“El pasado no nos olvida a nosotros”. Violencia política, trauma y memoria en "Vals con Bashir"
Abstract
A partir de la película de animación Vals con Bashir (2008), del director israelí Ari Folman, reflexionaremos sobre el papel de la memoria y el olvido en el proceso de superación de una experiencia traumática, tanto individual como colectiva, originada en un escenario dominado por la violencia. Hay que resaltar el carácter autobiográfico de Vals con Bashir. En este sentido, es necesario poner en entredicho la verdad que se busca, la objetiva, que no tiene por qué coincidir con la verdad personal. Este es el problema ético del testimonio. Para llegar a nuestro objetivo, se indagará en otras obras literarias y cinematográficas que tratan los mismos asuntos buscando a través del psicoanálisis, la filosofía, la historia y la narratología dibujar la memoria, o la falta de ella.
Downloads
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.