLIA (1971). Biblia de Jerusalén. Madrid: Alianza.

BAUMAN, Z. (2012). Daños colaterales: desigualdades sociales en la era global. México: Fondo de Cultura Económica.

BUSTOS, G. (2002). Enfoque subalterno e historia latinoamericana: nación, subalternidad y escritura de la historia en el debate Mallon Beverley. Fronteras de la Historia, (7).

CIRLOT, J. E. (1969). Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor.

DE OLIVEIRA, F. P. (2006). Teoría del periodismo. Sevilla: Comunicación Social.

DILLEHAY, T. D. (2007). Monuments, empires, and resistance: the Araucanian polity and ritual narratives. Cambridge University Press.

DUNN-MASCETTI, M. (2008). Diosas: la canción de Eva. Ediciones Robinbook.

LUENGO, Enrique. Poder y resistencia y reacción en Hechos consumados de Juan Radrigán. Latin American Theatre Review 32.2 (1999): 69-86. Radrigán

FLETCHER, A. (2002). Alegoría. Ediciones AKAL.

RABANALES, A. (1984). ¿Qué es hablar correctamente? Revista de educación, 119, 49-58.

RADRIGÁN, Juan. El loco y la triste. Santiago: LOM, 2005.

REVERT, Vicente (2001). Del contacto entre el español chileno y el mapudungun o lengua de los mapuches. Contacto interlingüístico e intercultural en el mundo hispano, 1, 337.

RILEY, E. C., & Montoya, E. T. (1990). Introducción al Quijote. Barcelona: Crítica.

SIMMEL, G. (2002). La metrópoli y la vida mental [Die Grossstädte und das Geistesleben]. Sobre la individualidad y las formas sociales, 388-403.

SPIVAK, Gayatri (1999). ¿Puede hablar el sujeto subalterno?. Trad. José Amícola. Revista Orbis Tertius 6: 175-235

SUBERCASEAUX, Bernardo (1997). Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

TALENS, J., ROMERA, J., & Tordera, A. (1988). Elementos para una semiótica del texto artístico. Madrid: Cátedra.

WOLFF, Egon (1978). Flores de papel. Teatro. Santiago de Chile: Editorial Nascimiento.

Published
11-01-2020
How to Cite
Aylwin, C. ., & Pizarro Granada, M. (2020). The subject in transition, a new subalternity in Chilean theater: analysis of "Flores de papel" and "El loco y la triste". Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism, 17, 21‐31. https://doi.org/10.6018/cartaphilus.393291
Issue
Section
Articles