IFIGENIA, LA EXALTACIÓN DE LA LIBERTAD EN ALFONSO REYES
Abstract
De este modo, en 1923, los ya no dioses del Olimpo escuchaban el grito desgarrado de una Ifigenia que se resistía a cumplir los designios de su raza. Los tantálidas eran, y esta Ifigenia la amnésica y cruel sacerdotisa de la diosa Artemisa, ignorante de los vanos e infructuosos intentos de rebelión –si los hubo- de sus predecesoras en el tiempo. La Ifigenia de Alfonso Reyes había olvidado su pasado, desconocía cómo había llegado a Táuride y al sangriento templo –como sucedería con el argentino y hacedor Jorge Luis Borges en sus ruinas circulares, nadie la había visto desembarcar en la “unánime noche”-, e ignoraba igualmente cómo pudo convertirse en sacerdotisa –cruel y sanguinaria- de semejante culto.Downloads
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.