Aesthetics of the popular in the cinema of Joris Ivens and Aldo Francia.
Reignificar the memory and patrimony of Valparaiso
Abstract
This article aims to analyse the aesthetic gaze of two great filmmakers of the years ' 60 and ' 70, whose groundbreaking work marked a time of controversy in Chile. Joris Ivens, pioneer of cinema reality, and Aldo Francia, father of the new Chilean cinema, through his works "to Valparaiso" and "Valparaiso mi Amor", respectively, show a city little known and valued by its popular configuration. Through a historical analysis of the film language we seek to understand the lenses of these filmmakers in order to reflect on a material and immaterial heritage of the city of Valparaiso that is created and recreates between its streets, hills, stairs and poverty, beyond Historically known and valued. The view to the popular, to the people of walking, who with effort and struggle managed to circumvent the geography of the port, allows to question the patterns and aesthetic scales known. We will analyze in these lines the value of the true patrimonial richness of Valparaiso-City declared the year 2003 World Heritage of Humanity, which through the film experience of these artists is left to know to consolidate the memory of A city that doesn't know itself.
Downloads
References
BIBLIOGRAFÍA
AGUIRRE, M. (1955). 20 Poetas de Valparaíso. Valparaíso: Ed. Océano.
BARTHES, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos y voces. Barcelona: Editorial Paidós.
BRAUDEL, F. (1995). A History of Civilizations. UK: Penguin Books.
BURGOS, Javiera y ARRIAGADA, S. (2013). Compilación grafica y cultura. A la obra “….A Valparaíso” de Joris Ivens. Valparaíso: EAD-PUCV
CALVINO, I. (1972). Le città invisibili. Milán: Editorial Einaudi.
CARMAGNANI, M. (1984). La Gran Ilusión de la Oligarquía. Estado y Sociedad en América Latina. Barcelona: Crítica
CARVALLO GOYENECHE, V. (1876). Descripcion histórico jeográfica del reino de Chile. Santiago de Chile: Imprenta del Mercurio. Tomo IX.
CAVALLO, A. Et. Al (2007). Explotados y benditos : mito y desmitificación del cine chileno de los 60. Santiago de Chile: Uqbar Editores
CAVIERES, E. (1988). Comercio chileno y comerciantes ingleses 1820-1880 : un ciclo de historia económica. Valparaíso: Universidad Católica de Valparaí-so, Instituto de Historia.
CHANAN, M (1996). New cinemas in Latin America, En: NOWELL-SMITH, Geofrey. The Oxford History of World Cinema. Oxford: Oxford University Press.
DE NORDENFLYCHT, A. (2011). Valparaíso, Poéticas Fundacionales: Gonzalo Ro-jas, Pablo Neruda y Pablo De Rokha. Alpha Osorno. 33. 9-21
ESTRADA, B. et. al. (2000). Valparaíso. Sociedad y Economía en el Siglo XIX. Val-paraíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.
FERRARI, L. y TAPIA, R. (1968). Valparaíso mi amor. Valparaíso: Tipografía Sale-siana.
FRANCIA, A. (1990). Nuevo cine latinoamericano en Viña del Mar. Santiago: CE-SOC: Chile-America.
GARCÍA CANCLINI, N. (1982). Las culturas populares en el capitalismo. México: Nueva Imagen.
GAY, C. (1846). Historia Física y Política de Chile. París: Documentos I-II.
HERNÁNDEZ R. (1924). Álbum Valparaíso Panorámico: Precedido de un resumen histórico de Valparaíso en el Siglo de la Independencia. Valparaíso: SN.
IVENS, J. (1969). The camera and I. New World paperback. Michigan: Interna-tional Publishers
JAMES-KESTER, T. (s/f). The essential Ivens. Holland Herald, 17, 9.
LE DANTEC, F (2003). Crónicas del viejo Valparaíso. Universidad Católica de Val-paraíso. Valparaíso: Ediciones Universitaria
LEFEBVRE, H. (1983). La revolución urbana. Madrid: Alianza.
LORENZO, S., Harris, G. y Vásquez, N. (2000). Vida, Costumbres y Espíritu Empre-sarial de los Porteños. Valparaíso en el siglo XIX, Viña del Mar: Ediciones Universitarias de Valparaíso
MARRÁS, S. (2013). Memorias de un testigo involuntario 1973-1990. Santiago: Catalonia.
MEJÍAS, R. (2013). ¿Quién construye nuestro imaginario urbano?. On the W@terfront. Barcelona. Nº 28
MOUESCA, J. (1988). Plano secuencia de la memoria de Chile : veinticinco años de cine chileno (1960-1985) Madrid: Eds. del Litoral, impresión
MOUESCA, J. (1998). Cine y memoria del siglo XX : cine en Chile, cine en el mun-do, historia social y cultural de Chile, historia social y cultura mundial, cuadros sinópticos (1895-1995). Santiago de Chile: LOM Ediciones.
MOUESCA, J. (2005). El documental chileno. Santiago: Lom.
MUKAROVSKÝ, J. (2000). Signo, función y valor: estética y semiótica del arte. Plaza & Janes, Bogotá: Editores Colombia S.A.
MUÑOZ, O. et. al. (1972). Todo el cine es un engaño. Revista Primer Plano. V 1 Nº 3. 3-17
NERUDA, P (1999). Odas elementales. Madrid: Ediciones Cátedra.
PANIZZA, T. (2011). Joris Ivens en Chile: el documental entre la poesía y la crítica. Santiago: Cuarto propio.
PAZ, MA. y MONTERO, J. (1999). Creando la realidad. Barcelona: Ariel
RODRÍGUEZ, H (2001). Fotógrafos en Chile durante el siglo XIX. Santiago: Centro Nacional del Patrimonio Fotográfico.
SALAZAR, G. (2000). Labradores, peones y proletarios. Formación y crisis de la sociedad popular chilena del siglo XIX. Santiago: LOM.
SANTANA, A. (1957). Grandezas y miserias del cine chileno. Santiago :Edit. Mi-sión.
SOLAR, C. (2001). Historia de la literatura de Valparaíso. Valparaíso: Gran Fraternidad de escritores y de artistas de Valparaíso.
SOTO, H. (2006). La película puerto. Diario La Tercera. pp. 24-25
STUFKENS, A. (2008). Joris Ivens Wereldcineast. Nijmegen: Europese Stinching Joris Ivens.
URBINA, R. (1999). Valparaíso. Auge y Ocaso del Viejo “Pancho”. 1830 – 1930. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso
URBINA, X. (2002). Los Conventillos de Valparaíso. 1880 - 1920. Fisonomía y Per-cepción de una vivienda popular urbana. Valparaíso: Ediciones Universi-tarias de Valparaíso.
VALJALO D. y PICK, Z. (1984). 10 años de cine chileno, 1973-1983. Los Ángeles: Ediciones de la Frontera.
VÁSQUEZ, N. et. al. (1999). Cartografía Histórica de Valparaíso. Valparaíso: Edi-ciones Universitarias de Valparaíso.
VICUÑA MACKENNA, B (1869). Historia de Valparaíso: Crónica política, comercial y pintoresca de su ciudad y puerto, desde su descubrimiento hasta nues-tros días: 1536 – 1868. Valparaíso: Imprenta Albion de Cox i Taylor.
VV.AA. (2004). Postulación de Valparaíso como sitio del patrimonio mundial Unesco. Santiago: Consejo de Monumentos Nacionales.
WAUGH, T. (1980). Travel notebook. A people in arms: Joris Iven’s work in Cuba. Jump cut, a review of contemporary media 22: 25-29.
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.