LA INVERSIÓN DEL MITO DE FEDRA EN ELOGIO DE LA MADRASTRA DE VARGAS LLOSA
Abstract
El presente trabajo pretende analizar la novela erótica Elogio de la madrastra, del escritor peruano Mario Vargas Llosa, como inversión del mito de Fedra tomando como referente el Hipólito de Eurípides. Realizamos un primer estudio de la estructura profunda del mito y los nexos que encontramos en la novela para después pasar a otro tipo de elementos en común entre la tragedia clásica y la obra moderna. Por último, teniendo en cuenta las dos versiones que Eurípides hizo sobre Fedra, Hipólito velado —tragedia que repudió el pueblo ateniense— e Hipólito coronado —obra que encumbró a Eurípides—, tratamos de concretar a cuál de las dos tragedias se encuentra más próxima la reinterpretación que hace del mito Vargas Llosa en Elogio de la madrastra.
Downloads
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.